Povídání o fotoaparátech s Bobem Martinem

Držitel titulu Sony International Sports Photographer

Boba Martina nemusíme představovat. Pořizuje špičkové sportovní fotografie přes třicet let a patří mezi nejlepší profesionály v tomto oboru. Boba inspirovala myšlenka tichého fotografování. Před dvěma lety poprvé sáhl po fotoaparátu α7R II a nikdy nelitoval.

Nedávno se nám podařilo Boba mezi dvěma zakázkami zastihnout. Zeptali jsme se na jeho oblíbené fotoaparáty a objektivy Sony.

bob martin sony alpha 9 mo farah z profilu na portrétu se zeleným porostem v pozadí

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/500 s @ f/5,6, ISO 800

Myslím si správně, že jste fanoušek nových technologií, ovšem pouze tehdy, když představují nějakou výhodu pro vaši práci? 

K vylepšení svých fotografií využiji vše, co se dá. A také proč ne? Jakmile technologie digitální fotografie začala být dobrá, přijal jsem ji za svou. To samé platí pro autofokus. Bezzrcadlové fotoaparáty považuji za další velký krok vpřed. Nabízí mnoho výhod.

Když jsem se na fotoaparát Sony podíval poprvé, chtěl jsem ho hned mít, protože byl tichý. Nelíbil se mi ale elektronický hledáček. Řekl jsem si, že se s tím nějak smířím, protože výhody převažovaly nad nevýhodami. A dneska si myslím, že k prodejnosti těchto fotoaparátů přispívá tato funkce ze všeho nejvíce. Už bych bez ní nemohl existovat. Když fotografuji portréty v komplikovaných světelných podmínkách, mohu využít předběžného náhledu a rychle vše nastavit. A díky tiché závěrce nemusí objekt vůbec vědět, že se tak děje. S fotografovaným člověkem si v klidu povídám a přitom vyladím nastavení fotoaparátu.

bob martin sony alpha 9 gymnastka v úklonu točí stuhou

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/2000 s @ f/3,5, ISO 3200

Tichá závěrka je obrovskou výhodou. Lidé jsou dnes zvyklí, že slyší cvaknutí. Hned změní svůj postoj nebo výraz. Když fotografujete potichu, je to vaše výhoda. Vy jste ten, kdo jim říká, že teď vypadají dobře. O správném okamžiku nerozhoduje cvaknutí fotoaparátu.

Můžu klidně stát vedle Tigera Woodse u 18. jamky při rozhodujícím odpalu, který mu zajistí vítězství v Masters, a vím, že ho určitě nebudu rušit. Vůbec nebude vědět o tom, že ho právě fotím rychlostí dvacet snímků za sekundu.

Jak už jsem řekl, myslím si, že sportovní fotografie se díky novým technologiím fotoaparátů velmi zlepšily. Je to tím, že fotografové si nemusí dělat starosti se správnou technikou a mít obavy, zda zachytí správný moment. Dříve možná byli sportovní fotografové ve srovnání se zpravodajskými a uměleckými fotografy považováni za jakýsi méněcenný druh, protože jejich jediným úkolem bylo „zachytit moment“. To už ale dneska neplatí. Technologie nám velmi pomáhá, takže máme dostatek možností soustředit se na uměleckou stránku kompozice a na správné osvětlení.

bob martin sony alpha 9 sklíčený lyžař po prohře v předklonu u cíle

© Bob Martin | Sony α9 + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/4000 s @ f/5,6, ISO 2000

Byl pro vás snadný přechod z digitální zrcadlovky na bezzrcadlovou technologii?

Ne, vůbec to nebylo lehké. Trvalo mi to pěkných pár měsíců. Po tu dobu jsem fotoaparát Sony stále používal a teprve pak se mi s ním začalo dobře pracovat. Po mnoho let jsem používal stejnou značku digitálních zrcadlovek. Uměl jsem s nimi pracovat velmi intuitivně. Nejdříve jsem fotoaparát Sony používal souběžně se svými zrcadlovkami a teprve postupně jsem sebral odvahu k tomu, abych zcela změnil technologii. U fotoaparátu Sony mi připadala užitečná zejména možnost individuálního přiřazení funkcí. Díky ní mám funkce, které nejvíce používám, umístěny tak, že jsou velice dobře dostupné.

Můžeme, kromě technologií fotoaparátu, se kterými jste očividně spokojený, hovořit také o objektivech?

Budu upřímný. Když jsem poprvé sáhl po fotoaparátu Sony, zajímalo mě pouze to, že mohu fotografovat potichu, a myslel jsem si, že budu přes adaptér používat své objektivy od digitální zrcadlovky. Připadaly mi ale neohrabané a automatické ostření bylo pomalé. Brzy jsem zkoušel fotografovat s objektivem G Master.

Možná je to tím, že tyto objektivy nemusí být kompatibilní se staršími fotoaparáty, nebo tím, že využívají nejnovější optické technologie. Každopádně objektivy G Master jsou svými výsledky velmi pozoruhodné. Musím zmínit zejména objektiv 70–200mm f/2,8, který podle mého názoru předčí konkurenci. Myslím si, že skutečnost, že objektivy Sony byly od samé počátku koncipovány jako „digitální“, je obrovskou výhodou. Jedná se o moderní objektivy vyrobené pro moderní fotoaparáty.

Také si myslím, že objektivy Sony dobře zvládají vysoké rozlišení snímačů, což v mém případě znamená, že mám o starost méně. Nechápu, proč některé „nižší“ objektivy jako například 12–24 mm f/4 G také nenesou označení G Master. Vždyť třeba tento objektiv je neuvěřitelně ostrý! To samé platí pro objektiv 24–105 mm f/4 G. To je další fantastický kousek.

bob martin sony alpha 9 tým bobistů ve vysoké rychlosti na olympiádě v Pchjongčchangu

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/80 s @ f/11, ISO 50

Vypadá to, že používáte široké spektrum objektivů. Máte nějaký oblíbený?

Jak už jsem řekl, mám opravdu rád objektiv 70–200 mm f/2,8 G Master a používám ho u většiny snímků. Měl jsem to štěstí, že se mi nedávno dostal do ruky také objektiv 400 mm f/2,8 G Master. Ten by měl být hlavním objektivem každého opravdového sportovního fotografa. Velkou výhodou tohoto objektivu je vedle jeho vynikajících optických vlastností také nízká hmotnost. To je velice důležité zejména pro lidi, jako jsem já. Když fotografuji, musím totiž být dost v pohybu. Jedna věc mě opravdu uchvátila. Tento objektiv podává perfektní výsledky i s telekonvertorem. Rychle zaostřuje a ostrost je dokonalá. Je těžší vepředu, což je velká výhoda, když ho chcete rychle nasměrovat tak, abyste dostali do záběru momentku.

Než jsem se propracoval ke 400mm objektivu, používal jsem objektiv 100–400 mm G Master. Od tohoto objektivu jsem moc nečekal. Moje předchozí zkušenost mě od dlouhých zoomů odrazovala a vždy, když to bylo možné, jsem upřednostňoval objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností. Rozhodl jsem se ho vyzkoušet, když jsem v Etiopii fotografoval Mo Faraha. Právě natáčel nějaké rozhovory pro televizi. Stál jsem vzadu a pokoušel se pořídit pár těsně oříznutých portrétů. Byl jsem ohromen, jaké ostrosti je možné dosáhnout. Teď tento objektiv cestuje všude se mnou.

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-9

Model α9 vybavený složeným obrazovým snímačem Full-Frame CMOS

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

Teleobjektiv se superzoomem řady G Master FE 100–400 mm

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Bob Martin
Alpha Universe

Bob Martin

Velká Británie

Sony α9 – tichý chod, automatické ostření na oko Eye AF a živý náhled v hledáčku pro mě mají zásadní význam.

Zobrazit profil

Související články


x