Světla, kamera, akce!

Chris Raphael 

Dokonce i pokud ve filmu hrají tisíce herců, bude v zákulisí pracovat ještě mnohem více lidí, kteří mají na starost celou produkci od konceptu až po film a mnoho dalšího. Jedním z těchto lidí je i fotograf statických snímků neboli filmový fotograf. 

„Mou úlohou,“ říká Chris Raphael, veterán, který se věnuje filmové fotografii již 15 let, „je pořídit snímky, které film prodají. Mohou být použity v novinách, časopisech a dokonce i na plakátech v kinech či na obalech disků DVD a Blu-ray.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/640 s a f/5,0, ISO 1000

Snímky filmových fotografů jsou klíčové, protože mají vyšší kvalitu než snímky z filmových a digitálních kamer, a je proto možné je použít pro obrovské zvětšeniny. Filmoví fotografové jako Chris nefotografují jen portréty filmových herců. Chris se hlavně účastní natáčení a fotografuje dění na scéně i v zákulisí.

Zní to jako práce snů, což pro Chrise s ohledem na jeho lásku k filmu rozhodně je, ale je to také dřina. Natáčecí dny jsou dlouhé, snímky nepředvídatelné a někdy máte na pořízení potřebných snímků jen pár vteřin. Dobrým příkladem jsou snímky „speciálů“ nebo „galerií“, které jsou tradičními portrétními snímky filmových hvězd.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-herec-pózuje-v-oděvu pilota

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 | 1/125 s a f/5,0, ISO 1250

„Produkční společnost zvolí čas, kdy většina herců pracuje, a my vytvoříme mobilní studio, takže když skončí scéna, můžeme pořídit snímky. Společnost nechce hercům kvůli tomu platit dny navíc. Utrácejí také za generátory, asistentky, pronajatá světla... Takže musíte pořídit něco dobrého a rychle. Je to tlak, ale je to dobrý tlak!“

Jak to tedy funguje při focení během natáčení? Jak pracuje, když pracují i všichni ostatní? „Obvykle,“ říká Chris, „si stoupnu hned vedle kamery A, to je ideální místo. Pro tuto kameru kameraman obvykle nasvítí scénu, takže jádro akce je před ní. To jsou také hlavní snímky, které se snažíte zachytit – jsou shrnutím celého filmu. Může jít o momentku nebo reakci jedné z hlavních postav, ale odehraje se na místě, kde vám neuteče.“

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-v-oděvu-z-20.-let-19.-století

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/125 s a f/3,2, ISO 4000

„Když jsem spokojený, že jsem scénu zachytil,“ vysvětluje Chris, „zkusím pořídit další snímek z jiného úhlu, který se bude nejčastěji blížit úhlu kamery B, nebo zkusím pořídit nějaký skvělý snímek ze zákulisí.“

Fotografie ze zákulisí představují jen asi 5 % jeho práce, ale příležitost se najde vždy. „Pokud scéna vypadá dobře s jeřáby a světly, pořídím z odstupu celkový snímek,“ říká Chris. „Jindy je za kameramanem nebo obsluhou pohyblivého ramena protisvětlo nebo režisér stojí u monitorů s producenty a soustředí se. Snímky režisérů pracujících s herci mají filmové společnosti opravdu rády, ale musíte to umět. Jde o okamžiky důležité práce, takže do nich nesmíte zasahovat.“

chris-raphael-sony-alpha-7SII-herec-vyhrožuje-muži-pistolí-namířenou-na-obličej

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85 mm f/1,8 | 1/160 s @ f/3,2, ISO 6400

To nás přivádí k jedné z nejdůležitějších věcí, kterou musí filmový fotograf zvládnout, říká Chris, a totiž, že nesmí být vidět ani slyšet. S obojím mu pomáhají jeho dlouholeté zkušenosti a fotoaparát α7R III.

„Přestože je dobré sladit postavení fotografa s obsluhou kamery, neměl by být fotograf v linii pohledu herce. Určitě se na herce nechcete dívat skrz objektiv, protože je to může rušit. V těchto případech je opravdu užitečná vyklápěcí obrazovka mého fotoaparátu. Mohu se skrýt za obsluhu ramena nebo zaostřovače a přitom mohu hledat vhodný záběr a být neviditelný. Nebo mohu dokonce pořídit snímek na dálku.“

Pokud fotograf nechce být slyšet, přichází na scénu režim tichého snímání modelu α7R III. „Kdysi jsme používali cosi, čemu jsme říkali balónek,“ vysvětluje Chris, „což je velké zvukotěsné pouzdro na fotoaparát. Pouzdra však nikdy nebyla ideální, protože jste viděli pouze 60 % záběru a nemohli jste nastavit expozici ani zaostřit, a byla velká a těžká. Používal jsem je 10 až 12 let, ale když na trh přišly bezzrcadlovky s tichými závěrkami, doslova mi spadl kámen ze srdce.“

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-herci-v-kostýmech-sedící-v-temně-osvětlené-stodole

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s a f/2,8, ISO 800

Je náplní práce filmového fotografa pouze dokumentování produkce? Nebo mohou fotografové jako Chris vnést do tohoto procesu své vlastní tvůrčí schopnosti? „Určitě je zde prostor pro vlastní vyjádření,“ říká Chris, „ačkoli jde většinou do jisté míry o dokumentaci. Jakmile pořídím hlavní fotografie z prvních několika snímků s různými rozměry, mohu se věnovat více svým věcem.“ Vzhledem k omezením osvětlení a kompozice, kterým filmoví fotografové čelí, vnáší Chris svou vlastní kreativitu zejména změnou hloubky ostrosti nebo rychlosti závěrky, čímž snímky odliší od filmových záběrů.

Vezměme si například akční scénu. „Pokud herec do něčeho udeří nebo pokud fotografuji automobilovou honičku, nechci jen nastavit fixní čas 1/500 s nebo 1/1000 s, říká: „Chci tam dostat nějakou energii, nějaké rozmazání v okamžiku úderu, ale chci také zachovat ostrou tvář. Takže posunu nastavení asi na 1/60 s. Je to jako u rychlého vozu – namísto abych jej zmrazil a zachytil statickou a nudnou situaci, raději znázorním pohyb posouváním objektivu. Je to tak o něco zajímavější.“

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-klečí-vedle-budovy-po-výbuchu

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/320 s a f/4,0, ISO 6400

Chrisův přístup k akčním tématům ve filmech vychází z jeho zkušeností z fotografování sportu. Roky, kdy se živil jako portrétní a módní fotograf, mu zároveň pomáhají při focení studiových portrétů herců. „Nastoupil jsem do velké sportovní agentury, kde jsem nakonec pomáhal portrétním fotografům. Nafotil jsem také něco pro divadelní společnost, takže když kamarád kamaráda produkoval film v Londýně (Láska a jiné pohromy), byl jsem u toho. Od té chvíle se rozjela moje práce u filmu, což je skvělé, protože neustále fotím něco jiného a pracuji s úžasnými týmy lidí.“

Říká, že tato různorodá zkušenost mu pomáhá vypořádat se s různými tématy a situacemi při fotografování filmu. „Při práci může kdykoliv nastat kombinace slabého osvětlení, akce, portrétů a krajin. Zkušenosti vám umožní rychleji se přizpůsobit a vyhnout se promarnění záběrů, což je klíčové. Filmové společnosti často vynaloží miliony dolarů a nemohou jen tak vrátit čas, protože jste si v klíčovém okamžiku zrovna prohlíželi fotoaparát. Musíte vědět, jaká rychlost závěrky nebo jaký objektiv bude fungovat a musíte být připraveni. Na chyby není čas!“

Produkty zmiňované v tomto článku 

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7SM2

Fotoaparát α7S II s bajonetem E a snímačem Full-Frame

ILCE-6300

Fotoaparát α6300 s bajonetem E a snímačem formátu APS-C

SEL2470GM

FE 24–70mm F2,8 GM

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

Velká Británie

Fotografování filmových scén je nejlepší fotografický obor, v jakém jsem kdy pracoval. Začátek každého dne je jiný a práce mě pořád baví.

Zobrazit profil


x