První poslech Jesse McCartneyho s funkcí 360 Reality Audio

Popovídali jsme si s Jessem McCartneyem o vzrušujících pocitech při hraní naživo, o prvním zážitku z poslechu 360 Reality Audio a rozhodnutí osvojit si skvělé nápady.

Ve spolupráci s LIVE NATION

Jesse McCartney

jessemccartney-still

Jesse McCartney se narodil v New Yorku a vybudoval si kariéru jako hudebník, skladatel a herec. V 11 letech získal 2 nominace na cenu Daytime Emmy za svou roli v seriálu „All My Children“ a současně byl členem popové skupiny Dream Street, jejíhož debutové alba se nakonec prodalo přes 800 000 kopií.
V 16 letech vydal první sólové album „Beautiful Soul“, kterého se prodalo přes 1,8 milionu kopií. V roce 2008 spolunapsal velký hit „Bleeding Love“ pro Leonu Lewisovou, který ovládl žebříčky ve 34 zemích, což se více než deset let nepodařilo. Skladba byla nominována na cenu Grammy a byla vyhlášena písní roku 2009. Singl „Leavin“ z jeho třetího alba „Departure“ byl v roce 2008 v USA na prvním místě žebříčku 40 nejvýznamnějších rozhlasových stanic. Do výčtu dalších hitů patří skladby jako „She’s No You“, „Body Language“, „How Do You Sleep“, „It’s Over“ či „Shake“. Jeho herecké role zahrnují hlavní role v pořadech a filmech, jako byly „Summerland“ a „Keith“, a nezapomenutelné vedlejší role v seriálech „Hannah Montana“ a „Fear The Walking Dead“. McCartney propůjčil svůj hlas klasickým postavám, jako je Theodore ve všech filmech „Alvin and The Chipmunks“, a v současné době dabuje Nightwinga v 3. řadě seriálu Young Justice.
V roce 2018 zahájil jeho singl „Better With You“ turné stejného názvu. Rok 2019 začal pro Jesse americkou částí turné „The Resolution Tour“, se kterým poprvé zavítá do jihovýchodní Asie. Dnes pracuje na nové hudbě, kterou plánuje vydat koncem roku 2019.

„Hudba je mou první láskou.“

– LIVE NATION

Díky, Jesse, že jste si s nimi přišel popovídat. Svou kariéru jste zahájil hodně mladý. Jaké to pro vás bylo, a jak vás to ovlivnilo jako interpreta z dnešního pohledu?

JESSE MCCARTNEY

Vyrostl jsem v domácnosti, kde hudba vždycky hrála důležitou roli – pro celou rodinu, od prarodičů přes rodiče, bratra, sestru nebo bratrance a sestřenice. Všichni jsme byli vedení k umění, hudbě a hlavně divadlu. Já jsem vyrostl s rodiči, kteří se nás snažili posadit za klavír a přimět začít taky zpívat, při společném poslouchání starých desek. Tak jsem dostal základy.

Mám dojem, že mi bylo sedm nebo osm, když mě rodiče vzali do divadla na místní představení, ve kterém hráli kusy třeba z tvorby Rogerse a Hammersteina. Potom jsem se k nim přidal. A hráli jsme společně jako rodina v divadlech s 500 místy, která jako by vypadla z viktoriánské doby.

Věci se pak daly do pohybu, když se pár lidí z New York City přišlo podívat na předměstí a říkalo něco jako „podívej, ten tvůj kluk je vážně dobrej. Měli byste ho vzít do města, na Manhattan, a uvidíme, co bude“. Nakonec jsme se tam s mámou přestěhovali a já začal chodit na konkurzy na Broadway. Asi po roce, možná ani ne, jsem vyprodal své první představení jako Louis v „Král a já“, kde Annu hrála Haley Millsová.

A v devíti letech jsem se vydal s tímhle muzikálem na turné. V té době jsem si nemyslel, že bych se tím mohl živit, a vlastně si to nemyslím ani teď. Jasně, dostával jsem zaplaceno, ale dělal jsem to, protože se mi to líbilo. O obchodní stránce jsem vůbec nepřemýšlel. A vidíte to, o 20 let později jsme tady – a pořád se tím živím. Ale pořád to dělám proto, že to mám rád. Jen je v tom teď přece jenom trochu víc obchodního uvažování. [smích] Každopádně to je – a myslím že vždycky bude – moje největší láska.

– LIVE NATION

Jak zkušenosti z mládí přispěly k tomu, že jste začal psát písničky? A jak to vidíte z dnešního pohledu, pokud jde o psaní písniček a zkušenosti, které jste za svou kariéru nasbíral?  

JESSE MCCARTNEY

Vždy jsem chtěl být skladatelem písní. Tuším, že v 16 letech jsem si myslel, že budu skvělý skladatel. A je velmi neobvyklé, že jím můžete být, protože v této fázi života máte velmi malou perspektivu. Jako dospívající dítě, které navštěvovalo střední školu, jsem se vypořádával s potížemi každého dospívajícího chlapce a o světě jsem toho mnoho nevěděl.

Určitou dobu trvalo, než jsem vyrostl, začal cestovat a setkávat se s novými lidmi, zamiloval se a zase rozešel, abych zažil bolest, zármutek a romantiku, tedy všechny ty věci, ze kterých potřebujete čerpat při psaní skladeb. [V tuto chvíli], více než kdy jindy, mám pocit mistrovství, pokud jde o psaní skladeb, protože cítím více než kdykoli [předtím], že jsem na vrcholu sil: Procestoval jsem svět, nasál spoustu kultur po celém světě a byl ve vztazích. Domnívám se, že by se dalo říci, že jsem zmoudřel. [Směje se] A myslím si, že to prostě přispívá k psaní lepších, upřímnějších a přístupnějších skladeb.

– LIVE NATION

Co pro vás tvorba hudby znamená dnes?

JESSE MCCARTNEY

Hudba, jak jsem již řekl, je mou první láskou. A poté, co jsem si udělal malou přestávku – víte, vzal jsem si volno na tři a půl, možná čtyři roky, abych udělal další věci a vyzkoušel si své schopnosti jinými tvůrčími způsoby – jsem při své poslední zkušenosti ve studiu přibližně před rokem, kdy jsem začal pracovat na této nové kolekci skladeb, dospěl k závěru, že jsem se trochu zlepšil. Víte, když se ohlédnu zpět do doby, kdy mi bylo 16 let, a poslechnu si některé z nahrávek, které jsem tehdy napsal, chápu, proč mi nahrávací společnost sdělila něco jako: „Hmm, to na tvé album nedáme.“

Myslím, že tam došlo ke zvratu, a domnívám se, že se stále zlepšuji. Mám však pocit, že tato poslední kolekce nahrávek ukázala, co dokážu vytvořit jako textař a jako skladatel. A já mám svou práci hrozně rád.

Jedním z mých oblíbených postupů teď je něco napsat, okamžitě to zveřejnit a během několika minut získat počáteční reakci od skupiny lidí, kteří mě v průběhu let sledují. Dříve to nebývalo tak snadné. Trvalo měsíce, než jsem zjistil, co si lidé o určité skladbě myslí.

– LIVE NATION

K tomu se ještě dostaneme, co se týká zpětné vazby, ale především, je tvorba hudby něco, bez čeho nemůžete být?

JESSE MCCARTNEY

Absolutně. Hudba je totiž univerzální jazyk. Víte, zní to jako klišé, ale je to pravda. Mohu jet do Japonska, a přestože ani trochu japonsky nemluvím, vím, že když hraji skladbu, mohu podle tváří posluchačů zjistit, jaké mají pocity. A na pódiu se uprostřed vystoupení vytvoří taková energie, že si nemusíte navzájem rozumět, a přesto chápete, co má ten druhý na mysli.

Nedokážu si představit, že bych se probudil a nepustil si Spotify, zatímco budu pít svou kávu. V autě poslouchám hudbu, je to součást mého každodenního života. A myslím si, že i pro většinu ostatních lidí.

– LIVE NATION

Co pro vás znamená hrát naživo před tisíci fanoušků?

JESSE MCCARTNEY

Nuže, nejpříjemněji se cítím při živém vystoupení. Začínal jsem na jevišti a divadlo bylo místem, kde jsem dostal [první] šanci. Takže být na pódiu je pro mne velmi příjemné. A co je opravdu skvělé na [živém vystoupení], je to, že můžete přímo sledovat reakci na skladbu, což dělám stále častěji. Napíšu skladbu a poté ji zahraji na vystoupení na vysoké škole nebo na jednom ze svých turné. Je to skladba, kterou nikdo nikdy neslyšel a která nebyla vydána. Získáte tak okamžitou reakci a ihned zjistíte, zda se na ní někomu něco líbí nebo zda v lidech nevyvolává vůbec žádný pocit. To je moje oblíbená část vystoupení.

A rád hraji skladby, které všichni znají. Hrát hity je něco, co nikdy nezevšední, kdy všichni zpívají společně. Je to nepopsatelný pocit. Ale jo, rád ihned zkouším nový materiál na pódiu. Je to jako s novou věcí. Když se mi podaří něco napsat, skočím na pódium, abych zjistil, zda se to lidem líbí.

– LIVE NATION

Jak důležití jsou pro vás vaši fanoušci?

JESSE MCCARTNEY

Jsem velmi šťastný, že v dnešní době, kdy mnozí lidé rychle přecházejí na něco jiného, moje hlavní fanouškovská základna zůstala v průběhu let svým způsobem opravdu loajální, což podle mého názoru zcela neodpovídá dnešní době. Je to pro mě pozoruhodné.

Myslím, že se [moji fanoušci] opravdu ukázali ve skvělém světle, zejména během posledního roku a půl. Udělal jsem si na dlouhou dobu přestávku od hudby a měl jsem velké obavy z toho cokoli vydat, protože jsem nevěděl, jaká bude reakce. Nevěděl jsem, jestli se to lidem vůbec bude líbit. A oni byli věrní, což se projevilo v rekordních číslech. Letos jsme měli dvě vyprodaná turné, což byl přesvědčivý důkaz toho, jak loajální moji fanoušci skutečně jsou.

jessemccartney-play-1
jessemccartney-play-2

„Vizí společnosti Sony, její základní filozofií jako společnosti, je poskytovat zážitky „kando“ prostřednictvím zvuku a hudby… A to se mi líbí.“

– LIVE NATION

Jste v plné práci na nahrávání nového alba. Jak to u vás probíhá a nakolik důležité je pro vás nabídnout svým fanouškům to nejlepší?

JESSE MCCARTNEY

Podle mě jedna z věcí je, že fanoušci poznají odfláknutý výsledek na míle daleko. A vědí, co vás charakterizuje – poznají, když se snažíte, i když se nesnažíte. Jednou z nejčastějších reakcí, kterou od fanoušků dostávám, když několik dní nic nezveřejním, je něco jako „Poslouchej, není o tobě slyšet, někam jsi se ztratil, zase. Nedělej to.“ Určitě mě drží na nohou, a já to mám moc rád. Vážím si toho.

A jako umělec a perfekcionista vůči všem, kterým není jedno, co ze mě vypadne, chci být produkt špičkové kvality. Chci, aby to znělo fantasticky. Chci psát nejlépe, jak to dokážu. Chci vyvolávat rozbolavělost, nadšení, romantično. Mým cílem je zapůsobit na své posluchače, ať už jakoukoli emocí. Prostě jim chci nabídnout něco, s čím budou souznít. Myslím si, že je to na hudbě to nejlepší, takže se to snažím dělat co nejlíp. Mám na mysli, že jde o součást toho všeho. Nesnažím se to ošidit. Pokouším se to dělat na sto procent.

– LIVE NATION

Chápu to tak, že současný příval práce na hudbě má na svědomí reakce fanoušků na singl „Better With You,“ který jste letos před nějakou dobou pustili do světa, prostě jen tak do prostoru, aniž byste věděli, co způsobí...

JESSE MCCARTNEY

Jo, něco jako „tady jsem“. Vážně, katalyzátorem celého projektu bylo „Better With You“. A bylo to něco, co ze mě prostě vypadlo – jak tady zaznělo – s tím, že se uvidí, jak to dopadne. Věděl jsem, že chci udělat video s koncepcí, kterou jsem měl v hlavě. Blížilo se to spíš exkluzivnímu obsahu, tak nějak jsem si to představoval. Něco jako vážně hezké písničce s opravdu krásným vizuálem, a uvidí se, co z toho bude, chápete? A já jsem doopravdy nebyl připravený na tu reakci. A upřímně, teď mám problém s dopsáním, protože jsem tak moc cestoval, což bylo úžasné.

Měl jsem ale napsaných jenom několik písniček, tak se teď snažím celý projekt dokončit. A jsem moc rád, že na něm pracuji. Když o tom teď tak mluvíme, asi jsem si ani nemyslel, že napíšu celé album, a vidíte to. Pořád mi ještě několik písniček chybí, ale doufám, že je ještě letos dodělám.

– LIVE NATION

Můžete pohovořit trochu více o svém vztahu s fanoušky a způsobech, jak s nimi rád zůstáváte v kontaktu?

JESSE MCCARTNEY

Jenom to zesiluje, zvláště v poslední třech nebo čtyřech letech. Hudba má v sociálních médiích velmi důležité místo. Víte, za časů skladby „Beautiful Soul“, když jsem poprvé vystupoval se svým debutovým albem, měl jsem kolem sebe tým lidí, tým pro styk s veřejností, marketingový tým, a tito lidé vám řekli: „Dobře, uděláme to. A pak poletíme sem. A uděláš tento rozhovor.“ Tyto aspekty jsou stále důležité, ale se sociálními médii přišla radikální změna.

Teď už opravdu nemusím dělat [mnohé] věci, které jste museli dělat před 10 či 15 lety, když jste podepsali smlouvu s nahrávací společností. Nyní doslova stačí zvednout telefon, použít Instagram nebo vytvořit tweet s 20 sekundami skladby, na které pracujete, a okamžitě získáte reakci. A já reakce čtu. Procházím přímé zprávy hodinu denně, odpovídám fanouškům, zjišťuji, co mají v úmyslu. Někdy se může dokonce jednat o soukromou záležitost, kterou řeší, nebo o nesouhlas s tím, jak bylo něco provedeno, a já s nimi budu o tom diskutovat. Jako například: „Dobře, co se vám nelíbilo?“ A poté se odehraje konverzace.

Lidé k vám mají navíc přímý přístup, který [dříve] neměli. Dříve byli interpreti zahaleni rouškou tajemství, neboť jste stáli za oponou. Lidé nikdy neviděli, co se za oponou dělo, víte? A pak jste vykročili vpřed a vystoupili jste, tedy odvedli svou práci. Teď je to úplně převrácené vzhůru nohama. Žijeme ve světě, kde vše spočívá v obsahu, který asi z 25 procent tvoří hudbu a ze 75 procent to, co jste jedli k obědu, víte? Podle mne se změnilo vše, co se týká vztahu interpreta a fanouška. Mám tím na mysli, že jde o obsah a umožnění lidem nahlédnout do vašeho každodenního života, a skutečně vás tak poznat.

– LIVE NATION

Když vyšlo vaše poslední album „In Technicolor“, posluchači tvrdili, že pro vás představuje „vyspělejší zvuk“. Hovořil jste o tom, jak snaha „udělat vše tak, jak má být“ může znamenat přešlapování tam a zpět mezi objevováním nových zvuků a zahrnováním rané tvorby. Co to pro vás znamená dnes s ohledem na hudbu, na které právě pracujete?

JESSE MCCARTNEY

Udělat vše tak, jak má být. Podle mne záleží na tom, na co se zaměřujete. Myslím si, že na albu „In Technicolor“ je vše tak, jak má být. Byl jsem mladší, ale tímto albem jsem se snažil zaútočit na zvuk. Hledal jsem něco, jako byl zvuk populární hudby na konci 70. a začátku 80. let, a do této éry hudby jsme se skutečně vrátili. Vzdali jsme tak hold tehdejší hudbě.

Ale i při práci na [mém současném] projektu existují ve studiu situace, kdy se všichni prostě rozhlédnou a řeknou něco jako: „Jo, to je dobré. To je opravdu dobré.“ Jsem sám sobě nejtvrdším kritikem, takže než jsem připraven něco vydat, podrobím to několikaměsíčnímu náročnému kritickému rozboru. A mám také kolem sebe tým lidí s hudebním uvažováním a citem, kterým mohu důvěřovat. Těžko říci [jak zjistíte, že je vše tak, jak má být], na to opravdu neexistuje dokonalá odpověď. Prostě to poznáte. Prostě to cítíte.

A mimochodem, někdy to poznáte, a stejně je všechno špatně. Takže to vlastně nikdy přesně nevíte. A to je na tom to krásné. Domníváte se, doufáte. A pak přijdete na pódium a lidé si říkají něco jako: „To ne, další.“ Nemám pravdu? Takže skladbu úplně překopete. Ale někdy něco napíšete a říkáte si, že je to docela dobré, a tak je tomu po celou [dobu] vlastního života skladby, s novými úpravami nebo remixem. Nebo se něco stane a všichni si nakonec řeknou: „Jo, to je ono.“

Myslím si jako hudebník a skladatel, že se zaměříte na to nejlepší, co dovedete, a uděláte to nejlepší, o čem víte, jak toho dosáhnout. A co se stane poté, záleží na publiku.

– LIVE NATION

Jste producent, stejně jako zpěvák a skladatel. Jak velkou výzvou je oddělovat od sebe tyto různé obory?

JESSE MCCARTNEY

Zřídka nahrávám vokál ve stejný den, kdy napíšu skladbu, protože mám rád, když skladba jaksi dýchá a žije a svým způsobem se vyhladí. To se týká především melodií. Domnívám se, že čím déle žijete se skladbou, tím více se stává vaší vlastní, a poté čím více ji můžete hrát, tím lépe to dokážete. Mám tím na mysli to, co je hlavní, tedy melodicky.

Ale jo, když vstoupím do kabiny, prostě přejdu do režimu produkce vokálů, kdy vím, čeho jsem schopen. Za ta léta, co jsem strávil ve studiu a spolupracoval s některými z nejlepších producentů, tedy vokálních producentů, na světě, viděl jsem obchodní triky, a jak lze zajistit pozvednutí určité linie nebo, víte, potlačit určitou část skladby. Používání hlasu je něco, o čem jsem obzvláště přesvědčen, že jsem v průběhu let skutečně zvládl.

Jo, a pak jako producent zaujmete místo v produkci. Rozhodnete, která stopa [je nebo] není potřebná. Zvykl jsem si odstraňovat ze stop nadbytečné věci a vše uvádět pouze do stavu základního minima, které potřebujete k tomu, aby skladba byla tak skvělá, jak jen může být.

Takže každý den zaujímám jinou pozici, přičemž udělat vše tak, jak má být, trvá dlouho. Ale to je to, co hrozně rád dělám.

– LIVE NATION

Můžete nám říci, jako producent, něco o důležitosti zvuku skladby nebo toho, jak nahrávka zní, pro emocionální spojení s posluchači?

JESSE MCCARTNEY

Mezi mými oblíbenými nahrávkami jsou nahrávky obsahující drobné zvukové efekty, vokální maličkosti, jaké dělával Michael Jackson. Byl to on, že? Vyrostl jsem na každodenní porci alba Thriller a všech jeho nahrávek. A pro mě existovaly jen ty maličkosti, které jste slyšeli pouze uprostřed skladby a které neměly vůbec co do činění s akordy nebo melodiemi.

Existují prostě takové maličkosti, které na vás zapůsobí nebo které jsou něco jako „tah-tah“, které vytvářel Prince na kytaře, což bylo skutečně pouhou jednou maličkostí při jeho hře. A jaksi se to stalo ústředním bodem nahrávky.

Podle mě jako producent usilujete o to najít právě tyto okamžiky. Které drobné prvky upoutají divákovu pozornost? Myslím si, že jsem to s novými skladbami, které teď vydávám, dělal více než kdykoli dříve. Domnívám se, že skladba „Selfless“ je obsahuje. Domnívám se také, že je obsahuje i skladba „Soul“. Skladba „Better With You“ obsahuje jednoduchý kytarový riff, ale způsob, jakým jsme do něj vložili prodlevu a ozvěnu, z něj učinil jednu z těch částí skladby, na které se nezapomíná.

Zvuk je jedním z nejdůležitějších aspektů, když prožíváte skladbu, zejména poprvé. Chcete, aby ho lidé chtěli slyšet znovu a znovu.

Vizí společnosti Sony, její základní filosofií jako společnosti, je poskytovat zážitky „kando“ prostřednictvím zvuku a hudby. „Kando“ je japonský výraz, který odkazuje na sílu emočního spojení nebo pohnutí či dojetí v důsledku emocí.

To se mi líbí.

jessemccartney-play-3
jessemccartney-still

„Mám tu výjimečnou možnost být na té druhé straně, na pódiu. Je to neodolatelné.“

– LIVE NATION

Cílem Sony je vytvořit emocionální spojení prostřednictvím zvuku a hudby. Vzpomenete si na okamžik, kdy jste něco takového s hudbou zažil, kdy vás nějaká písnička tak hluboce zasáhla?

JESSE MCCARTNEY

Některé z mých nejmilejších vzpomínek pocházejí z doby, kdy mi bylo asi 4 nebo 5 let, seděl jsem na zadním sedadle otcova auta, projížděli jsme Connecticutem, kolem se míhaly listy a my jsme jeli do domu mé babičky, která žila daleko od civilizace u jezera. A poslouchali jsme „Sweet Baby James“ od Jamese Taylora. Vzpomínám si, jak jsem se zamiloval do melodie. Byla prostě nejhezčí, uspávala mne, ale také mi zvedala náladu. Dokázala vše, co chcete, aby skladba dokázala, což bylo určitě „kando“, že?

Toto album to pro mne dokázalo. Byl jsem jen dítě, které si myslelo: „Chlapče, hudba je nejkouzelnější věc na této planetě,“ a já si po poslechu takového alba skutečně nemohl myslet, že bych dělal něco jiného. Přehrával jsem si ho znovu a znovu. A stále si ho přehrávám, neboť ho mám teď v autě mezi svými oblíbenými skladbami. [Směje se] Takže si myslím, že to bylo pravděpodobně poprvé, kdy jsem zřejmě zažil to, co Japonci nazývají „kando“. Miluji to. Začnu to používat pořád.

– LIVE NATION

Viděl jste své fanoušky takto reagovat na hudbu? Setkal jste se u svých fanoušků s reakcí, kdy by se dalo říct, že je to, co děláte, emocionálně zasáhlo?

JESSE MCCARTNEY

Ano, a myslím si, že naposledy k tomu došlo při vydání skladby „Better With You“. Poté, co jsem se hudbě dlouhou dobu nevěnoval, [moji fanoušci] zřejmě neočekávali, že něco vydám. A skladba „Better With You“ obsahuje zrovna určitý druh nostalgické kvality, neboť velmi zvukově připomíná mou ranou tvorbu, například skladbu „Beautiful Soul“. Podle mne má vyzrálejší zvuk, ale přesto je v ní něco, co hraje na nostalgickou strunu. Skladba postupně dosáhla milionů streamů a zhlédnutí na YouTube™, a znovu tak rozčeřila stojaté vody. Byla to emocionální reakce na skladbu od interpreta, o kterém možná lidé netušili, že od něj chtějí znovu něco slyšet. Bylo pro mě rozhodně příjemné vidět [takovou] ohromně pozitivní reakci.

– LIVE NATION

Když to teď hrajete naživo, vidíte emocionální reakci davu?

JESSE MCCARTNEY

Ano, to je na tom to skvělé. Všichni si nasadí sluchátka a budou mávat baterkami nad hlavou. Na tyhle středně rychlé úderné balady teď publikum prostě takhle reaguje. A je to vážně jeden z nejlepších pocitů na pódiu, když vidíte publikum takto reagovat na novou písničku. Reakce je stejná, nebo možná ještě větší než na některé hity, které jsem měl v hitparádách. Je to fakt super.

– LIVE NATION

Musí být úžasné slyšet velké publikum zpívat vaše texty směrem k vám. Můžete trochu popsat, jak to zní a jak vás to emocionálně zasáhne?

JESSE MCCARTNEY

Sám rád chodím na koncerty a jsem fanda do hudby. Proto vím, že na tom něco je – když prostě uslyšíte několik prvních akordů písničky, kterou znáte a máte rádi, způsobem, který vás okamžitě přenese na místo, kde jste byli – ať už to bylo kdykoli, a je jedno, kolik vám bylo. Vyvolá to prostě okamžitě tolik vzpomínek a vám se jednoduše chce taky začít zpívat. A já mám tu výjimečnou možnost být na té druhé straně, na pódiu.

Je to neodolatelné. Mám na mysli tu chvíli, kdy víte, že to začne, že se chystáte začít hrát a zpívat tuhle písničku, rozhlédnete se kolem sebe a slyšíte to hrobové ticho panující předtím, než se ozvou první tóny. A pak zazní a celé publikum prostě vybuchne. V ten moment jsou všichni spolu a vás napadne něco jako „jo, byl jsem tam taky. Pamatuju si to, byl jsem tam kvůli tomu. Bože, zazpívejme si společně.“ V tom okamžiku jste naladěni na stejnou vlnu. A je to opravdu skvělý pocit.

– LIVE NATION

Být na vystoupení je jedna věc, ale slyšet vaši hudbu nahranou a přehrávanou je něco jiného. Jak důležité je pro vás, aby fanoušci slyšeli vaše hudební nahrávky co nejlepším možným způsobem?

JESSE MCCARTNEY

Jednou z věcí, které se podle mne jako interpreti snažíme dělat, je vytvořit opravdu skvělý produkt a zajistit, aby zněl co nejčistěji. Domnívám se jako někdo, kdo v průběhu let poslouchal značné množství nahrávek, že poznáte, když něco zní stoprocentně. Nebo když něco zní trochu nejasně, nebo je třeba to vylepšit, nebo určitá část příliš vyčnívá a odvádí pozornost od obsahu textu.
A když se to všechno spojí, když je všechno dokonale namixováno a když prožíváte skladbu a vše je perfektní, naplní vás pocit blaženosti. Když sestavíte nahrávku, která zní téměř dokonale, je to jako dosáhnout nejvyššího cíle.

Pro mě je ohromně důležité, aby fanoušci prožili stejný zážitek jako já, když poslouchám namixovanou skladbu. Tím mám na mysli, že ji mixuji pro ně. Chci, aby ji slyšeli v té nejlepší podobě, [protože] oni jsou tím důvodem, proč dělám hudbu. Víte, když jste pekař, nebudete chtít upéct bochník chleba jen napůl a pak ho někomu prodat. Budete chtít, aby byl dokonalý. Nevím, proč jsem zvolil zrovna toto jako analogii, ale je to pravda.

– LIVE NATION

Ve sluchátkách je teď tolik hudby ke konzumování. Sony 360 Reality Audio je pohlcující zvuková technologie, která přináší do běžných sluchátek celou sféru zvuku. Obsahuje tato schopnost skutečně ponořit posluchače do zvuku vaší hudby něco, co byste chtěl prozkoumat?

JESSE MCCARTNEY

Nemohu se dočkat, až to zažiji. Ještě jsem neslyšel, jak to zní, ale představuji si, že to bude další úroveň. Víte, cokoli, co vylepšuje zážitek z poslechu hudby, si mne získá.

– LIVE NATION

Četl jsem frázi, kterou někdy používáte: „Řekněte ano skvělým nápadům.“ Zní to, jako kdybyste byli otevřeni novým technologiím a novým způsobům, jak provádět určité věci.

JESSE MCCARTNEY

Stoprocentně, pokud to pozvedne umění, pokud to zpříjemní zážitek z hudby pro posluchače. Jak by mohl někdo být proti něčemu takovému?

– LIVE NATION

Když nahráváte, co může správný zvuk ve správný čas udělat pro skladbu?

JESSE MCCARTNEY

Když produkujete skladbu, když dáváte něco dohromady, občas to vyžaduje takový jeden dodatečný prvek, který vše změní. Někdy je to vokál, někdy zvuk bubnu, někdy zvukový efekt. Nikdy nevíte, co to bude. Nicméně tento jeden prvek může být rozhodující pro [vytvoření] bezvadné chytlavé skladby, kterou si budou lidé v následujících letech pamatovat. Myslím, že každý, kdo dělá hudbu, se snaží tento prvek najít, zejména v populární hudbě.

Hledáme vždy něco, co je jakýmsi bonbónkem pro uši? Co je to něco, co posune skladbu o úroveň výše? To je součástí obsahu práce ve studiu. Jedná se prostě o hledání a zkoumání nových zvuků, zkoušení podivných věcí a mnohokrát opakovaný neúspěch. A poté o naději, že nastane ten okamžik, kdy každý prohlásí něco jako: „Jo jo, to je ono. Slyšíš to? To je ono.“

Nedávno jsem udělal tento vokál, který jsme zrychlili a upravili do stavu, kdy získal skutečnou kvalitu zvuku čipmanků. A my jsme ho rozsekali milionem různých způsobů, poté zpětně složili a nechali procházet vokodérem nebo syntezátorem, prostě jsme s ním dělali nějaké divné věci. A nakonec jsme ho jednou nebo dvakrát použili ve skladbě. Ale je to část, na kterou se lidé teď těší. Takže jo, je to bonbónek pro uši. To je nejlepší způsob, jak to vyjádřit – krátký okamžik, kdy si říkáte: „Hej, co to je?“ To se mi líbí. Líbí se mi ten pocit, když ho slyším.

– LIVE NATION

Takto vyjádřeno nám to dává možnost udělat si představu, jak složité může být ve studiu stvořit skvělý zvuk.

JESSE MCCARTNEY

Na okamžik, totálně.

– LIVE NATION

Vraťme se teď k mixáži: dokážete popsat, co může posluchačům přinést správné namixování písničky?

JESSE MCCARTNEY

Nejúžasnějším zážitkem ze skvěle namixované skladby pro mne je, když si ji poslechnete a nic z ní nevyčnívá, nic v ní nepřekáží a nic v ní nerozptyluje. Mám pocit, jako kdybych si v průběhu let vyladil uši, takže jsem možná citlivější než průměrný posluchač, ale poslouchám pořád znovu a znovu. Poslouchám jen bicí, jen činely. Nebo poslouchám jen vokál či pouze hudební pozadí. A hledám něco, co je jako náhlé vynoření. Poté skladbu velmi zeslabím a poslouchám ji při velmi nízké hlasitosti. A znovu zjišťuji, zda v ní něco objevím.

Ach jo, basy vyskakují příliš vysoko. Potřebujeme je snížit o pár decibelů, aby trochu klesly. Nebo víte co, tento vokál není dostatečně pronikavý. Potřebujeme ho zesílit. Jako zpěvák rád při mixáži zesiluji vokál. Nevím, možná jsem jen skutečně narcistický, ale to jsem prostě já. [Směje se] Určitě však nechcete, aby vás ve skladbě něco rozptylovalo. Je velmi málo mixážních specialistů, o kterých si myslím, že jsou ve svém oboru skvělí. Přesto je nejlepší, když se vám podaří získat dobrého mixážního specialistu. Mixáž je něco, o čem vím, že by mi trvalo roky a roky, než by bylo vše tak, jak má být, takže když dokončím skladbu, předám ji profesionálům.

jessemccartney-play-4
jessemccartney-play-5

„Nikdy dříve jsem si nevzal sluchátka a neposlouchal něco takového.“

– LIVE NATION

[Po ukázce poslechu s funkcí 360RA] Teď jste si poslechl několik písniček z jednoho z vašich nedávných koncertů namíchaných s využitím funkce Sony 360 Reality Audio. Jaký jste z nich měl pocit?

JESSE MCCARTNEY

Nevím, jaký druh zvukové magie se chlapci odehrává tam vzadu, ale je to něco zcela nového, co jsem nikdy předtím neslyšel. Jsem naprosto ohromen. Měl jsem pocit, jako kdyby moje skladba byla soundtrackem nějakého kasovního trháku. Bylo to prostě lepší než skutečnost. Nikdy dříve jsem si nevzal sluchátka a neposlouchal něco takového.

– LIVE NATION

Měli jste pocit, jako kdybyste byli na vystoupení?

JESSE MCCARTNEY

Zaujalo. Měl jsem pocit, jako kdyby přímo přede mnou byla moje živá verze. Rovněž se mi zdálo, jako kdyby tam byl milion dalších lidí v publiku a ti si užívali vystoupení se mnou, zejména když jsem zavřel oči. Byl to podobný plně pohlcující pocit, jako když sledujete živé vystoupení. Byl jsem skutečně ohromen.

– LIVE NATION

Pozorovali jsme vás při poslechu písničky „Soul“, jak se pohupujete v rytmu – očividně to na vás zafungovalo?

JESSE MCCARTNEY

Byl. Nejprve jsem se pouze snažil identifikovat zážitek, protože jsem nic takového nikdy předtím nezažil, ani neslyšel. Takže nejdříve jsem si říkal: „Co to je? Co se děje?“ A pak jsem měl pocit, jako kdybyste byli ve strašidelném domě ve světě Walta Disneyho, seděli jste v křesle a říkali si: „Co je to za zvuk?“ Zvuk se z čista jasna objevoval vzadu a poté zase vpředu. Bylo to opravdu zcela odlišné od všeho, co jsem kdy slyšel. Je to prostě něco, co musíte zažít, abyste tomu porozuměli.

– LIVE NATION

Zaujalo vás něco mimořádným způsobem při poslechu mixu skladby „Soul“ pomocí technologie 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Jo. [V okamžiku] těsně před sborem můžete slyšet kytaristu Jacoba, který má rád taková malá zesilování. A tato zesilování se šířila zepředu dozadu, či spíše jakoby z úplně levé strany vpředu k pravé straně vzadu. Bylo to skutečně něco, co vám typická sluchátka neumožní zažít. A bylo to naprosto senzační.

– LIVE NATION

Jak jste nadšen tím, že vaši fanoušci mohou zažít technologii 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Jsem úplně nadšený. Myslím, že kdyby se s tímhle seznámili moji fanoušci, kdyby viděli moji reakci na to, určitě by chtěli zažít něco podobného. Tohle by měl mít každý, opravdu. Neumím si představit, že by někdo nechtěl zakusit takový pocit, jako jsem právě mohl já. Poslouchejte, teď bude fakt těžké vrátit se k mým normálním sluchátkům. [smích]

– LIVE NATION

Jak byste stručně popsal Sony 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Hmmm. „Audiogasmus“. Myslím, že takové slovo neexistuje – právě jsem ho vymyslel.

– LIVE NATION

Je to právě teď.

JESSE MCCARTNEY

Ano.

– LIVE NATION

Dokážete si představit, že by technologie 360 Reality Audio mohla v budoucnosti ovlivňovat způsob, jakým vytváříte novou hudbu?

JESSE MCCARTNEY

To je zajímavá otázka. Mistři zvuku si teď asi budou muset začít na tuto technologii zvykat. Jo, kdybych mohl zařídit, aby hudba rovnou ze studia zněla takhle, bez váhání bych to udělal. Teď, když vím, že něco takového existuje, mám určitě chuť objevovat nové zvukové možnosti, kde by tato technika mohla písničku dostat na novou úroveň. Pokroky budou stát za pozornost.

– LIVE NATION

Teď, když jste se seznámil s technologií 360 Reality Audio, je možné, že to ve vás vzbudí chuť udělat nové živé album?

JESSE MCCARTNEY

Naprosto souhlasím. Poslední živé album jsem udělal víc jak před deseti lety. A upřímně, nebyl jsem z něho nijak zvlášť nadšený. Vlastně si vzpomínám, že jsem si myslel něco jako „můžeš to smíchat jak chceš, ale něco prostě nebudeš mít pod kontrolou“ – je to prostě naživo, a těžko se to mixuje. Ale když slyším tohle, začínám mít pocit, že album musím dodělat, abychom mohli udělat živou verzi. [smích]

– LIVE NATION

Co by podle vás říkali fanoušci na to, kdybyste svou hudbu prezentoval v tomto formátu?

JESSE MCCARTNEY

Myslím si, že se prostě projeví čas a snaha věnovaná tomu všemu, když [se podaří] ve finále uslyšet na nahrávce křišťálově čistý výsledek. Někdy něco zapadne tak hluboko, že to prostě slyšet být nemůže – jenom proto, že se to nepodařilo dostat ven a správně dát na odiv. S touto novou technikou se dají vytáhnout na světlo všechny tyto úžasné věci, které jsme do toho vložili, a jsem přesvědčený, že se tím mnohonásobně zvýší zážitek z poslechu.

– LIVE NATION

Jaký máte dojem z toho, že společnost Sony změří vaše uši, aby pro vás optimalizovala technologii 360 Reality Audio a poskytla vám nejlepší možný zážitek z poslechu?

JESSE MCCARTNEY

Víte, já jsem za ty roky měl při živém vystoupení mnohokrát udělané vložky do uší. Jako hudebník se snažíte chránit si uši, a přitom chcete, aby vám do uší směřovalo správné množství zvuku ve správné kvalitě. Každý slyší hudbu jinak a zachytí určité frekvence lépe než ostatní. A jestliže společnost Sony dokáže zajistit jedinečný zážitek pro vaše uši, pak vaše ušní bubínky potřebují, aby byly zahalené, naprosto zahalené.

– LIVE NATION

Máte nějaký nápad nebo přání, co by společnost Sony mohla zkusit udělat příště?

JESSE MCCARTNEY

Ach bože. Podle mě to vypadá, že se Sony budeme za chvíli hrát hudbu na měsíci. Myslíte, že byste mi mohli poslat několik těchhle sluchátek v různých barvách? To by bylo začátek. Tím bychom začali.

– LIVE NATION

Chcete něco říci o 360 Reality Audio na závěr?

JESSE MCCARTNEY

Pokud můžete lidem nabídnout nějaký úžasný produkt, jako je tento, kdy vám hudba zní z těch nejrůznějších zákoutí mozku – když mám pocit, že to nějak ošálí váš mozek, a to v dobrém slova smyslu – myslím si, že to všechno změní. Podle mě se všechno změní.

jessemccartney-listening-1
jessemccartney-listening-2
360 Reality Audio

Získejte více informací o technologii 360 Reality Audio a dalších technologiích, které za skrývají za touto inovativní zvukovou koncepcí.

WH-1000XM3-headphones

K dosažení plného zážitku z technologie 360 Reality Audio použijte k poslechu naše sluchátka WH-1000XM3 s technologií pro odstranění šumu.