KODALINE 360 Reality Audio – první poslech

Hovořili jsme se skupinou KODALINE o tom, jak píší písničky, o prvních zkušenostech s funkcí 360 Reality Audio a její schopnosti změnit způsob, jakým umělci tvoří hudbu.

Ve spolupráci s LIVE NATION

KODALINE-group

KODALINE

Zleva doprava: Jason Boland, Steve Garrigan, Vincent May a Mark Prendergast

Moderní irské rockové kvarteto Kodaline pocházející z Dublinu se zaměřuje na klenutý kytarový rock jako stvořený pro hraní v rádiích. Bývají přirovnávaní ke Coldplay, Keane, U2 a Oasis. 

Na konci roku 2012 byla hudební skupina zařazena do užšího výběru pro anketu Sound of 2013 společnosti BBC, ale v boji o první místo ji porazila skupina HAIM. Skupina Kodaline vydala své debutové album „In a Perfect World“ v červnu 2013. Tomuto albu předcházely singly „High Hopes“ a „Love Like This“. 

Skupinu, která vznikla v dělnickém městě Swords, založili nadaní muzikanti Steve Garrigan, Vinnie May Jr., Jason Boland a Mark Prendergast. V roce 2012 vydali stejnojmenné EP a naplánovali vydání dlouhohrajícího alba v následujícím roce. 

Album mělo v Irsku obrovský úspěch, dvakrát bylo platinové, a dobře si vedlo i v Británii (dostalo se na třetí místo a pak vyhrálo) a v některých dalších zemích Evropy. Druhé album Kodaline následovalo začátkem roku 2015. 

Album se umístilo na žebříčku čtyř britských hitparád a podnítilo vznik singlů „The One“ a „Honest“. V létě 2017 se skupina vrátila se singlem „Brother“ a EP s názvem I Wouldn't Be. Následující rok vydali singl „Follow Your Fire“, který pak našel místo na třetím dlouhohrajícím albu Politics of Living.

„Hudba je vyjádřením pocitů“.

– LIVE NATION

Děkuji, chlapci, že jste zde. Můžete mi říci, jak skupina Kodaline začínala? Kdy jste zjistili, že se chcete živit hudbou?

STEVE GARRIGAN

Marek a já jsme spolu začali hrát v pubertě. Tenkrát jsme proste jen hráli převzaté skladby. Mám ale dojem, že tehdy nějak přeskočila ta jiskra a začali jsme psát své písničky a prezentovat je před publikem. Všem, kdo byli ochotní poslouchat – i když v té době jich většina neposlouchala. Takže to bylo dost těžké. [smích] Jenže jsme se prostě zamilovali do muziky, psaní, nahrávání a koncertování. A teď máme to štěstí cestovat po světě a hrát na koncertech, kde nás napadne, a to je úžasné.

– LIVE NATION

Můžete něco říci o tom, jak se vám podařilo vydržet?

MARK PRENDERGAST

Napsali jsme několik písniček a doufali, že se jim bude dařit. A říkali jsme si asi něco jako „jasně že ostatní lidi si musí tyhle písničky poslechnout“. Chceme ty písničky pustit do světa. A když jako muzikanti léta říkáte lidem, že tohle je to, co děláte a co chcete dělat, ze začátku vám moc nevěří. Takže se nezdálo, že by to někdy bylo možné, než k tomu doopravdy začalo docházet. A když se to začalo dít a my jsme začali vydávat hudbu a lidi začali chodit na koncerty, tak tehdy jsme si postupně uvědomovali, že vážně, tohle bychom mohli dělat pořád – pokud budou lidi chtít.

STEVE

Nejlepší a nejzvláštnější pocit je slyšet lidi, jak si s vámi zpívají vaši hudbu. A v atmosféře naživo je to úžasné.

– LIVE NATION

Pánové, dnes z toho musíte mít opravdu dobrý pocit, protože máte velkou základnu nadšených obdivovatelů!

VINCENT MAY

Je to tak, [začínali jsme] hrát v malých klubech se stovkou lidí, někdy ani to ne. Takže když teď můžeme hrát na místech pro tisíce lidí, je to pro nás opravdový luxus. A nikdy ho nebereme jako samozřejmost.

– LIVE NATION

Co pro vás v tomto smyslu dnes znamená tvorba hudby?

VINCENT

Podle mě toto je podstatou.

STEVE

Ano, o tom to je. Je to naše vášeň. Neumím si představit svět bez hudby.

VINCENT

Opravdu si neumím představit, že bychom dělali něco jiného. Je to ta nejlepší práce na světě. [smích]

STEVE

Existuje také skvělé rčení. Ale je trochu, hmm, nevím...

MARK

Pokračujte...

STEVE

„Hudba je vyjádřením pocitů“. To si opravdu myslím. Vidíte, směje se mi.

VINCENT

Ne, je bezvadná.

STEVE

Víte, občas se vám podaří do písničky dostat pocit, který slovy popsat nejde. Někdy se to prostě tak stane.

MARK

Když se neustále snažím psát písničky o něčem, co se mě nějakým způsobem hluboce dotýká – ať už procházím těžkým obdobím, nebo skvělým, tak se to v naší hudbě odrazí. Víte, nevydáme se na turné, dokud nenapíšeme hudbu. Takže psaní hudby je klíčem. Z něho všechno vychází.

kodaline-play-1
kodaline-play-2

„Hudba přináší každému něco jiného. Ale nejlepší je, když se všichni ti lidé sejdou a zpívají s vámi.“

– LIVE NATION

Jak se všechny ty pocity, které vkládáte do písniček při psaní, odráží v hraní na koncertech?

MARK

Na našem posledním koncertu, který jsme nedávno odehráli, byla v přední řadě holka, které tekly slzy. Ale vypadala tak šťastně, a že se nepřetvařuje. Očividně pro ni spousta písniček hodně znamenala. A člověk vedle ní se jen smál a tleskal a užíval si to. Takže hudba přináší každému něco jiného. Nejlepší na tom všem ale je, že se sejdou všichni tihle lidé pohromadě a zpívají s vámi.

STEVE

Jo, je to úžasný pocit.

– LIVE NATION

A jak důležití jsou pro vás vaši fanoušci?

STEVE

Téměř při každém našem vystoupení na konci zdvořile poděkuji každému jednotlivému posluchači, že přišel. Bez fanoušků bychom nemohli dělat to, co děláme. Mohli bychom psát skladby, ale nikdo by je neposlouchal. Mohli bychom vystupovat, ale nikdo by tam nebyl. [Směje se] Bez našich fanoušků bychom nebyli nic, proto jsme jim velmi vděční.

JASON BOLAND

Měli jsme štěstí, že nás tak podporovali. Víte, prošli jsme v naší kariéře spoustou změn. Měnili jsme styly a taky tak trochu směr, a na čas jsme se ztratili. A pokaždé, když jsme se vrátili, jsou tady, nachystaní, vydat se na náš koncert.

– LIVE NATION

Kluci, občas pořád rádi hrajete na komorních koncertech. Když vystoupíte v malém klubu a jste lidem tváří v tvář, působí to jako poděkování fanouškům. Můžete nám k tomu říci něco víc?

STEVE

Myslím, že to Mark vystihl tím, co říkal předtím, totiž ty slzy stékající po tváři jednoho fanouška a smích druhého. Můžete se s tím setkat v malém klubu, ale popravdě ve větších prostorách to už není úplně ono. Je v tom podle mě prostě něco moc zvláštního, cítit to těsnější spojení s fanoušky.

MARK

Někdy hrajete v klubu – třeba v malém klubu pro 200 lidí – a tam to může znít hlasitěji, než když hrajete před tisícihlavým davem, protože ten je vždycky mnohem dál. Kluby jsou o moc víc nabité energií napěchovanou do té mrňavé místnosti. Takže i během [letošního] léta jsme hráli na různých megafestivalech, ale pak jsme si zaskočili zahrát koncert do malinkého klubu, a myslím, že to byly podobné pocity, jako máme při hraní na velkých show. Je fajn moci dělat obojí.

– LIVE NATION

Pojďme si promluvit o vašem nejnovějším albu Politics of Living. Na tomto albu jste se pustili trochu do experimentování zvukového i co se týká písniček. Můžete nám říci něco o tom, proč jste se na tomto albu zkusili pustit mimo probádané vody – spolupracovat s jinými producenty nebo si hrát s jinými typy zvuku ve studiu?

STEVE

Tím hlavním, čeho jsme chtěli dosáhnout zahájením práce na tomto albu, bylo dostat se ze zóny pohodlí. A myslím si, že naši zónu pohodlí jako hudební skupiny vždy tvořily pomalé balady, víte, a to dosti jednoduché, pokud jde o produkci. Měli jsme příležitost spolupracovat se spoustou skvělých lidí, přičemž každý další producent přinesl něco nového, jako kdyby nás uvedl do zcela jiného světa zvuků. Spoustu skladeb jsme také zahodili, ale experimentování s nimi bylo velmi zábavné. Hodně jsme se naučili.

Většinou jdu rovnou ke klavíru a začnu psát písničku, nebo vezmu do ruky kytaru a začnu si zpívat melodie, nebo něco takového. Kdežto tady jeden z našich producentů seděl u notebooku a začaly z něho vypadávat všechny ty bláznivé zvuky spouštějící proces psaní písniček. Je to úplně jiný způsob práce. Ale bylo to ohromné, víte, a jsem opravdu hrdý, čeho se nám podařilo s tímto albem dosáhnout. Právě to jsme udělali, vydali jsme se mimo svou komfortní zónu a experimentovali. A objevili jsme několik zvuků, o kterých jsme ani nevěděli, že existují. Bylo to skvělé.

JASON

Souhlas. Na albu Politics of Living jsme se doopravdy snažili trochu vylézt ze své škatulky. A dostali jsme několik skvělých příležitostí spolupracovat s některými novými producenty, kteří nás někdy skutečně posunuli jiným směrem.

MARK

Moje oblíbená písnička z tohoto alba je pořád „I Wouldn't Be“, kde zvuk tvoří jenom naše čtyři hlasy, nic jiného. A když jsem ji slyšel poprvé ve studiu, napadlo mě jen, že to zní vážně dobře, protože tam nejsou žádné triky. Steve přišel a zazpíval svůj part. A pak jsme jednotlivě chodili my a každý zazpíval svou část. Slyšet své hlasy ze záznamu bez jakýchkoli dalších příkras bylo opravdu povzbuzující. Hezky se to poslouchalo.

– LIVE NATION

Když už mluvíme o zkoumání zvuku, jaký je váš názor na novou technologii 360 Reality Audio společnosti Sony? Ta vám umožňuje umístit posluchače přímo do středu namixované skladby a pohybovat zvuky kolem něj. Myslíte si, že by vám to mohlo pomoci vyjádřit hudbou věci, u kterých jste toho možná nebyli dosud schopni?

STEVE

Jsem z toho úplně bez sebe.

VINCENT

Je to nový přístup. Ale taky je to, jako když se poprvé začalo používat vícestopé nahrávání nebo využívat...

STEVE

Dohrávání stop do záznamu.

VINCENT

Vrstvení více stop – overdubbing! Je to něco jako způsob, jak rozšířit horizonty. Je to úplně nový způsob...

STEVE

... poslech hudby. A přináší to možnost úplně nového způsobu tvorby hudby.

VINCENT

Vážně, má to potenciál od základů změnit způsob, jak se bude hudba psát nebo mixovat a jaký zážitek z toho budou mít posluchači. Může to všechno změnit.

– LIVE NATION

Co může správný zvuk ve správný čas udělat pro skladbu?

STEVE

Správný zvuk ve správnou dobu může písničku dokonale doladit. Na sto procent. Může to začít pocitem „ech, to nezní, jako bych tam byl“, a pak najednou zazní přesně ten pravý zvuk, a vy se najednou začnete cítit způsobem „páni, to je úžasné, to je ono. Takhle je to dobře, necháme to tak.“ Může to být ta třešnička na dortu.

JASON

Je to jako najít klíč k zámku, který se snažíte [otevřít].

STEVE

Ano, nebo poslední díl skládačky. Něco takového. Je to úžasné, důležitost správného zvuku.

– LIVE NATION

Když je písnička nahraná, co může posluchačům přinést její správný zvukový mix?

MARK

Správná mixáž je velmi důležitá. Dostáváme zpět skladby, na kterých jsme strávili týdny ve studiu a které se nám líbily. [Někdy], když dostanete namixovanou skladbu v e-mailu, řeknete si něco jako: „Můj bože, tak jdeme na to.“ Stisknete tlačítko pro přehrávání a okamžitě poznáte, pokud není něco v pořádku: skladbě chybí ten správný základ. Víte, ale někdy můžete dostat správně namixovanou skladbu, které jste možná příliš nevěřili. A pak z ničeho nic uslyšíte mix, uslyšíte, co mixážního technika napadlo, když uslyšel vaši skladbu. A to může změnit vaše mínění. V takovém případě uslyší skladbu v této podobě všichni ostatní.

STEVE 

[Mix] může písničku udělat nebo ji zničit. Je to bez diskuse asi jedna z nejdůležitějších věcí.

MARK

Nezávidím lidem, kteří musí smíchat všechno, i zvuky živého vystoupení. To vůbec není jednoduché. Je to jen názor jednotlivce, jako že si musí říct „dobrá, podle mě by to mělo znít ostatním takhle“. Najít dobrého zvukaře opravdu není snadné, a když ho najdete, snažíte se ho udržet.

VINCENT

Ano.

kodaline-play-3
kodaline-play-4

„[360 Reality Audio] vás posune někam jinam. Pryč z této místnosti, do koncertních prostor.“

– LIVE NATION

Dobře, chlapci, teď když jste měli příležitost vyzkoušet si ve sluchátkách technologii 360 Reality Audio od společnosti Sony, co si o ní myslíte?

STEVE

Nic takového jsem předtím nezažil. Snažil jsem se to vyjádřit slovy. Je to jako být na koncertě.

VINCENT

Cítil jsem se, jako bych seděl na pódiu s bicími a opravdu hrál – a tím je řečeno všechno. Měl jsem pocit, jako bych na pódiu hrál na živém koncertě.

STEVE

Je to vážně neskutečné, myslím...

MARK

Je to zcela nový zážitek.

JASON

Mám dojem, že se tak k vám dostává tolik toho prostoru. Teď je úplně cítit, jak to ten večer na tom místě znělo.

STEVE

Posune vás to někam jinam. Pryč z této místnosti, do koncertních prostor.

– LIVE NATION

Jaký jste měl z poslechu Sony 360RA pocit?

MARK

Jsem natěšený do budoucna. Už se nemůžu dočkat, kam se to všechno vyvine a jak se teď bude hudba prezentovat. Pokud bude vydávaná ve formátu, kdy ji budete moct poslouchat takto, myslím, že půjde o něco převratného.

VINCENT

Jo. Skutečnost, že o tom mluvíme jako o formátu, [mě nutí] představit si poslech klasických skladeb mixovaných podobně jako skladby od Led Zeppelin nebo Beatles.

STEVE

Představte si poslech na živém koncertu!

– LIVE NATION

Měl jste nějakou oblíbenou pasáž? Něco, co vás zaplavilo způsobem, jaký jste předtím nezažil?

JASON

Dobrá otázka, myslím, že to byl základ. Protože musíme slyšet ten ječící dav každý večer a je to ten nejlepší pocit na světě, jak už Steve říkal. Ale teď mám dojem, že si každý může poslechnout to, co my, když stojíme na tom pódiu.

MARK

Bylo to [tak] realistické. Právě jsme se vrátili z turné, ale tohle bylo jako bychom tam byli zase zpátky. Pro lidi, kteří prostě nebudou mít možnost zažít, jaké to je hrát před velkým davem lidí, se to tomu zážitku podle mě nejvíc blíží.

– LIVE NATION

Máte radost, že si vaši fanoušci mohou tuto techniku vyzkoušet?

STEVE

Určitě. Čekám, že to někoho bude šokovat – v tom dobrém smyslu slova.

VINCENT

Je to tak, protože nás to nadchlo, a zažíváme věci jako tyhle, tak jak říkali kluci, když mají posluchači nebo fanoušci šanci zažít totéž, to je vážně něco jedinečného.

– LIVE NATION

Na tohle nebude jednoduchá odpověď: Jak byste popsali zážitek z poslechu s funkcí 360 Reality Audio jedním slovem?

JASON

Pohlcující.

STEVE

Souhlasím, to je výstižné. Pohlcující je dobrá formulace.

VINCENT

Jo. Úžasná.

STEVE

Opravdu.

JASON

Jednoduše zážitek, který vás pohltí. Prostě jste uprostřed dění.

MARK

Živé.

kodaline-listening-1
kodaline-listening-2

„Podle mě je [360 Reality Audio] úplně nový přístup k hudbě a jejímu nahrávání.“

– LIVE NATION

Co si teď myslíte o technologii 360 Reality Audio od Sony, mohla by vás inspirovat, abyste skládal hudbu jinak?

STEVE

Já si myslím, že jde o úplně nový přístup k hudbě a jejímu nahrávání.

MARK

Vycházím z toho, že když se ve studiu něco nahrává, můžete s tím posouvat doleva a doprava. Ale když začnete používat [360 Reality Audio], můžete se posunout kamkoliv, chápete?

STEVE

Je to vážně neskutečné.

JASON

Zkusili jsme natočit několik živých koncertů panoramaticky jako [video], jenže prostorový zážitek jenom z videa nikdy nenaplnil naše očekávání. Myslím si ale, že živý koncert zaznamenaný prostorově i se [sladěným] 360stupňovým zvukem bude něco úplně jiného.

STEVE

Je to tak. Tohle je budoucnost.

– LIVE NATION

Co to podle vás přinese pozitivního fanouškům?

VINCENT

Myslím, že největším přínosem je to, že uslyší [víc] z toho, co slyšíme my na pódiu každý večer, a to je fantastické. Něco jako bychom měli možnost pozvat tam všechny pod pódiem.

MARK

Stojí to za pokus...

VINCENT

... To je další naprosto skvělá věc.

MARK

Je to prostě takový nějaký pocit něčeho jiného. Když jsem si nasadil [sluchátka], chvilku mi to trvalo. Těžko se to popisuje, jaký je to zážitek.

STEVE

Těžko se to vysvětluje. Ale myslím si, že pro fanoušky – i ty, kteří nás neměli možnost vidět naživo – je to jako kdyby tam byli. A to je prostě fantastické.

VINCENT

Ale pořád je to o koncertu.

JASON

Ano.

STEVE

Ano.

JASON

Je to skoro tak dobré jako naživo.

MARK

Je to skoro jako naživo. Nepřipravte nás tímhle o práci. [smích]

– LIVE NATION

Prošli jste také procesem, kdy vám proměřovali uši, aby se dal poslech pomocí technologie 360 Reality Audio optimalizovat. Jak by podle vás společnost Sony mohla zážitek z poslechu individuálně přizpůsobit každému posluchači?

JASON

Myslím si, že je za tím neuvěřitelná technika. Mám z toho pocit, že udělali takový pokrok, o jakém jsem si nikdy nemyslel, že je vůbec možný. Podařilo se analyzovat, kde máte v místnosti hlavu, a zvuk přizpůsobit každému z nás jinak. Mám na mysli, že Steve uslyší naživo úplně jiný koncert, než já, protože jsem o něco vyšší. Ale dostat tohle všechno do sluchátek, to mi prostě hlava nebere.

VINCENT

Jo. To, co se děje, je trochu bláznivé a [že se to] děje tak rychle, taky. Kromě toho si myslím, že co se týká nastavení aplikace, je prostě ohromné, že se dá přizpůsobit každému individuálně.

MARK

V reálu je to hodně futuristické. A působí to tak neoposlouchaně a svěže. Vážně jsem si to užíval.

STEVE

Těžko říci, ale naprosto souhlasím se vším, co řekli chlapci. Budoucnost vypadá skvěle.

KODALINE-Vincent
KODALINE-Steve
Technologie 360 reality audio

Získejte více informací o technologii 360 Reality Audio a dalších technologiích, které za skrývají za touto inovativní zvukovou koncepcí.

WH-1000XM3

K dosažení plného zážitku z technologie 360 Reality Audio použijte k poslechu naše sluchátka WH-1000XM3 s technologií pro odstranění šumu.