Jak fotím 
Studiové portréty s Hannah Couzens 

Jednou mi někdo řekl, že „pořízení portrétu je z 80 % dílem osobnosti fotografa a jen z 20 % dílem jeho šikovnosti či umění.“ Možná to zní nešetrně, ale nelze popřít, že na fotografovi, který snímky pořizuje, záleží hodně.

Pokud chcete pořizovat lepší portréty, je důležité projevit zájem o fotografovanou osobu a seznámit se s ní. Neptejte se jen, co bylo o víkendu, aniž by vám záleželo na odpovědi. Zajímejte se o její práci, přátele a rodinu. Ptám se a přitom fotografované osobě hledím do tváře a pozoruji, jak se mění její výraz. Poznám rozdíl mezi tím, když se někdo usmívá jen kvůli fotoaparátu, nebo proto, že je skutečně šťastný.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-portrét-dámy-s-velmi-krátkými-vlasy-a-šedýma-očima-focený-zblízka

© Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/3.5, ISO 100

Když se mám rozhodnout, jak budu k portrétu přistupovat, potřebuji znát kontext. Potřebuji vědět, kdo je portrétovaná osoba a proč chce svoje snímky. Na základě toho pak mohu zvolit styl portrétu a osvětlení, které použiji. Lidé také často vyjadřují obavy a jsou nervózní, protože „na fotkách nevypadají dobře“. Říkají mi, se kterými rysy své podoby nejsou spokojeni. To jsou další informace, které mi pomohou se rozhodnout, jaké osvětlení použít a z jakého úhlu fotografovat.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM4-boční-profil-zadumaného-muže-hledícího-do-objektivu

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/500s @ f/3.5, ISO 100

Obrázky komponuji na displeji aparátu Sony α7R III. Kdybych se dívala do hledáčku, měla bych před obličejem fotoaparát a ten by vytvářel bariéru mezi mnou a objektem. Pokud ale pracuji s displejem, objekt mi vidí do tváře, když k němu hovořím, a kontakt mezi námi se nepřeruší. Vidí můj výraz a to je důležité, protože lidé jsou naprogramováni tak, aby reagovali na výraz druhé osoby. Takže namísto toho, abych někoho žádala, aby se usmál, mohu pronést něco zábavného, sama se začít usmívat a na to subjekt zareaguje. Úsměv je pak přirozenější a přesně v tu chvíli mohu stisknout spoušť.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM4-portrét-postaršího-muže-který-si-opírá-tvář-o-dlaň

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 100

Osvětlení je u mých portrétů klíčovým aspektem. Fotografované osoby někdy preferují pohled z jedné strany nebo mají jizvy či vrásky, které nechtějí ukázat. Jenže já si často myslím, že takové atributy naopak dodávají osobnosti na zajímavosti a ukázat by se měly. Lidské tváře sdělují své vlastní příběhy.

Každý z nás je jedinečný, proto nemám žádnou univerzální sestavu osvětlení. Používám osvětlení co nejjednodušší. Někdy k pořízení snímku použiji až šest různých světel. Některé ze svých oblíbených portrétů jsem však pořídila pouze s jedním.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-boční-profil-dámy-s-černým-šátkem

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Pak už vždy záleží na osobě, kterou fotografuji. Nejčastěji používám objektiv Sony 85 mm f/1,4 G Master a nefotím při nižší cloně než f/2,8, protože nepotřebuji rozmazané pozadí. Objektiv je neuvěřitelně ostrý. Musím mít rozmyšleno, co všechno má být na snímku ostré a nakolik intenzivní má být kontakt mezi očima objektu a potenciálním divákem. Když chci, aby vynikly detaily vlasů nebo oděv objektu, použiji menší clonu, jinak obecně fotím při f/8, f/11 nebo f/16.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-černobílý-boční-profil-dámy-s-černými-vlasy-staženými-do-ohonu

© Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/6.3, ISO 100

Poslední technická funkce, která mi pomáhá s fotografováním a udržováním kontaktu s objektem, je automatické ostření na oči Eye-AF. Dává mi flexibilitu, mohu se pohybovat okolo objektu a přitom vím, že aparát oči pokaždé neomylně zaostří. Občas mám až příliš mnoho snímků na výběr, protože jsou všechny tak ostré. Funguje to dokonce, i když mají lidé brýle. Zpočátku jsem myslela, že ta funkce bude spíš na okrasu a nebude ve skutečnosti fungovat, ale teď ji používám prakticky pořád podobně jako další funkce tohoto fotoaparátu. Pomohla mi pořídit některé z mých nejlepších portrétů.

Uvedené produkty

ILCE-7RM4

Fotoaparát α7R IV Full-Frame 35 mm s rozlišením 61,0 MP

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM

FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

Související články

Hannah Couzensová
alpha universe

Hannah Couzensová

Velká Británie

„Při fotografování portrétu nastane chvíle, kdy je navázáno spojení a objekt vás pustí „do sebe“. V tomto okamžiku zachytíte podstatu objektu, ať je to ve skutečnosti kdokoli.“

Zobrazit profil


x