Úloha svatebního fotografa
Věřím, že úlohou svatebního fotografa je zprostředkovat vzpomínky příštím generacím. Dětem se dostane poučení a rodina zase získá skvělé vzpomínky na důležitý den svého života. Když tedy fotím svatbu, musím mít samozřejmě v hlavě nějakou představu „hrdiny“, ale musím být zároveň i fotoreportérem, který zachytí celý příběh.
Je to ale víc než jen dokumentární fotografie. Ve skutečnosti jde o kombinaci mnoha různých stylů a dovedností. Je to fotografování míst a akcí, zátiší, portrétů a krajin – musíte počítat s tím, že budete muset ve velmi krátkém čase zvládnout ode všeho trochu. Potřebuji tedy fotoaparát, který mi pomůže všechny tyto situace zachytit, a proto používám Sony α7 III.
Sony α7 III a dynamický rozsah
Sony α7 III je pro mě jako pero – je to nástroj. Perem mohu napsat cokoli a fotoaparátem α7 III zase mohu cokoli vyfotit. Je lehký a má skvělou stabilizaci obrazu, má dva sloty na paměťovou kartu a kvalita obrazu je vynikající, s výborným dynamickým rozsahem.
Dynamický rozsah je velice důležitý, protože ne vždy mám na focení ideální světlo. Někdy ho není dost a jindy zase fotím v jasném světle. V obou případech musím zachytit všechny detaily šatů nevěsty, aniž bych je přitom přeexponoval. S dynamickým rozsahem Sony α7 III všechny tyto problémy odpadají. Používám trik, který spočívá v tom, že snímek lehce podexponuji, abych uchoval nejvýraznější detail šatů, a při postprodukci pak mohu zvýšit jas stínů, a tím tam znovu vrátím detaily.
Nastavení fotoaparátu a použité objektivy
V den svatby mám u sebe dva fotoaparáty α7 III, na každém boku jeden. Fotoaparát α7 III má jednu velice užitečnou funkci: mohu svá nastavení uložit a snadno je pak na kartě SD přenést do jiného fotoaparátu. To znamená, že jsou oba mé fotoaparáty vždy nastaveny stejně – veškerá nastavení, tlačítka pro nastavení, všechno je stejné, kdykoli vezmu kterýkoli z fotoaparátů do ruky.
Na levém rameni mám α7 III, buď s objektivem FE 28 mm f/2, nebo s objektivem FE 35 mm f/1,8. Věřte nebo ne, vlastním všechny objektivy Sony G Master, ale FE 28 mm f/2 a FE 35 mm f/1,8 jsou lehčí a oba jsou velice ostré. Během letní svatební sezóny se klidně může stát, že skoro každý den fotím něčí svatbu, a tyto objektivy jsou podle mě dokonalou kombinací kvality, velikosti a hmotnosti. Mohu s nimi fotografovat celý den a ani je necítím. Také ostří dost na blízko, takže je mohu využít pro detailní záběry zblízka.
Můj druhý fotoaparát Sony α7 III, který nosím na pravém rameni, má objektiv Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA. Mohl bych sice opět použít 50 mm f/1,4, ale objektiv 55 mm f/1,8 má fantastickou kvalitu obrazu a je menší a lehčí. Kvalita obrazu z objektivů řady G a G Master je samozřejmě úžasná, ale i tyto objektivy se střední ohniskovou vzdáleností nabízejí výjimečnou kvalitu.
Zaostření na obličeje
Zaostření objektivů je u α7 III snadné. Když se snažím zachytit nějaký pohyb, například nevěstu nebo ženicha při chůzi, používám vždy režim průběžného ostření s režimem sledování. U portrétů používám automatické zaostření na oči, abych mohl přesně ostřit na oči subjektu. To znamená, že nikdy neminu záběr a všechny moje portréty jsou perfektně zaostřené na oči.
Mám jeden trik, který spočívá v použití funkce rozpoznávání a registrace obličejů. Na začátku focení pořídím jednoduché portréty nevěsty a ženicha a zaregistruji jejich obličeje. Tato funkce je vážně skvělá. Když fotoaparát ve scéně rozpozná více obličejů, automaticky pak zaostří na tvář nevěsty a ženicha, pokud jsou v záběru. Mohu dokonce nastavit prioritu, například upřednostnit tvář nevěsty před ženichovou.
Tyto funkce pro zaostření mi umožňují soustředit se na tu nejdůležitější část – zachycení emocí. Musím být připraven vyfotografovat výraz ženicha, když otáčí hlavu, aby se poprvé podíval na nevěstu kráčející k oltáři. Jeho výraz není podstatný - je jedno, jestli se usmívá nebo pláče, já jen vím, že musím autenticky zachytit tu chvíli, aby se na tu vzpomínku mohl dívat navždy.
Fotografování pro mě znamená řešení problémů, mluvení o životě a komunikaci, která se obejde beze slov.