Měl jsem velké štěstí, že jsem vyrůstal a učil se fotografovat v ulicích Paříže. Velká města jsou fantastické místo pro pouliční fotografování, pořád se tam něco děje a kolem je tolik různých typů budov a míst. To vám nabízí příležitost vyzkoušet různé věci a velice rychle přitom pochytit řemeslo.
V posledních letech jsem fotil v Paříži i jiných městech po celém světě zprvu s fotoaparátem Sony α6000 a teď s fotoaparátem α7R III.
Město je hřiště
Města jsou jako bludiště. Každý den vnímám jako příležitost, jako novou výzvu k hledání lokací a zachycování scén, které ještě nikdo nenafotil. Mojí první radou je si prostě užít město a projít si je. Vypravte se ven, prozkoumejte své město, objevujte a dívejte se na ně novýma očima.
Když si myslím, že jsem našel scénu, kterou chci vyfotografovat, zastavím se a vteřinu nebo dvě sleduji, co se děje. Teprve pak pořídím snímek. Hledám něco magického. Může to být zvláštní světlo nebo něco, co vystihuje náladu a atmosféru města v danou chvíli. Důležité je se zastavit a pozorovat, než člověk začne fotografovat.
Nefoťte samozřejmosti
Nejdůležitější pro mě je pokusit se zachytit a reprodukovat atmosféru, energii, DNA města. Pořídit fotografii, která by mohla sloužit jako pohlednice města, například New Yorku, je velice snadné. Výsledkem může být dobrý obrázek, jenže takový už jsme všichni viděli tisíckrát. Hledejte raději zajímavé kompozice nebo barvy a snažte se, aby obrázek byl originální – přidejte ke každému snímku něco svého.
Jako cvičení, jak se naučit objevovat scénu a nacházet něco nového, doporučuji vyfotit snímek, který se samozřejmě nabízí, a pak se po scéně začít pohybovat. Fotit od země, z výšky nebo opačným směrem. Zkuste najít další záběr, který lze pořídit. Postupem času začnete přirozeně hledat a nacházet nové kompozice, které se od standardních turistických obrázků liší.
Načasování je vším
Jako u každého jiného fotografování i zde je světlo neuvěřitelně důležité. Spoustu snímků pořizuji při východu a západu slunce. Rád vstávám skutečně brzy, třeba v pět nebo v šest, aby mi neušlo první světlo. V tu dobu fotím moc rád, světlo je magické a na ulicích téměř nikdo není.
Jedním ze způsobů, jak dosáhnout nějaké atmosféry a magie, je fotit přímo do slunce. Rád si hraji se světlem a s tím, jak vytváří odrazy a zářivá ohniska. Někteří lidé ten efekt rádi nemají a snaží se mu vyhýbat, ale podle mě je zdrojem energie.
Kvůli co nejlepšímu světlu používám aplikace, které sledují, kde na obloze bude slunce v různých fázích dne. Pak se snažím být na tom správném místě ve správný čas, abych světlo využil. Ani tak sice nevím, jak přesně bude obrázek, který chci pořídit, vypadat, ale mám jistotu, že světlo bude dopadat na budovu nebo ulici v určitém úhlu. Na mně je, abych toho co nejlépe využil.
Najděte si dostatek času na úpravy
Úpravami strávím téměř tolik času co vlastním fotografováním. Jeden den focení vyprodukuje dost obrázků na to, abych editoval celý další den.
Při editaci se soustředím na úroveň kontrastu, aby vynikly silné černé a bílé tóny, a pak na barvu a tvar. Rád mám na snímcích oranžové odstíny, takže si s obrázky pohraji, abych je tam dostal. Hlavní je určit barvu, kterou chcete zdůraznit, a pracovat tak, aby kontrasty dosáhly optimální rovnováhy.
Dopřejte si nějaký projekt
Rád postupuji tak, že si stanovím projekt a pokusím se vytvořit sérii snímků, které půjdou dobře dohromady. Nedávno jsem navštívil Singapur a věnoval se architektuře. Změnil jsem způsob práce a používal jsem objektiv FE 12–24 mm f/4 G a fotoaparát α7R III. Fotil jsem černobílé abstraktní minimalistické snímky. Snažil jsem se o minimalistickou kompozici se spoustou lineárních prvků.
Mít projekt, na kterém budete pracovat, vám umožňuje se soustředit. Dává vám to motivaci posouvat hranice a zkoušet něco nového, zlepšovat se jako fotograf.
„Skrze fotografování se pokouším následovat světlo, zachytit pohyb a zaznamenat okamžik.“