K natáčení filmů vám stačí Xperia a Cinematography Pro
K vytváření filmů a videí ve špičkové kvalitě vám stačí váš smartphone Xperia s aplikací Cinematography Pro – volba profesionálních režisérů.
K vytváření filmů a videí ve špičkové kvalitě vám stačí váš smartphone Xperia s aplikací Cinematography Pro – volba profesionálních režisérů.
Aplikace Cinematography Pro na smartphonu Xperia využívá zkušenosti techniků, kteří navrhují naše digitální filmové kamery, a poskytuje všechny nástroje potřebné k natáčení ve studiové kvalitě. Celá řada možností od přednastavené správy barev ve funkci Vzhled po záznam videa v poměru 21 : 9, HDR rozlišení 4K s frekvencí 24, 25, 30, 60 a 120 snímků za sekundu a inteligentní filtr větru otevírá cestu ke kreativitě a přináší příležitost natáčet filmy, na které by byli pyšní i profesionálové.
Podívejte se na krátký film Děti hvězdného prachu, který natočil uznávaný režisér Eidži Učida.
Eidži Učida, který se narodil v Riu de Janeiru, pracoval v začátcích své kariéry jako reportér, než se v roce 2005 rozhodl uplatnit svůj talent při psaní scénářů k filmům a jejich režírování. Od té doby dosáhl značných úspěchů. V roce 2016 se jeho film Lowlife Love (Špinavá láska) stal hitem akce Teatro v Šindžuku a promítal se na více než 30 filmových festivalech po celém světě. V roce 2019 napsal a zrežíroval seriál I Turn vysílaný stanicí Tokyo TV a také dva díly oblíbeného seriálu The Naked Director (Nahý režisér) v produkci streamovací služby Netflix. V roce 2021 získal jeho film Midnight Swan (Půlnoční labuť) ceny za nejlepší scénář, nejlepší režii a nejlepší film na 44. ročníku filmových cen Japonské filmové akademie.
Režisér Eidži Učida se svěřuje, co si myslí o filmování smartphonem Xperia:
Když víte, co natáčíte, VENICE (digitální filmová kamera VENICE CineAlta od společnosti Sony) nebo Xperia pro mě nepředstavují žádný rozdíl. Xperia má potenciál vaši práci zlepšit.
Poslední, co jsem chtěl, bylo vytvořit film, který by působil dojmem domácího videa, jen proto, abychom použili smartphone. Frekvence 24 snímků za sekundu představuje obrovský rozdíl. V minulosti jsem velice tvrdě pracoval na tom, abych dosáhl „filmového vzhledu“. Kamery umožňující natáčet s filmovým vzhledem jsou tak drahé. Zvlášť proto, že jsem začínal u nezávislých filmů, bych možnost natáčet na smartphonu s filmovým vzhledem velice ocenil.
Televizor má poměr stran 16 : 9. I když to ještě bylo 4 : 3, vždy jsem miloval a chtěl vytvářet filmy, natáčet se stejným poměrem stran, jako mají filmy v kinech, ale nebylo to možné. Zkoušeli jsme přidat nahoru a dolů na obrazovku černé pruhy a vytvořit tak pocit „jako v kině“. Společnosti Sony opravdu patří mé uznání za to, že použila širokoúhlou obrazovku, jaká je k vidění jen v kinosálech.
Rád nechávám vyniknout nějakou konkrétní barvu. U tohoto filmu to byla červená a modrá. Mluvili jsme o tom, že určité finální úpravy provedeme s pomocí gradingu barev. Při filmování v zásadě natáčím tak, aby bylo možné posunout se kterýmkoli směrem. Atmosféru tohoto filmu jsem vytvořil tím, že jsem nechal vyniknout určité barvy.
Režim s vysokou snímkovou frekvencí je skvělý. Pád v závěrečné scéně je natočený s vysokou snímkovou frekvencí a přehraný zpomaleně. S filmováním s vysokou snímkovou frekvencí jsme mívali spoustu problémů. Proto jsem se divil, „Smartphonem je možné natáčet zpomalené záběry?!“ A je to opravdu kvalitní rychloběžný záznam. Říkal jsem si, jak to udělali.
Poznámka: Toto video je bez zvuku.
Myslím, že spousta režisérů by chtěla natáčet smartphonem a přesvědčit se o tom, že i s ním je to stejná zábava. Já sám patřím mezi ně. Viděl jsem natočené záběry na place a dokončený film. A můj upřímný názor byl, „Na smartphone Xperia opravdu jde natočit film.“
Na začátku a na konci jsou hlediskové záběry natočené smartphonem Xperia, který měl herec uchycený na hlavě. To s velkým přístrojem nelze provést. Bylo to neotřelé a byla zábava to sledovat.
Kdybych byl dnes mladý a natáčel nezávislé filmy, bylo by to naprosto skvělé. Protože my jsme opravdu zápolili se zpomalenými záběry a poměrem stran, když jsme se snažili dosáhnout „filmového vzhledu“. Skutečnost, že je to možné dělat na smartphonu, ve mně vyvolává závist – chci říct, že by jím dokonce šlo natočit celovečerní film.
Společnost Sony samozřejmě vyrábí filmové kamery – já sám jsem je používal. Tento nápad určitě dostali, protože vyrábějí profesionální kamery. Žádná jiná společnost by to nedokázala. Mladí tvůrci nemají peníze a filmové vybavení tvoří velkou část rozpočtu – světla a kamery. Je skvělé, když je možné tuto překážku překonat. Člověka až mrazí, když si představí, že student na střední škole by mohl s pomocí smartphonu Xperia vytvořit mistrovské dílo.
Tento krátký film byl editován pomocí softwaru Adobe Premiere Pro CC 2020 a Blackmagic Design DaVinci Resolve s použitím záběrů natočených v aplikaci Cinematography Pro na smartphonu Xperia. Některý software pro editaci nemusí umožňovat editaci záběrů natočených v aplikaci Cinematography Pro. Software Xperia byl pro použití při tomto natáčení částečně upraven.
Společnost Sony nejen poskytuje technologie, které začínajícím filmařům umožňují vytvářet filmy a videa v profesionální kvalitě, ale také jim nabízí příležitosti k předvedení své práce.
Jako kreativní společnost v odvětví zábavy se silnou technologickou základnou je společnost Sony hrdá na to, že může podporovat akci Short Shorts Film Festival & Asia 2021. Akce Short Shorts s akreditací Academy Awards® patří mezi největší mezinárodní festivaly krátkých filmů v Asii. Umožňuje nové generaci tvůrců zviditelnit se a současně pomáhat utvářet filmovou kulturu budoucnosti.
Soutěž Smartphone Film Competition, kterou společnost Sony podporuje v rámci akce Short Shorts Film Festival & Asia, vyzývá soutěžící, aby posouvali hranice své kreativity a používali přitom jen svá mobilní zařízení. Technologie smartphonů se stále vyvíjejí, a soutěž tak nabízí ideální platformu ke zkoumání a propagaci tohoto nového strhujícího stylu filmové tvorby.
Podívejte se na klip k písničce Eyes od zpěvačky Anonymouz, který byl celý natočený na smartphone Xperia. Tajemná zpěvačka a textařka Anonymouz si nejprve vydobyla pevné místo na japonské YouTube scéně a následně získala i celosvětovou pozornost. Tento hudební klip nejen předvádí její přirozený hlasový talent, ale ukazuje také, jakých úžasných výsledků je možné dosáhnout s pomocí nejnovějších smartphonů Xperia.
Kandži Suto byl původně počítačovým grafikem a grafickým designérem a řemeslu se naučil při natáčení hudebních videí a reklam. Odborný dohled mu přitom zajišťoval filmový režisér Šú’iči Tan. Nyní je nezávislým režisérem a vyzná se v celé řadě technik včetně natáčení skutečného pohybu, počítačové grafiky a virtuální reality. Za svou práci si vysloužil řadu ocenění včetně cen 2015 Space Shower TV Music Video Awards a The One Show 2017 / Moving Image Craft / Visual Innovation.
Suto:
Už při natáčení jsem věděl, že je to úžasné. Výhodou smartphonu je jeho velikost – je malý. Chtěl jsem toho využít. Mohli jsme natáčet zespodu a umístit ho tam, kam to dřív nešlo. Bylo skvělé vyzkoušet si tak nové nápady. Opravdu jsem měl pocit, že tato kamera by mohla rozšířit pole působnosti pro natáčení videa.
Skutečnou inovací je to, že samotné mobilní zařízení využívá CinemaScope (poměr stran na displeji 21 : 9). Velmi praktický byl náhled a žasl jsem nad jeho ohromnou kvalitou. Můžu si prověřit, co jsem právě natočil, ve stejném uživatelském rozhraní. Možnost okamžitě prověřit kvalitu videa je nesmírně užitečná. Natáčelo se venku za slunečného dne. Když jsme při kontrole na slunci nastavili jas na nejvyšší hodnotu, viděli jsme všechny detaily zřetelně. Hodně nám to pomohlo. Tento displej je opravdu nádherný.
Měli jsme scény, ve kterých rybička zpívá a povídá si. Natáčeli jsme je v prodlouženém čase jako vysokorychlostní zpomalené záběry a ve fázi střihu jsme doplňovali proměnné a ořezávali jsme. Chtěli jsme použít zpomalený záběr, aby to vypadalo, že rybička mluví a zpívá. Záběr natočený s vysokou frekvencí 120 snímků za sekundu byl velmi plynulý a čistý.
Profesionální kamerové vybavení je možné nastavit velmi podrobně, takže uživatelské rozhraní může být složité. Smartphone Xperia je však určený pro běžnou populaci, takže se dá ovládat intuitivně, a to je příjemné. Současně je práce s ním snadná i pro profesionála. Je to stejné uživatelské rozhraní jako na běžné kameře a opravdu snadno se ovládá.
Při úpravě barev během postprodukce zůstává zachována původní barevná škála a předvolba VENICE CS propůjčuje videím dojem opravdového filmu – už žádné nevýrazné klipy! Byl jsem ohromený.
Nastavení barev Venice (CS) jsou výchozí předvolby pro správu barev v aplikaci Cinematography Pro, kterým se říká nastavení „VZHLED“. Nabízejí plynulou gradaci barev, mírnou nízkokontrastní tónovou křivku a 10bitová nastavení vhodná pro produkci filmů a dramat. Vycházejí z nastavení předvolby Vzhled s709, která využívá naše kamera CineAlta VENICE.
Když chceme přesunout kameru, potřebujeme jeřáb nebo ji musíme dát na kolejničky, kterým se říká kamerový vozík. Se smartphonem Xperia můžeme prostě točit takto. Pro drobný pohyb jsem použil malý gimbal. Možnost natáčet v tak vysoké kvalitě ušetřila spoustu času. To bylo fantastické. A připojili jsme makroobjektiv ze 100jenového obchodu na detaily rybičky a třpytivých kuliček. Vznikl tak zajímavý efekt.
Základem je rozhodně smartphone, takže s tímto malým tělem, které každý nosí u sebe, můžeme natáčet stejně jako všichni ostatní. Pokud chce někdo vytvořit video, může snadno natáčet v profesionální kvalitě. Považuji ho za velmi atraktivní kameru.
Kandži Suto a Eidži Učida nejsou jediní. Jak uvidíte v následujících krátkých filmech, stále více uznávaných profesionálních tvůrců videí a filmařů objevuje možnosti, které jim dávají smartphony Xperia.
Film Liama Wonga natočený smartphonem Xperia 5 II
Filmař Liam Wong zachytil Londýn za lockdownu smartphonem Xperia s aplikací Cinematography Pro využívající technologii CineAlta.
Krátký film natočený smartphonem Xperia
Otevřete své smysly krátkému filmu CHUŤ, který natočil produkční tým Shep Films ve spolupráci se společností Sony Innovation Studios.
Krátký film natočený smartphonem Xperia
Profesionální filmař Jeff Berlin důkladně testuje smartphone Xperia 5 II při natáčení tohoto podmanivého krátkého filmu s taneční tematikou.
DOPORUČENÉ MODELY PRO FILMAŘE