tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 keňský domorodec držící zvířecí hlavu

Jak fotím | Architektura

Tomasz Tomaszewski

Jak stárnu, pociťuji vůči fotografování stále větší a větší respekt. Také jsem se naučil chápat jeho limity. Pořád se snažím prostřednictvím snímků sdělit příběh, ale už se nesnažím jen zdokumentovat a přinést důkazy o tom, jak svět vypadá. Uvědomuji si, že pravda je z hlediska fotografa relativní, nicméně fotoaparát je dobrý nástroj ke sdělení upřímné vize toho, o čem je život. Když sledujeme stejné obrázky a stejné příběhy tolikrát vyprávěné prostřednictvím fotek, televize a filmu, nevzrušuje nás to, jak věci vypadají, ale jak rozdílně je kdo dokázal ukázat.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 vysoká keňská žena přidržující částečně zastřešenou konstrukci

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 100

Své nejnovější fotografie jsem pořídil v Keni, v oblasti, které se turismus a moderní západní styl života převážně vůbec nedotkl. Chtěl jsem vidět, jak lidé žijí a přežívají bez mobilních telefonů, medicíny a vůbec všeho, co bylo vynalezeno v posledních 50 letech. Ty obrázky netvoří příběh, je to kolekce. A jako vždy jsem doufal, že jedna nebo dvě fotografie diváky překvapí. Fotografie, která nerezonuje a nevede k reflexi, je jen prázdný záběr.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 keňská žena pózuje fotografovi a přidržuje se dřevěné tyče

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 320

Používání barvy Když se dívám na své obrázky z Keni, vidím, že jsem fotil skutečné lidi dělající skutečné věci. Chtěl jsem vytvořit snímky, které se budou maximálně blížit tomu, co jsem v daném okamžiku zažíval. Mým záměrem je se této vizi maximálně přiblížit, a to prostřednictvím ohniskové vzdálenosti a barvy. Například černobílá fotografie je do jisté míry abstraktní. Má velký emocionální náboj a pro mě osobně je elegantní. Na druhou stranu barva se v řadě situací obtížně používá expresivně, takže se řada fotografů uchyluje k tomu, že snímky upravuje a stylizuje, aby byly zajímavé.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 mladá keňská dívka s červeným přehozem vede stádo koz

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/9.0, ISO 100

Vybavení Abych při focení dokázal realizovat svoji vizi, snažím se dělat věci co nejjednodušeji. Fotím hlavně s fotoaparátem Sony α7R III a objektivem FE 24–70 mm f/2,8 GM, protože je to kombinace, která mi umožňuje extrémně rychle zaostřit a daný okamžik zachytit. Většinou chci fotit ve velmi malé vzdálenosti od subjektu. Ve skutečnosti mám na objektivu bod, který označuje ohniskovou vzdálenost přibližně 35 mm a jak jen to jde, snažím se fotit s touto vzdáleností.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 profil mladé keňské dívky s vlasy spletenými do copánků

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

Když se ohlédnete za historií fotografování, je až překvapivé, kolik snímků bylo pořízeno pouhými dvěma typy objektivů – objektivem s ohniskovou vzdáleností 50 mm, která je možná nejlepší, ale někdy je obtížné s ní pracovat, a objektivem s ohniskovou vzdáleností 35 mm. Větší ohnisková vzdálenost dává pocit voyerismu, vzdaluje fotografa od fotografovaného. Ten je pak vlastně objektem, hercem na jevišti.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 keňská žena pózuje fotografovi a v pozadí spí pes

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1600

So why do photographers love 35mm and 50mm so much? In my view, it’s because they’re close to the human field of view. With a 24mm or 28mm there could be a very boring situation in front of you, but when you look through the viewfinder you can see beyond what’s on the surface; your brain is seeing something different to what it was seeing before with your eye. With a 35mm or 50mm lens if the scene in front of you is mundane, it will still be boring though the viewfinder. So with a 50mm focal length especially you have to be mesmerised and see something stunning to make you press the shutter button. Simplicity is Key I always think extremely carefully about the shots I am going to take, so for this reason I don’t use continuous shooting. I think we should be more human about how we shoot, so I always shoot a single image at a time. Every time I press the shutter I have to know why; there has to be a reason. I have to be amazed or surprised.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 interiér keňské chatrče s masem visícím na hácích

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1250

Pro mě dosáhnout dokonalosti znamená ubírat. Zredukovat obrázek na nejzákladnější elementy a přitom zachovat smysl. Je to jiný přístup než ve světě komerce, kde jsou obrázky stylizovány, objekty aranžovány a přesouvány a barvy zvýrazňovány až nerealisticky. Já chci dosáhnout stavu, kdy z fotky již nelze odstranit nic a totéž platí pro barvy. Chci, aby barvy byly perfektní a reálné, abych nad obrázkem nemusel nijak přemýšlet a vše bylo zřejmé. Chci se podívat na fotografii a ve zlomku vteřiny ji celou pochopit.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 stíny prádla sušícího se na šňůře s růžovou žabkou v záběru

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/10, ISO 100

Chcete-li skvělou fotografii, musíte vytvořit něco, v čem se ukrývá tajemství, metafora. Když vytvoříte něco, co v sobě má tajemství, má to větší hodnotu, a totéž platí pro fotografii. Nejlepší obrázky jsou ty, které probudí naši imaginaci, provokují k otázkám, nutí nás utvořit si názor. Když je vám vše naservírováno jako na dlani a vy nemusíte udělat nic, výrazněji to na vás nezapůsobí.

Uvedené produkty

Tomasz Tomaszewski

Tomasz Tomaszewski | Polsko

„Na fotografování pro mě není důležité, co fotografie zobrazuje a vyjadřuje, ale jaké otázky vyvolává.“

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!