Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Tváří v tvář nepřízni osudu 

Andrea Frazzetta 

Je to divné, když se fotožurnalista inspiruje online zveřejněným selfíčkem? Možná. Ale tato doba je celá zvláštní. V posledních měsících jsme viděli jen málo působivějších snímků, než je autoportrét sestry Alessie Bonari na konci 12hodinové směny v severoitalské nemocnici zasažené nákazou COVID-19.

„Byla středa 11. března 2020,“ vysvětluje fotožurnalista Andrea Frazzetta. „Alessiin post zaujal po celé zemi miliony lidí. Otisky od roušky, kterou nosila celý den, vypadaly jako zranění po bitvě. Tento snímek podle mě dokonale symbolizuje, co se ve světě dělo.“

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét nemocničního pracovníka v první linii v itálii

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/6,3, ISO 400

„Do poloviny března se severní Itálie stala epicentrem globální pandemie COVID-19,“ pokračuje Andrea. „V oblasti Lombardie, kde došlo k prvnímu lavinovitému šíření viru na Západě, se bohatý a rozvinutý systém zdravotní péče zničehonic stal válečnou zónou.“

Pod vlivem krize se Andrea Frazzetta rozhodl reagovat tak, jak může reagovat jen zkušený fotožurnalista, a sice vlastní sérií fotografií, které budou vyprávět o historickém úsilí v boji s tímto smrtícím virem. V nemocnicích v severní Itálii vytvořil v nejhorších dnech zápasu s nemocí COVID-19 řadu neobyčejných portrétů. Některé snímky byly publikovány v New York Times Magazine.

V následujících týdnech fotografoval Andrea portréty personálu v první linii v nemocnicích v Brescii, Bergamu a Miláně.

„Nápad vznikl velmi instinktivně,“ říká. „Ale jeden jednoduchý podnět je řadě dokumentárních a portrétních prací společný – zaměříme se na tváře protagonistů během tragédie, a tímto způsobem vyprávíme příběhy o lidech a o ceně, kterou platí.“ 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét sestry snímající na konci směny obličejovou roušku

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/4,5, ISO 400

Mezi protagonisty Andreovy série patří záchranáři, dobrovolníci, pracovníci úklidu, sestry, lékaři a primáři. „Celkem 30 objektů, všichni fotografováni na konci směny, hned po sejmutí roušek. Chtěl jsem ukázat jejich únavu, jejich vyčerpanost, a dokázat z jejich očí číst, co dělali.“

Fotožurnalisté jako Andrea vždy pracují na hraně nebezpečí, a přestože tady nešlo o skutečnou válečnou zónu, nebezpečí bylo stejně reálné, i když neviditelné. „Určitě to bylo nebezpečné, ale přijali jsme všechna představitelná ochranná opatření. V tom, co děláme, vždy nějaké procento rizika je. Ale vystrašen a dokonce šokován jsem byl i z bolesti, kterou jsem viděl ve fotografovaných tvářích. A doufám, že tento můj strach se promítl i do fotografií.“ 

Andrea vysvětluje, že všechny portréty byly pořízeny použitím velmi jednoduché techniky. „V ruce jsem držel jednoduchý blesk HVL-F45RM, který byl od fotoaparátu oddělen a spojen na dálku pomocí bezdrátového radiového ovládání FA-WRC1M. Potřeboval jsem vybavení, které dokáže být rychlé, abych šetřil čas, a zároveň má i určitou syrovou krásu – něco, co bude zrcadlit okamžiky a situace, ve kterých jsem fotografoval. Použití malého externího blesku, který se tak snadno aktivuje, je základní technika v celé mé práci.“ 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 italská policistka si nasazuje roušku

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s @ f/3,5, ISO 400

Kromě vypjatých emocí přinesla tato situace i technické problémy. „Není snadné fotografovat, když na sobě máte ochranné prostředky,“ vysvětluje Andrea. „Rouška, rukavice, plášť a především brýle vám překáží. Nemůžete se například dívat přes hledáček, takže musíte použít monitor. A rouška je navíc psychologická bariéra. Protože vaše objekty nevidí váš výraz, není snadné navázat ten druh vztahu, který je jinak při fotografování portrétů nezbytný.“

I když to nejdůležitější je samozřejmě projekt jako celek, Andrea osobně považuje za nejzávažnější portréty Moniky Falocchi a Marka Rizziho. „Snímek Moniky získal v rámci této série mimořádný význam,“ říká. „Nejen, že se objevil na obálce New York Times Magazine, ale je to skutečný symbol vzdoru tváří v tvář katastrofě.“ 

Na portrétu Moniky, pořízeném v této sérii jako jeden z prvních, Andrea podle svých slov pochopil, jakým směrem se vydat. „Na několik minut vyběhla z jednotky intenzivní péče, sundala si roušku a podívala se skrz fotoaparát přímo na mě. V tom pohledu byla veškerá bolest právě proběhlé noci. Když slyšela fotoaparát cvaknout, zase si roušku nasadila a vrátila se ke svým pacientům, jak jí velel smysl pro povinnost.“ 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét marka z nemocnice papa giovanni v itálii

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/5,6, ISO 400

O Markovi, řediteli oddělení infekčních nemocí v nemocnici Papa Giovanni XXIII, Andrea říká: „Tento snímek je trochu rozmazaný. Není pro mě technicky dokonalý. Ale v Markových očích zachycuje všechny pocity z té chvíle. A nedokonalost je někdy ku prospěchu. Ukazuje nám život.“

Jak se dalo čekat, portréty musely být hotové mnohem rychleji než Andreova běžná práce, a navíc s všudypřítomnou změtí osobních ochranných prostředků mezi ním a objekty. „Každý zabral jen několik minut,“ vysvětluje. „V tom kratičkém čase byl ale mezi mnou a objekty intenzivní vztah.“

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portrét chirurga snímajícího na konci směny obličejovou roušku

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/4,5, ISO 400

Použití fotoaparátu Sony α7R III a objektivu FE 24–70mm f/2,8 GM bylo pro Andreu také zásadní, protože mu umožnilo pracovat ve složité situaci rychle a efektivně. „Tato kombinace je lehká, rychlá a spolehlivá, což je životně důležité, protože jsme tyto lidi nemohli zdržovat od práce déle než několik sekund. Ostření pomocí systému rozpoznávání obličejů výrazně pomohlo fotografování ještě zrychlit a zpřesnit. Rozsah ohniskových vzdáleností objektivu 24–70 mm je pro mě ideální. Umožňuje mi soustředit se na portrét, ale je z hlediska snímků i dostatečně flexibilní, takže svým objektům mohu přidat kontext.“

Do severní Itálie se velmi pomalu vrací normální život, avšak Andrea doufá, že účinek jeho snímků přetrvá. „Tento projekt pro mě zůstane velmi důležitý, a to profesionálně i osobně. Snímky se zde v Itálii staly součástí trvalého archivu, který bude shromažďovat fotografie z pandemie. V tomto směru je fotografie jako obor nezastupitelná. Vzpomínka na tyto dny by nám měla pomoci přemýšlet o lepší budoucnosti. Nevím, jak bude vypadat život po viru, ale nic už nikdy nebude stejné.“ 

Uvedené produkty
ILCE-7RM3
fotoaparát α7R III s 35mm senzorem typu full-frame

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Externí blesk s bezdrátovým rádiovým ovládáním

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Wireless Radio Commander

FA-WRC1M

Související články
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Itálie

„Fotografování pro mě představuje ideální nástroj ke zkoumání. Způsob, jakým poznat svět, ostatní a víc sám sebe. S každou fotografií něco přijímáte, ale také dáváte, díky vašemu zapojení do toho, co zaznamenáváte, a vyjadřováním vlastního pohledu na věc. S každým snímkem zaujímáte určitý postoj.“

Zobrazit profil


x