Fotografie země ohně a ledu

Iurie Belegurschi

Když se Iurie Belegurschi v roce 2006 přestěhoval z rodného Moldavska na Island, okamžitě si tuto zemi a její obyvatele zamiloval. Nyní, o třináct let, později je Island jeho domovem a místem, odkud řídí úspěšnou cestovní agenturu pro fotografy. Inspiruje jej přírodní krása této země, kterou neustále zachycuje na kameru. Focení proměnlivé krajiny se stalo jeho nekonečným projektem.

Blízkost polárního kruhu, ke kterému patří proměnlivé klima a světlo, nabízí Iuriemu jako fotografovi mnoho příležitostí.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII polární záře na pobřeží s velkou zasněženou skálou v dáli

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 15 s @ f/2,8, ISO 1000

„Klima a světlo mají na mou fotografii vždy ohromný vliv,“ vysvětluje. „Neustále musím sledovat počasí, abych se patřičně připravil a dokázal se vždy dostat na správné místo ve správný čas. Jedině tak získám ty nejlepší snímky.“

Světelné podmínky jsou na Islandu značně proměnlivé. V zimě trvají dny jen několik hodin a v létě je světlo téměř 24 hodin. Iurie tak má k práci mnoho příležitostí.

„Někdy v zimě strávím celou noc venkovním focením,“ vypráví, „když jsou příznivé podmínky a ukáže se polární záře. V létě, když je světlo v podstatě pořád, mám na práci spoustu času. To nejlepší „zlaté“ světlo však bývá v rozsahu několika hodin okolo půlnoci, a tak často musím přes den odpočívat a celou noc fotit.“

iurie belegurschi sony alpha 7RIII slunce vychází na horizontu na pobřeží a v popředí jsou osvětleny velké kusy ledu

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/13 s @ f/22, ISO 50

Nejen Iurie musí během fotografování v exteriéru zůstat v teple – stejně důležité je, aby drsné podmínky zvládly jeho fotoaparáty a objektivy. A na tento úkol je jeho sada Sony Alpha dobře připravená.

„U starších fotoaparátů byly LCD obrazovka a baterie velmi náchylné na chlad. Životnost baterie modelu α7R III je však skvělá, stejně jako ochrana fotoaparátu vůči vlivům počasí. Mohu tak v zimě fotit venku ještě déle.“

Podoba sopečného ostrova se s každým ročním obdobím neustále formuje a mění působením živlů. V průběhu času se krajina mění. Iurie proto říká, že ho focení této země nikdy neomrzí a hodlá v něm i nadále pokračovat.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII slunce vykukuje nad horizont a osvětluje velký gejzír

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/8 s @ f/16, ISO 500

„Každý rok jsou objeveny nové ledové jeskyně a ledovcové řeky neustále mění směr toku,“ vykládá. „To znamená, že bez ohledu na to, jak často dané místo fotíte, objevíte příští rok vždy nějakou novou kompozici. Mohu se neustále vracet na stejná místa, která jsou však pořád zajímavá, protože pokaždé narazím na úplně jiné světelné a povětrnostní podmínky.“

Dobré světlo je pochopitelně v krajinářské fotografii důležité, ale Iurie se hlavně snaží hledat v krajině prvky, které přitáhnou pozornost diváka a vtáhnou jej do scény. „Když dokážu zkombinovat něco, co se zapíše do oka diváka, s dobrým osvětlením,“ vysvětluje Iurie, „pak vím, že jsem pořídil skvělý snímek.“

iurie belegurschi sony alpha 7RIII polární záře odrážející se v klidném potůčku v zasněžené zemi

Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 30 s @ f/2,8, ISO 1600

K zachycení těchto scén používá širokoúhlé objektivy, v tuto chvíli je to model Sony 16–35 mm f/2,8 G Master. „Často objektiv používám, abych se přiblížil k objektu v popředí,“ vysvětluje. „Díky takovému zveličení se jinak všední věc změní na něco velmi zajímavého. Také to dodává hloubku krajinářské scéně.“

Jakmile Iurie objeví scénu, kterou chce vyfotografovat, zaměří se na to, aby získal dokonalou expozici. „Expozici všech svých snímků nastavuji ručně,“ vysvětluje, „a jako vodítko používám histogram na obrazovce fotoaparátu. Snažím se vyhnout slití ve světlech nebo stínech. Díky dynamickému rozsahu, který model α7R III nabízí, to pro mě naštěstí přestal být významný problém. Detaily jsou ve světlech i stínech fantastické.“

iurie belegurschi sony alpha 7RIII polární záře tancuje nad vzdálenými horami a gejzír v popředí je zeleně osvětlen

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 10 s @ f/2,8, ISO 3200

Po zachycení scény nastává finální fáze kreativního procesu – úprava, které si Iurie užívá skoro stejně jako samotného pořizování snímků v terénu. „Je to pro fotografa příležitost vytvořit si vlastní styl,“ tvrdí. „Po úpravě snímek často nechám několik dní být a pak se na něj podívám znovu s čistou hlavou. Divili byste se, kolik změn budete po tak dlouhé pauze chtít provést.“

iurie belegurschi sony alpha 7RIII osamělý fotograf na vrcholu hory obklopené nízkými mraky

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II | 1/1000 s @ f/8,0, ISO 200

A co by Iurie poradil lidem, kteří se chystají navštívit Island? „Je nezbytně nutné dobře se připravit,“ zdůrazňuje, „a vyhledat potřebné informace předem. Kromě výběru lokalit, kde budete chtít fotit, je důležité také předběžné plánování, díky kterému pak snímky pořídíte v optimálních světelných podmínkách. Je to hodně práce, ale garantuji vám, že se domů vrátíte s ohromujícími fotografiemi.“

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

Iurie Belegurschi
Alpha Universe

Iurie Belegurschi

Island

Krajinářská fotografie pro mě znamená být ve správný čas na správném místě.

Zobrazit profil


x