Jak fotografuji | Mimořádné makrosnímky s Petarem Sabolem

Vždycky mě fascinovala příroda a živé bytosti, zejména nepatrné detaily, které nelze spatřit pouhým okem. Jednou z oblastí, na které se jako fotograf volně žijících zvířat zaměřuji, jsou extrémní makrosnímky. Je to celkem náročný typ fotografování, který vyžaduje odhodlání a trpělivost. Rád bych vysvětlil, co a jak dělám.

petar sabol pózuje se svým fotoaparátem Sony alpha 7RIII

Polní podmínky

Nejčastějším problémem je počasí. Vždycky sleduji, jak se bude vyvíjet. U extrémních makrofotografií používám funkci Focus Stacking, při které se vyfotografuje mnoho snímků stejného subjektu. Sebemenší pohyb může ovlivnit celkový výsledek. Vítr je pro mě prokletím a když fouká, tak prostě nemohu fotografovat.

 

julien mauve sony alpha 7RII temná chata v lese se stromy v pozadí

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100 mm f/2,8 Macro | 1/15 s @ f/9,0, ISO 200

Fotografuji vždycky brzy ráno. Hmyz se přes noc dostane téměř do stavu hibernace a začne být aktivní až poté, co jej zahřeje sluníčko. A to je správná doba pro fotografování. Je málo pravděpodobné, že se hmyz bude pohybovat, a to právě potřebuji.

petar sabol sony alpha 99II motýl usazený na stonku květiny s kruhovými světly v pozadí

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100 mm f/2,8 makro | 1/640 s @ f/2,8, ISO 100

Také si musím nechat dostatek času na správnou kompozici a pozadí. To všechno závisí na barvách na scéně. Vyhledávám zejména takové věci jako ranní rosu na trávě. Když svítí sluníčko, droboučké kapičky vody vytvoří na pozadí nádherný kruhový bokeh.

petar sabol sony alpha 7RIII vážka a hlemýžď na stonku květiny

© Petar Sabol | Sony α7R III + makro 1:1 | 1/30 s @ f/13, ISO 400

Vybavení

Fotografuji fotoaparátem Sony α7R III s neuvěřitelným rozlišením 42,4 megapixelů. Kromě toho fotoaparát α7R III nemá zrcadlo a umožňuje používat elektronickou závěrku, takže zde nejsou žádné pohyblivé součásti, které by mohly způsobit vibrace. Vibrace jsou noční můrou fotografů makrosnímků.

petar sabol sony alpha 7RIII mimořádný detail hlavy brouka

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2,5 – 5x Macro Zoom | 1/6 s @ f/4,0, ISO 200

Co se týče světla, málokdy používám blesk. Raději se spoléhám na přirozené světlo a občas používám reflektor, a to jenom proto, abych trochu nasvítil stíny.

Zaostřuji vždycky ručně a u fotoaparátu α7R III využívám funkci Focus Peaking, která zvýrazní okraje, na které je zaostřeno. U této funkce mohu nastavit různé barvy – žlutou, červenou nebo bílou – tak, aby se lišily od barev fotografovaného objektu.

Potom si pomocí funkce Focus Magnifier přiblížím pouze část snímku a najdu přesný bod zaostření. Velmi mi při tom pomáhá sklápěcí LCD displej, zejména když fotografuji z nějakého nepraktického úhlu.

Po nastavení roviny zaostření jsou vidět červené značky funkce Focus Peaking.

petar sabol sony alpha 7RIII motýl s roztaženými křídly přidržující se stonku rostliny

© Petar Sabol | Sony α7R III + makro 1:1 | 1/20 s @ f/10, ISO 400

U expozice je důležité, aby trojúhelník času, clony a citlivosti byl co nejlépe vybalancovaný. Pokud mi podmínky dovolují fotografovat s nižší rychlostí závěrky, snažím se kvůli nejvyšší možné kvalitě fotografie používat ISO 100. Fotoaparát α7R III mi v případě potřeby umožňuje zvýšit citlivost na vyšší ISO, přičemž detaily jsou stále dobře viditelné. Clona může být různá, ale obecně lze říct, že fotografuji někde mezi f/8 a f/13. Někdy používám také prodlužovací mezikroužky, abych vstupující světlo zeslabil a docílil ještě vyššího zvětšení.

Focus Stacking

U makrofotografií je velice mělká hloubka ostrosti, a to i při použití nízkých clonových čísel. Využívám funkci Focus Stacking, kdy kombinuji sérii fotografií nasnímaných s různými body zaostření na objektu. Dosáhne se tak zaostření subjektu v celé hloubce.

Aby se to povedlo, používám elektronické kolejničky pro makrofotografii a mimořádně masivní stativ. Tyto kolejničky s motorizovaným posunem posouvají fotoaparát v jednotkách mikronů. Je zde k dispozici ovladač, na kterém nastavuji celkový pohyb a počet kroků, které chci provést. Fotoaparát vyfotografuje snímek po každém kroku či pohybu.

petar sabol sony alpha 7RIII mimořádný detail obličeje sršně

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2,5 – 5x Macro Zoom | 1/13 s @ f/4,0, ISO 100

Někdy je výsledkem více než 100 nebo 200 fotografií. Proto potřebuji dokonale klidný subjekt a bezvětří. Nepatrný pohyb subjektu může znehodnotit celou sérii. Z toho důvodu se vždycky dívám na obrazovku fotoaparátu α7R III, na které vidím aktuální záběr naživo. Kontroluji i sebemenší pohyby mezi snímky. Musím být mimořádně trpělivý a vždy fotografuji více než jednu sérii. Dobrý trik je chránit objekt před větrem pomocí malého stanu nebo něčeho podobného.

Po nasnímání zkombinuji pomocí softwaru fotografie do jednoho jediného snímku. Používám specializovaný software Zerene Stacker, snímky ale můžete kombinovat i pomocí běžného editačního softwaru.

Několik tipů na závěr

Hmyz fotografujte při východu slunce, kdy je pravděpodobné, že zůstane velmi klidný, protože je ještě stále v režimu hibernace.

Při vytváření kompozice snímku myslete na pozadí a jeho barvu.

Aby se fotoaparát ani trochu nepohnul, použijte stativ.

Použijte elektronickou závěrku. Zabráníte tak jemným vibracím, které může způsobit mechanická závěrka.

Nastavte co nejnižší citlivost, aby se na fotografii dostalo co nejvíce detailů.

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

Fotoaparát α99 II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCA-99M2

SAL100M28

100 mm F2,8 Macro

SAL100M28

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Chorvatsko

„Vždy se snažím své fotografie vylepšit bez ohledu na to, kolik času a úsilí to bude stát. Je třeba neustále myslet na všechny přísady: světlo, kompozici, správný moment, příběh i technickou dokonalost. Tímto způsobem se snažím posouvat hranice možností a vychutnávám si proces tvorby.“

Zobrazit profil


x