Mít doma prostor vyhrazený pro ateliér je luxus, i kdyby to byl jen jeden kout místnosti s bílou stěnou. Pokud však doma takový prostor máte, můžete ihned uplatnit každou inspiraci. Já jsem si svůj koutek vytvořila v přestavěné garáži. Měří jen 6,5 × 3 m, ale pečlivě jsem si promyslela jeho uspořádání, takže ho dokážu co nejvíc využít a k většině portrétů můžu přistupovat stejně jako ve svém standardním fotoateliéru.
Je to sice poměrně malý prostor, ale i tak můžu pro velkou většinu portrétů používat fotoaparát Sony Alpha 7R III nebo Alpha 7R IV s mým oblíbeným objektivem FE 85 mm f/1,4 GM. Mám také objektiv FE 24–70mm f/2,8 GM pro případ, že bych kvůli stísněnému prostoru potřebovala o něco širší záběr.
Jak vytěžit co nejvíce z malého prostoru
Bylo třeba přijmout řadu drobných rozhodnutí, aby byl prostor rozvržený co nejúčinněji a pohodlně se v něm pracovalo. Nejdůležitější bylo promyslet, jak si poradit se světlem a jak se bude světlo chovat. Naše zahrada je otočená na jih, takže do garáže téměř celý den proudí oknem světlo. Doplnili jsme však další okno, abychom z toho vytěžili co nejvíc.
Bylo třeba využít každičké místo, a proto jsou hlavní svítidla zavěšená na nástěnných ramenech. Nastavila jsem si také na fotoaparátu Sony Alpha 7R IV bezdrátový blesk, takže spolupracuje s bleskem na dálkové ovládání. Používám světla Profoto B10, protože jsou malá a mohou být zapojená do sítě nebo napájená bateriemi a snadno se s nimi pracuje.
Nástěnná ramena se nesmírně osvědčila, protože jejich umístění je velmi flexibilní. Jedno rameno je předsunuté a když je plně roztažené, může být za objektem jako obvodové světlo nebo podsvícení. Druhé rameno pak může směřovat na opačnou stranu a sloužit jako hlavní světlo. Občas pořád používáme světlo na stojanu, když je to nutné, ale s nástěnnými rameny jsme získali výšku a pohyb a podlaha zůstává volná.
Všechna pozadí jsou zavěšená co nejvýš a můžeme je úplně srolovat, když se nepoužívají. A místo na podlaze, kterého se nám nedostává, tak nezabírají stojany na pozadí.
Jak co nejlépe využít fotografovaný objekt
Ráda se při práci pohybuji a líbí se mi, když mám v ateliéru co největší svobodu. Na fotoaparátu Sony Alpha 7R III velmi ráda používám automatické ostření na oči. Můžu si tak hrát s kompozicí a přesunovat se a mám přitom jistotu, že oči objektu budou neustále ostré. Nenávidím pocit, že mě svazují stativy, kabely pro blesky, napájecí šňůry a úvazy.
Rozhodně doporučuji mřížky pro světla. Můžete je nasadit na reflektory nebo zepředu na softboxy a hodně vám pomůžou usměrnit světlo. Užitečné jsou také barevné fólie, které umí proměnit barvu pozadí. Já používám sadu filtrů Profoto OCF, protože se hodí k bleskovým hlavicím Profoto B1 a B10.
Pro bílé stěny potřebujete nějakou „černou výplň“, která zablokuje světlo odrážející se od stěn. Můžete použít třeba skládací černé pozadí nebo na černo natřený pěnový panel. Nezáleží na tom, pro co se rozhodnete, ale určitě vám to při práci v menším domácím prostoru pomůže utvářet světlo. Na závěr chci ještě podotknout, že nepotřebujete spoustu světel.
S dvěma bleskovými hlavicemi si vystačíte u nepřeberného množství různých portrétních žánrů a výsledné snímky budou skvělé. Záleží však jistě na tom, co fotografujete. Některé ze svých oblíbených fotografií jsem pořídila jen s jedním světlem.
„Při fotografování portrétu nastane chvíle, kdy je navázáno spojení a objekt vás pustí „do sebe“. V tomto okamžiku zachytíte podstatu objektu, ať je to ve skutečnosti kdokoli.“