Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Jak fotografuji
Fotografování hmyzu s Javierem Aznarem 

Milovníkem přírody jsem odmalička, ale pořádně fotografovat volně žijící zvířata jsem začal až při studiu biologie na vysoké škole. Po studiích jsem se rozhodl stát se profesionálním fotografem a odcestoval jsem do Ekvádoru, kde jsem strávil tři roky tvorbou svých prvních fotografických projektů. V průběhu let jsem fotografoval různé druhy, ale v poslední době se většina mých projektů zaměřuje na hmyz.

Poznejte svůj objekt

Hmyz je všude. Představuje ideální objekty pro fotografování, které najdete na zahradě, na ulici, v parku a dokonce i doma. Než je začnete fotografovat, udělejte si trochu času a něco si o nich přečtěte, abyste se poučili o jejich každodenních aktivitách a získali představu, kdy, kde a jak je najít. Venku se odehrává spousta zajímavých věcí, chce to jen podívat se dostatečně zblízka.

javier aznar sony alpha 7RM3 vážka se drží stonku rostliny a v dálce je vidět město

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/160 s @ f/16, ISO 800

Hmyz má různé vzorce chování a k jeho fotografování musíte použít různé techniky. Například snímek vážky byl pořízen brzy ráno za nízké teploty a vážka byla chladná a klidná. Pomocí stativu a objektivu FE 50 mm f/2,8 Macro jsem se mohl dostat velmi blízko, aniž by se pohnula. Jakmile je slunce výš, vážky se zahřejí a začnou létat, takže by nebylo možné získat záběr zblízka. Z těchto důvodů je důležité tyto drobnosti znát. Znalosti a trocha praxe jsou základem úspěchu. A samozřejmě kapička štěstí.

javier aznar sony alpha 7RM3 larva visí v oranžové síti

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/200 s @ f/5,6, ISO 6400

Práce v terénu

Neexistuje typické denní nebo noční snímání. Vše závisí na tom, jaké zvíře fotografujete. Hmyz se často fotografuje snáze než savci proto, že je ho obvykle víc, takže je mnohem víc příležitostí zachytit určité chování.

javier aznar sony alpha 7RM3 luční kobylka sedí na stočeném zeleném výhonku proti tmavému pozadí

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/160 s @ f/13, ISO 160

Při nedávné práci na snímcích hmyzu jsem s fotoaparáty Sony α7R III a α7R IV a objektivy chodil do deštného pralesa obvykle v noci. Většinu noci trávím fotografováním a spím jen asi tři hodiny. Úplně mě to pohltí. Venku je tolik nejrůznějších tvorů, že když spím, mám pocit, že marním čas.

javier aznar sony alpha 7RM4 hejno zelených brouků leze po natažených rukou muže

© Javier Aznar | Sony α7R IV + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/200 s @ f/16, ISO 50

Lokace mých projektů nejsou pokaždé extrémní, ale i tak s nimi bývají spojené nějaké problémy. Například následující obrázek byl pořízen pro článek španělských novin Dominical. Článek je o asijských sršních, kteří předtím způsobili řadu potíží, například pozabíjeli tisíce domácích včel využívaných k výrobě medu. Jeden z farmářů vzal věci do svých rukou a poblíž včelínů sestrojil elektrické oplocení, které mělo sršně zabíjet a včely ochránit. Fotografie tohoto zařízení jsem musel dělat ve včelařském obleku a přitom se snažit nedotknout se elektrických drátů – což se ukázalo jako nemožné. Mnohokrát jsem dostal ránu, ale abych získal dokonalý záběr, musel jsem to vydržet.

javier aznar sony alpha 7RM3 detail vosy stočené kolem vlákna

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS | 1/80 s @ f/16, ISO 50

Fotografování v noci i ve dne

V noci se pohybuji nalehko. Obvykle si vezmu fotoaparát Sony α7R IV a někdy α7R III, který používám jako záložní, a k tomu objektivy FE 50 mm f/2,8 Macro a FE 90 mm Macro. Beru si také blesk, abych si na hmyz mohl posvítit. Protože výkon blesku mohu plně ovládat, provádím celé nastavení fotoaparátu manuálně, abych docílil expozice, jakou potřebuji. Expoziční čas nastavuji na 1/250 s, což je maximální rychlost, kterou můžu použít s bleskem, a potom nastavím clonu a výkon blesku, které podle potřeby upravím. Jakmile mám nastavení hotové, obvykle je můžu celou noc nechat beze změny.

javier aznar sony alpha 7RM3 velký hmyz se drží ruky muže proti černému pozadí

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/160 s @ f/11, ISO 80

Za denního světla obvykle fotografuji savce nebo ptáky, takže musím být připraven. Tato zvířata vás mnohem spíše než hmyz mohou zpozorovat a potom utéct nebo se schovat. Balím si ale i makroobjektiv 90 mm F/2,8. Pokud uvidím něco menšího, co bych chtěl vyfotografovat, objektivy rychle vyměním.

javier aznar sony alpha 7RM4 hejno motýlů odpočívá na břehu rybníka

© Javier Aznar | Sony α7R IV + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/50 s @ f/22, ISO 400

Když je přes den víc světla, s radostí přepnu fotoaparát α7R IV do režimu priority clony, aby mi stačilo nastavit správnou citlivost ISO a nemusel jsem se tolik starat o expoziční čas. Pokud jde o zaostřování, používám funkci sledování objektu v reálném čase, která funguje zcela bezchybně. Ve spojení s 61megapixelovým snímačem a snímáním frekvencí 20 snímků za sekundu je α7R IV skutečně nejlepší fotoaparát na trhu na fotografování volně žijících zvířat.

Vytváření kontextu

Ideální snímek divoké přírody je pro mě takový, který vás přiměje něco cítit. Musí budit odezvu. Nejde jen o zachycení okamžiku. Jako u každého dalšího typu fotografie potřebujete také skvělou kompozici a dobré světlo, ale na vzniku výborného snímku divoké přírody se podílí mnoho dalších faktorů. 

javier aznar sony alpha 7RM3 detail okřídleného brouka zavěšeného hlavou dolů pod listem

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS | 1/160 s @ f/14, ISO 100

Protože častým motivem mých projektů je vztah zvířete k lidem, běžně do svých snímků zahrnuji lidi, kteří mi pomohou vyprávět ucelený příběh. Chci ukázat, jaká je moje představa o ochraně přírody, a zvýšit povědomí o hmyzu, kterým se ve své práci zabývám teď. Fotografie lidí jsou důležité pro zvýšení informovanosti a vytyčení souvislosti mezi chováním lidí a zvířat. Nechci se dělit jen o krásu hmyzu, ale ukazovat i náš vztah k němu. 

javier aznar sony alpha 7RM3 mísa housenek připravených k uvaření

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 35 mm f/1,4 ZA | 1/160 s @ f/11, ISO 100

Uvedené produkty
ILCE-7RM4
α7R IV

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3
α7R III

ILCE-7RM3

SEL50M28
FE 50 mm F2,8 Macro

SEL50M28

SEL90M28G
Objektiv FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM
FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100–400 mm G Master

SEL100400GM

SEL35F14Z
Objektiv Distagon® T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Související články
Javier Aznar
alpha universe

Javier Aznar

Španělsko

„Abychom mohli něco zachovat, musíme nejprve vědět, co můžeme ztratit, a milovat to. Fotografování je užitečný nástroj, jak zvýšit povědomí a ukázat, čím jsme obklopeni. Pomocí fotoaparátu se snažím zachytit zvířata v jejich nejryzejší formě z biologického a zároveň z uměleckého hlediska.

Zobrazit profil


x