Jak fotím
Fotografování severní polární záře

Ole Salomonsen


Podle mého názoru neexistuje nic, co by se vyrovnalo pozorování a fotografování úžasných scenérií polární záře během chladné a temné zimní noci v Arktidě. Polární záře je nepředvídatelná, takže „lov“ a čekání na ni jsou stejně vzrušující. Pro dobrou scenérii se toho musí hodně stát, a pak třeba zmizí stejně rychle, jako se objevila. Polární záře nikdy není stejná. Kdykoliv je dobrá předpověď polární záře, znovu se nadchnu, že dnes to bude určitě vypadat dokonale.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2s @ f/2.8, ISO 2500

Co a kde fotografovat

Fotografování polární záře lze zařadit do dvou kategorií, je to zároveň krajinářská fotografie a astrofotografie. Podobně jako u ostatních fotografií krajin musí i fotografie polární záře mít zajímavé popředí i pozadí. Příběh musí vyprávět o lokaci a o dramatu, které se odehrává na právě rozsvícené obloze.

Mám ve zvyku hledat hory, které by vytvořily působivé pozadí, a pro ozvláštnění popředí nějaké jezero nebo řeku. To navíc umožňuje zachytit odraz polární záře ve vodě, takže k pořízení skvělých snímků někdy polární záře ani nemusí být výrazná.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III | 6s @ f/2.8, ISO 3200

Exponování záběru

Stejně jako u všech fotografických žánrů závisí nastavení expozice při snímání polární záře na konkrétní situaci.

Pokud je záře slabá, musíte použít delší expoziční čas, aby ji bylo lépe vidět. Skoro určitě budete potřebovat objektiv se světelností f/2,8 nebo větší, s kterým můžete zachytit co nejvíce světla. K zachycení šířky celé scény obvykle používám velmi širokoúhlé objektivy, buď Sony FE 16–35 mm f/2,8 GM, nebo zbrusu nový FE 12–24 mm f/2,8 GM.

Protože polární záře je často ze začátku velmi slabá, je důležité průběžně sledovat nastavení expozice a být velice flexibilní. Pokud je záře silná, fotografuji s co nejkratším expozičním časem. Tím se zachytí více aktivity uvnitř záře a více v ní vynikají paprsky místo vybledlé zelené omáčky, která je často vidět na snímcích s dlouhou expozicí.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/2.8, ISO 3200

To znamená, že citlivost fotoaparátu musíte zvýšit. U fotoaparátů řady Sony Alpha 7R mohu naštěstí nastavit tak vysokou citlivost ISO, jakou potřebuji, a vím, že šum bude minimální a i v oblastech stínu budou vidět detaily.


Ostření

Při fotografování polární záře byste většinu času měli mít zaostřeno na na hvězdy. Provádět to v chladné a tmavé zimní noci může být u běžné digitální zrcadlovky (DSLR) náročné. U fotoaparátů Sony mohu ale použít vestavěnou funkci Focus Peaking, která zvýrazní oblasti, na které mám zaostřeno. Mám také aktivovaný Manual Focus Assist, díky kterému fotoaparát při otočení ostřícím kroužkem objektivu záběr automaticky přiblíží. Takže najít hvězdy a zaostřit na ně je tím ještě snazší.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM2

© Ole Salomonsen | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 3.2s @ f/2.8, ISO 3200

Když při nízké cloně, jako je například f/2,8, zaostříte na nekonečno, prvky v popředí nebudou zcela ostré. Obecně platí, že s objektivem 16 mm při cloně f/2,8 a fotoaparátem Full-Frame bude většina prvků popředí ve vzdálenosti 3–4 m od fotoaparátu přijatelně ostrá, a to i tehdy, pokud zaostříte na hvězdy. Chcete-li však, aby popředí bylo ostré perfektně, budete muset pořídit několik záběrů zaostřených na různé body a zkombinovat je technikou Focus Stacking.

ole-salomonsen-sony-alpha-7R

© Ole Salomonsen | Sony α7R | 3.2s @ f/2.8, ISO 2500

Myslete na to, že nemáte věci pod kontrolou. Naopak, vy se musíte podřídit polární záři, a to zejména, když se rychle objevuje a zase mizí. Nastavte krátký čas expozice, pokud možno kratší než 1 sekunda, a nebojte se zvýšit citlivost ISO.

Také buďte připraveni na vše, s čím na vás prostředí vyrukuje. Se svým vybavením Alpha jsem polární záře fotografoval při teplotách až -35 °C bez jakýchkoli problémů. Jako u všech elektronických zařízení mohou být takové teploty náročné pro baterie. Proto si baterie dávám do vnitřních kapes bundy, aby zůstaly v teple a pak vydržely déle. Extrémně nízké teploty mohou mít vliv i na LCD displej, takže při čekání na dokonalý okamžik dávám přes fotoaparát nějakou část oblečení, abych ho po tu dobu udržel alespoň trochu v teple.

Nejdůležitější ale je, abyste při záběru zvolili popředí, které diváka vtáhne do záběru až k impozantní hoře v pozadí, nad kterou se rozprostírá úchvatná záře. A pokud máte štěstí nebo jste to dobře naplánovali, záře se vám třeba ještě v popředí odrazí v řece.

Uvedené produkty
α7R III
α7R III

ILCE-7RM3

α7R II
α7R II

ILCE-7RM2

FE 12-24mm f/4 G
FE 12-24mm f/4 G

SEL1224G

FE 16–35 mm f/2,8 GM
FE 16–35 mm f/2,8 GM

SEL1635GM

16–35 mm f/2,8 ZA SSM
Vario-Sonnar T* 16–35 mm F2,8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Související články
Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Norsko

Pro mě je fotografování honbou za arktickým světlem.

Zobrazit profil


x