Detail příběhu ze světa Alpha Universe

Síla spočívá v pohybu

Virgo Haan

Procházeli jste někdy Instagram a zastavili se u nějakého portrétu, jehož objekt na vás po chvíli mrkl? Pokud ano, možná jste právě viděli kinemagraf – kombinaci statického a pohybujícího se obrázku. Poprvé vás to může vyvést z míry, protože mozek se zdráhá uvěřit tomu, co vidíte. Díky tomu, že kinematograf upoutá divákovu pozornost, začal nabývat na popularitě, a to zejména u obchodních značek, které se perou o vaši pozornost při sledování online obsahu.

virgo haan sony alpha 7RII dáma v červených šatech sedí u červeného stolu s větrákem

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/125 s při f/2,2, ISO 320

Jedním z mistrů kinemagrafu je Virgo Haan. Nějaký čas strávil tím, že fotografům asistoval, pak změnil profesi a začal pracovat pro reklamní agenturu. Tam poznal rodící se svět online marketingu a zjistil, jak vzbudit pozornost a lidi zaujmout. Avšak na cestu, na jejímž konci se stal mistrem v kinemagrafu, ho navedl poněkud překvapující zdroj inspirace – Harry Potter.

„Asi v roce 2011 jsem viděl film s Harrym Potterem,“ vysvětluje. „Postavy v něm četly noviny a obrázky na stránkách novin ožívaly. Napadlo mě, jak báječné by bylo, kdybych nějak dokázal vytvářet obrázky, které by fungovaly podobně.“

Základní myšlenka tedy byla na světě, ale co dál?

„O pár měsíců později,“ vypráví, „jsem četl článek o dvou fotografech. Kevin Burg a Jamie Beck prakticky vynalezli nový koncept fotografie, kinemagraf. Okamžitě jsem věděl, že přesně něco takového chci zkusit a dělat.“

virgo haan sony alpha 7RII dáma ve žlutém tričku u žlutého stolu držící rozprašovač vody

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/125 s při f/2,2, ISO 320

Koncept kinemagrafu je ve skutečnosti relativně přímočarý. Představte si dvě vrstvy. Ta vrchní je statický obraz, jehož část vyříznete. Může to být třeba portrét a vyříznutou částí jsou oči objektu. Pod touto vrchní vrstvou je dynamická část identická v každém ohledu, nicméně na ní objekt mrká. Výřez ve vrchní části odhalí pohyb ve filmové spodní části. A konečný výsledek? Vidíme, jak objekt mrká, ale k žádnému dalšímu pohybu hlavy ani obličejových svalů nedochází.

K vytváření kinemagrafů existuje spousta řemeslných triků. Samozřejmě, záběr při nahrávání videa musí být perfektně statický, takže je nutné používat stativ. I objekty musí být perfektně statické, vyjma té části, která se pohybuje, takže lze používat různé stojany, podpěry a další provizorní pomůcky.

virgo haan sony alpha 7RII dáma ve fialové blůze hledí na velkou mísu nad sebou

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/125 s při f/2,2, ISO 320

A pak je tu pohyb sám. Vigo vysvětluje, že jsou tři typy smyček, které se používají k vytvoření kinemagrafu. „Záběry oblaků můžeme prolnout do smyčky tak, aby oblaka vypadala neustále v pohybu,“ říká, „a pak jsou tu smyčky, které dosáhnou určitého bodu a spustí se opačně. Perfektním příkladem je mrkající oko. Objekt otevře oči, klip je nastaven tak, aby se pustil pozpátku, takže ve výsledku začne a skončí ve stejném bodě. Dále jsou tu smyčky vzniklé střihem. Objekt se musí postarat o to, aby pohyb začal a skončil přesně na stejném místě. To je nejtěžší a chce to nejvíc praxe.“

Může to vypadat komplikovaně, ale ve skutečnosti je technologie, která se při vytváření kinemagrafů používá, dostupná každému. Virgo používá fotoaparát Sony α7R II. Ten mu umožňuje pořizovat jak statické snímky s vysokým rozlišením, tak i 4K video se stejným nastavením barev. Díky tomu vrchní statický obraz perfektně odpovídá podkladovému videu. Úpravy provádí pomocí Adobe Photoshopu. K vytváření kinemagrafů lze použít celou řadu softwarových aplikací. Začátečníkům Virgo doporučuje Flixel, který je dostupný jako aplikace i software pro počítače.

virgo haan sony alpha 7RII dáma v růžové blůze hraje na flétnu u růžového stolu

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/125 s při f/2,2, ISO 320

Dalšími funkcemi fotoaparátu Sony α7R II, které pomáhají Virgovi při vytváření kinemagrafů, jsou automatické ostření na oko a tiché fotografování. Automatické ostření na oko znamená, že i při používání objektivu FE 85 mm f/1,4 GM jsou oči pokaždé perfektně zaostřené, a tiché fotografování přispívá k tomu, aby fotografováním nerušil objekty.

Kinemagrafy jsou určeny k tomu, aby byly prohlíženy online na malém displeji. Přesto je rozlišení pro Virga velice důležité, zejména u jeho posledního projektu pro módní magazín. „Série obrázků měla být jasná a barevná,“ vysvětluje Virgo, „ale já chtěl také zachytit nadměrnou konzumaci, k níž v naší společnosti dochází. Když se zadíváte pozorně, zjistíte, že postavy na obrázcích pěstují v květináčích věci, jako jsou auta a hamburgery. Na stránkách magazínu byly obrázky vytištěny jako fotografie, ale když jste v chytrém telefonu použili aplikaci vytvářející rozšířenou realitu a podrželi telefon nad stránkou, mohli jste sledovat, jak obrázky ožijí a kinemagraf se přehraje na displeji.“

Byla to téměř stejná scéna, kterou před všemi těmi lety Virgo poprvé viděl ve filmu s Harrym Potterem.

Na fotografii se podíleli:

Asistent: Jaanar Nikker
Model: Gertrud (E.M.A Model Management)
Makeup a účes: Maret Ubaleht
Oblečení: Kriss Soonik, Tallinn Dolls, Embassy of Fashion

Uvedené produkty

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Související články

Virgo Haan
Alpha Universe

Virgo Haan

Estonsko

„Dělám vše pro to, abych tvořil díla, která jsou větší, než je každodenní život.“

Zobrazit profil


x