Prodavač příběhů

Amedeo Novelli

Fotografie je umění komunikace. Ve své nejčistší podobě je cestou, po které přechází idea z mysli fotografa do mysli diváka. Idea to může být jakákoli – složitá nebo jednoduchá, umělecká, dokumentární nebo komerční – ale to, jak srozumitelně je přenesena, záleží na dovednosti fotografa.

amedeo novelli sony alpha 7RII muž skáče přes dlažební kostky

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/800 s, f/2,0, ISO 400

Amedeo Novelli toto umění ovládá dokonale. Aplikuje je ve své práci v komerční a módní oblasti, kde pro klienty vytváří srozumitelná a silná sdělení. Vychází přitom ze svých zkušeností s reportážní fotografií a při práci se spoléhá na fotoaparáty a objektivy Sony Alpha.

„Při komerční práci svými fotografiemi pomáhám klientům komunikovat hodnoty jejich produktů. Dělám to rád. Baví mě spojovat vlastní fotografickou vizi s vizí značky a kampaně.“

amedeo novelli sony alpha 7RII muž kráčející po mostě k fotografovi

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/2500 s, f/1,8, ISO 200

Prostředníkem mezi Amedeem a klientem je vždy reklamní agentura, která nastavuje požadavky projektu, „od nichž se nelze odchýlit. To je výchozí bod každé předprodukční schůzky a na tomto základu se rozvine kreativita fotografa.“

amedeo novelli sony alpha 9 dívka zavěšená za basketbalový koš vyrobený z neonového osvětlení

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 35 mm f/1,4 ZA | 1/160 s a f/4,5, ISO 200

Při komerční práci Amedeo čerpá z různých vlivů, které mu pomáhají komunikovat ideje v roli vypravěče vizuálních příběhů. Jeho dědeček byl strojník na námořní lodi. Na cestách po světě pořídil tisíce fotografických snímků, které Amedeo zdědil „spolu s Rolleiflexem a vášní pro fotografování“.

Jako fotograf začal pracovat téměř náhodou, když se ještě jako vysokoškolák vydal s batohem do jihovýchodní Asie a výlet financoval prodejem snímků časopisům.

„Při fotografování pro časopisy jsem se naučil,“ vysvětluje Amedeo, „že každý projekt má vždy začít řádnou přípravou. Příprava nespočívá jen ve zkoumání vizuální stránky a shromažďování nápadů. Zásadní je především znát příběhy, lidi a značky, s nimiž pracuji.“ V případě komerční práce to znamená, že je třeba se soustředit hodnoty produktu, a pak vymyslet, jak je vysvětlit obrázkem.

amedeo novelli sony alpha 9 dívka stojící před andělskými křídly vyrobenými z neonového osvětlení

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24 mm f/1,4 GM | 1/160 s, f/3,2, ISO 200

Amedeo dodává, že ať už podvědomě nebo vědomě, vložení vlastní invence do projektu „přirozeně znamená, že každý fotograf přispívá k základní receptuře požadavků klienta a vytváří vlastní jedinečnou vizi. Jsem přesvědčen, že v této vizi se jako nezbytné ingredience setkávají kultura, ze které fotograf pochází, znalost fotografických technik a zkušenosti. Mým přínosem je například zaujetí pro fotožurnalistiku a komunikaci společně s prvky mých osobních projektů v oblasti sociální a pouliční fotografie.“

amedeo novelli sony alpha 7RII pohled z ptačí perspektivy na muže vzhlížejícího vzhůru a odrážejícího se ve výkladní skříni

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/3200 s, f/1,8, ISO 200

Amedeo říká, že při práci na komerčních módních zakázkách je důležité „vytvořit spojení mezi produktem a veřejností, což jsou lidé, pro které je produkt určen. Cílem je v nich vyvolat pozitivní emoce“. Často to pro něj znamená doplnit snímky o kontext, a tím je učinit skutečnějšími. Zaměřuje se tak nejen na modely, ale také na prostory, které obývají, a na životy, které by mohli vést.

amedeo novelli sony alpha 7RII muž stojící v u cihlové zdi a hledící k fotografovi

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/1600 s, f/1,8, ISO 50

„Moje zkušenosti s pouliční fotografií a reportážemi ovlivňují mé komerční snímky. Téměř nefotím ve studiu. Většina snímků vzniká v obchodech, domovech nebo kancelářích, nikoli přímo na ulici. Cílem je umístit modely a produkty do reálného kontextu a třešničkou na dortu je, když snímky mohou vyprávět krátké příběhy.“

amedeo novelli sony alpha 9 dívka stojí v růžové mikině s kapucí před pultem s lahůdkami

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24 mm f/1,4 GM | 1/160 s, f/5,0, ISO 200

Amedeo si při fotografování módy a práci na komerčních zakázkách pohrává s tematikou pouliční fotografie a sociálního dokumentu a čerpá také ze své minulosti reportážního fotografa. Rád používá širokoúhlé objektivy, a to „zejména FE 16–35 mm f/4 ZA OSS, FE 24 mm f/1,4 GM a FE 35 mm f/1,4 ZA, které umožňují zobrazit objekt v kontextu a ukázat prostředí, ve kterém se nachází.“ Jeho výbava zahrnuje i klasické portrétní objektivy, jako jsou FE 55 mm f/1,8 ZA a FE 85 mm f/1,4 GM.

Důležité jsou fotoaparáty α9 a α7RIII. Díky nim může Amedeo všechny své zdroje inspirace skloubit a s jejich pomocí vytvářet příběhy. Jaké výhody pro tuto práci přináší bezzrcadlové tělo fotoaparátu? Amedeo vysvětluje, že významným faktorem je kvalita.

amedeo novelli sony alpha 7RII muž stojící na bedně a dívající se dolů na zem

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/1250 s, f/1,8, ISO 50

„Skvělá kvalita souborů, kterou zaručují snímače Sony, a malé rozměry fotoaparátů znamenají, že s objekty můžete pracovat diskrétněji a jste pohyblivější. Princip bezzrcadlového systému si mě okamžitě získal. Konečně mohu vidět v reálném čase v elektronickém hledáčku účinek nastavení závěrky a clony! Zamilovala jsem si tuto funkci od chvíle, kdy jsem poprvé vyzkoušela fotoaparát Sony NEX 3. Když přišly modely RX-1 a první α7, odložila jsem zrcadlovky nadobro.“

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-9

Bezzrcadlový fotoaparát α9 Full Frame s obrazovým snímačem CMOS

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

SEL24F14GM

FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL35F14Z

FE 35 mm f/1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Amedeo Novelli
Alpha Universe

Amedeo Novelli

Itálie

Mé fotografické hledání se v konečném důsledku vždy zaměřuje na člověka. Pokud bych měl přijít s nějakou definicí, s největší pravděpodobností bych použil termín sociální fotografie, ale ve velmi širokém významu slova. Zajímá mě vše, co se týká člověka, od jeho emocí po vztah k životnímu prostředí. Zvolil jsem bezzrcadlový systém, protože mi umožňuje diskrétněji a zároveň pohotověji zachycovat emoce, které chci svými fotografiemi vyjádřit. – Trent Parke

Zobrazit profil


x