Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Porozumění izolaci 

Brendan de Clercq 

Na jaře 2020 platila v Nizozemí, stejně jako jinde ve světě, omezení volného pohybu. V reakci na pandemii COVID-19 byl normální život sešněrován restrikcemi. Pro mnohé fotografy to byla výzva – tyto bezprecedentní restrikce musí být zdokumentovány!

Brendan de Clercq se specializuje na portrétní a pouliční fotografii. Říká, že jeho projekty fotografování v ulicích bývají motivovány právě různými restrikcemi. Během omezení zapříčiněných pandemií měl na mysli jediné: přetvořit tuto příležitost v projekt, při kterém by využil svůj fotoaparát α6600.

brendan de clercq sony alpha 6600 opuštěný most a výrazné mraky

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/200 s @ f/8,0, ISO 200

„Duší jsem pouliční fotograf,“ vysvětluje Brendan, „a rád si dávám úkoly. V tom je fotografování zábavné a to mě nutí ke skutečné kreativitě. Takže jsem v reakci na omezení pohybu – nebo částečné omezení pohybu, jaké je tady v Nizozemí – fotografoval pusté ulice mého rodiště Alkmaaru a Amsterdamu, který je nedaleko. Je to velmi zvláštní situace, protože normálně by v těchto ulicích kvůli turistům i místním nebylo k hnutí.“

brendan de clercq sony alpha 6600 prázdné židle před kavárnou v amsterdamu

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/60 s @ f/8,0, ISO 125

Na ulice bez lidí je samozřejmě nezvyklý pohled. Aby si to Brendan udělal ještě těžší, rozhodl se fotografovat jen v době, kdy by za normálních okolností byl čilý provoz.

„Takový kontrast dává záběrům z mého pohledu zvláštní atmosféru. K zachycení pocitu neklidu na ulicích jsem použil různé techniky,“ vysvětluje. „Abych vyjádřil prázdnotu, fotografuji širokoúhlým objektivem E 10–18 mm f/4 OSS místo objektivu 35 mm, který si jinak na ulici obvykle beru.“ „Většina snímků je pořízena z úrovně země, z podhledu nebo v nakloněné kompozici, což pro pouliční fotografii není obvyklé,“ pokračuje Brendan. „Není to normální pohled, což byl můj záměr, protože tato doba také není normální.“

brendan de clercq sony alpha 6600 stavební práce před prázdnými obchody v amsterdamu

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/200 s @ f/8,0, ISO 200

Při některých záběrech Brendanovi pomohl výklopný displej fotoaparátu α6600, který mu umožnil bez potíží snímat až od země. „Pro pouliční fotografování je to za všech okolností skvělý fotoaparát,“ říká Brendan. „Použití displeje vám někdy dá větší kreativitu, protože s ním jasněji vidíte jakoby hotový snímek, s fyzickým rámečkem okolo. A displej mohu jakkoli otáčet a naklánět. Při práci na portrétech chci mít s objektem kontakt prostřednictvím hledáčku, ale u zadání, jako je tohle, rád pracuji s velkým a jasným hlavním displejem.“

„Ovšem oproti mému aparátu α7R IV, který má hledáček uprostřed, je elektronický hledáček modelu α6600 více vlevo, ve stylu klasického hledáčku. Mohu tak používat obě oči a vidím, co se blíží do záběru,“ pokračuje. „Jestli rádi pracujete tímto způsobem, máte k tomu vše připraveno. A i když je tento fotoaparát malý a lehký, má řadu stejných funkcí jako můj Full-Frame, například nabídky nebo způsob, jakým si můžete nejpoužívanější nastavení přiřadit k funkčním tlačítkům. Objektivy mohu zaměňovat a vždy dostanu krásné výsledky. Dokonce to má i špičkové funkce jako Real Time Tracking AF, automatické ostření se sledováním objektů v reálném čase. Je toho hodně, čím tento fotoaparát může zaujmout!“

brendan de clercq sony alpha 6600 prázdná silnice se dvěma cyklisty vrhajícími dlouhé stíny

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/200 s @ f/8,0, ISO 800

Toto je jeden z Brendanových oblíbených snímků z jeho projektu. V klasické pouliční kompozici je vidět hned několik důvodů, kvůli kterým se Brendan do projektu pustil. „Je to celkový pohled na ulici, která je normálně přeplněná auty,“ vysvětluje. „Tento rozdíl je vidět na první pohled, ale další věc jsou také ty čáry. Ty představují omezení, ale prostřednictvím stínů, které přes ty čáry pronikají, je tam cítit i přítomnost lidského ducha – a k tomu ještě na silnici někdo napsal ‚show must go on‘.“

brendan de clercq sony alpha 6600 malba na odpadkovém koši před opuštěným mcdonaldem

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/160 s @ f/9,0, ISO 125

Jinde na Brendanových snímcích vidíte fyzické zábrany s množstvím branek a plotů, které zakrývají výhled na ulici: „Další z mých oblíbených je tento záběr na McDonald’s. Ten koš vypadá jako nějaký člověk, který stojí sám venku a chce, aby ho pustili dovnitř. Je jako jeden z nás.“

brendan de clercq sony alpha 6600 prázdné stojany na kola před sportovním stadionem

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18mm f/4 OSS | 1/320 s @ f/9,0, ISO 160

Brendan říká, že projekt potrvá tak dlouho, dokud potrvá krize, a nejspíš ještě o něco déle. „Vydržím to, dokud to půjde, protože jsem fotograf a je to moje práce. Při fotografování jsem vždy sám a s nikým si nepovídám, takže odstup od ostatních mám dobrý. A fotoaparát α6600 je tak malý a lehký, že není problém být pořád v pohybu. Ale hlavně bude podle mě stát za to na tyto záběry navázat, až budou ochranná opatření rozvolněna a pak až budou úplně zrušena. Chtěl bych fotit z přesně stejného místa ve stejnou dobu, abych zaznamenal, jaký je to rozdíl, když se do světa vrací život.“ 

Upozornění:

Při fotografování své reportáže se Brendan řídil pravidly společenského odstupu, která jsou doporučena předpisy nizozemské vlády pro dobu omezení volného pohybu. Dodržujte prosím pravidla omezení volného pohybu platná ve vaší zemi a zůstaňte v bezpečí.

Uvedené produkty
ILCE-6600
Špičkový fotoaparát α6600 typu APS-C s bajonetem E

ILCE-6600

SEL1018
E 10–18 mm F4 OSS

SEL1018

Související články
Brendan de Clercq
alpha universe

Brendan de Clercq

Nizozemsko

„Jednoho dne pořídím nejdokonalejší portrét. Takový, který zachycuje emoce naplno. To je důvod, proč každý den pracuji na tom, aby byly mé fotografie lepší.“

Zobrazit profil


x