Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Věřit vlastním očím

Alin Popescu

„Vždy, když zveřejním infračervenou fotku, říkám tomu paralelní svět,“ konstatuje Alin Popescu. „Protože je to svět, který je přímo před námi, ale my ho nevidíme.“ To je infračervená fotografie v kostce. V porovnání s normálním fotografováním je to infračervené podivnost plná paradoxů. Prostor, který, alespoň vizuálně, existuje paralelně se světem, který vidíme, ale přitom je nám zcela skryt, dokud do něj nenahlédnete pomocí těch správných nástrojů.

alin popescu sony alpha 6000 infračervený snímek ulice s modrým bicyklem v popředí

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/125 s při f/8,0, ISO 160

K objevování krásy tohoto jiného světa nepotřebujete žádné laserové paprsky, které by vás přenesly do jiné dimenze. Postačí aparát schopný snímat infračerveně, což je v Alinově případě Sony α6000. Konverze fotoaparátů, aby fotily tímto způsobem, nebo filtrovaly záběr tak, aby se ukázalo pouze infračervené světlo, není žádnou novinkou. Tím, že použil bezzrcadlový aparát Sony, si Alin však zajistil nemalou výhodu.

Vysvětluje: „Když jsem od digitálních zrcadlovek přešel k bezzrcadlovým aparátům, okamžitě mě focení začalo bavit ještě víc. Napřed jsem používal fotoaparát α6000, pak α7s a α7R II a teď je to α9. Poté, co jsem se zbavil starých zrcadlovek, chyběl mi aparát upravený pro infračervené fotografování. Nakonec jsem se rozhodl konvertovat přístroj α6000.“

alin popescu sony alpha 600 infračervený snímek plavebního kanálu s temnou oblohou a nadýchanými bílými oblaky

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/125 s při f/10, ISO 160

Proč raději konverze fotoaparátu než fotografování s filtry? „Konvertovaný aparát je nejlepší způsob, jak fotit infračerveně,“ říká. „Když budete fotit s filtry na objektivu, nepropustíte množství světla – infračerveného i normálního – takže budete muset fotit s expozicí 20 nebo 30 sekund a stativem. Při konverzi odstraníte ultrafialový a infračervený filtr, takzvané horké zrcadlo, který je normálně umístěn před snímačem, a nahradíte ho filtrem, který blokuje ultrafialové a viditelné světlo. Pak už fotíte v podstatě obvyklým způsobem.“

Alina vždy přitahovaly postupy, které ostatní nedělají: „Když se objevilo HDR, začal jsem ho používat. A když pak začali i ostatní, zase jsem přestal,“ směje se. „Infračervené focení mě vážně chytlo, protože je to dost neobvyklé. Většina lidí si pod infračervenou fotografií představí klasický obrázek se světlými listy a temnou oblohou, ale byli byste překvapeni, co všechno se dá vidět.“

alin-popescu-sony-alpha-6000-infračervený-snímek-palem-ve-velkém-skleníku

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16–50 mm f/3,5-5,6 OSS | 1/60 s při f/3,5, ISO 640

„Například?“ ptáme se. „Různé materiály odrážejí infračervené sklo různě,“ vysvětluje Alin. „Ať už je to něčí oblečení, nátěr na budově nebo dokonce květiny. Když si prohlížíte květinu v infračerveném světle, vidíte na ní někdy vzory, které zvýrazňují nektar a pyl. Pro včely jsou jako naváděcí světla na přistávací dráze. Snažím se na svých snímcích ukázat, jak by svět vypadal, kdybychom se na něj dívali jinýma očima.“

 

alin popescu sony alpha 6000 infračervený snímek domu a stromu na poušti

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/160 s při f/8,0, ISO 100

Na konvertovaném bezzrcadlovém aparátu je skvělé také to, že můžete díky elektronickému hledáčku používat tyto „jiné oči“ v reálném čase. „To je hlavní rozdíl oproti digitální zrcadlovce,“ říká Alin. „A je to velký rozdíl. Co vidíte, je přesně to, co bude na snímku. Můžete se rozhodnout, jestli se ta scéna pro infračervený obrázek hodí, nebo ne. Infračervené fotografování může být velice závislé na denní době a na počasí. S digitální zrcadlovkou to spíš zkoušíte a doufáte, že to vyjde. Výjimkou by bylo, kdybyste fotografovaný objekt dobře znali. Jak ale můžete znát něco, co nevidíte?“

 

alin popescu sony alpha 6000 infračervený snímek malé budovy uprostřed pole

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/400 s při f/8,0, ISO 100

Počasí a doba vhodná k fotografování jsou u infračervené fotografie jiné, než u normálního fotografování: „Hlavním zdrojem infračerveného záření je slunce. To je podobné, jako při normálním focení. Dobré infračervené záběry však nepořídíte při zatažené obloze ani když je slunce nízko nad obzorem. Tím se od normální fotografie liší.“

alin popescu sony alpha 6000 infračervený snímek stromů u jezera

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/320 s při f/8,0, ISO 100

Pokračuje: „Normálně byste si mysleli, že v poledne není dobré světlo, protože je příliš sluníčka a kontrastu. Jenže to je nejlepší čas na focení, protože přesně tehdy je všude krásné odražené infračervené světlo! Jde to úplně proti obvyklému instinktu fotografa, ale takhle to funguje.“

„Skvělé na tom je,“ dodává Alin, „že můžete fotit déle. Když někam cestujete, používáte normální fotoaparát, když je světlo optimální, a pak, když je slunce vysoko na obloze, sáhnete po tom infračerveném.“

alin popescu sony alpha 6000 infračervený snímek ovčáka s ovcemi před dřevěným přístřeškem

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/60 s při f/10, ISO 100

Zde se opět projeví výhoda bezzrcadlových aparátů – oproti digitálním zrcadlovkám jsou menší a lehčí. „Mít pro infračervené focení bezzrcadlový aparát, jako je α6000, znamená, že nemusíte vláčet žádnou extra váhu. Přestože takové snímky pořizujete jen občas, když zrovna narazíte na scénu, která za to stojí, máte po ruce přístroj, na který se můžete spolehnout.“

 

* Upozorňujeme, že společnost Sony ani autorizovaná servisní centra neprovádějí konverze fotoaparátů na infračervené. Společnost Sony úpravy hardwaru nedoporučuje a veškerá případná rizika s nimi spojená nese výhradně vlastník.

Uvedené produkty
ILCE-6000
Fotoaparát Sony E Alpha 6000 se senzorem APS-C

ILCE-6000

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SELP1650
Ekviv. 16–50 mm, F3,5–5,6 OSS

SELP1650

Související články


x