Jak fotografuji | Barvy v krajině s Albertem Drosem

Barva tvoří důležitou součást mých fotografií krajiny. Vždy chci divákovi ukázat barvy a světlo v nejúžasnější formě – v dramatické krajině plné zářivých barev nebo někde jinde, kde scenérie není tak výrazná.

albert dros sony alpha 7RIII orel letící nad sopečným pohořím zabarveným do ohnivě oranžové barvy

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/320 s @ f/7,1, ISO 100

Výběr lokality

Všechno začíná dobrým plánováním. Trávím spoustu času průzkumem krajiny, kterou bych mohl fotografovat, a to zejména v Holandsku, mé vlasti. Neustále musíte mít oči otevřené a hledat správnou lokaci. Může se jednat o místo, které jste předtím už třeba stokrát minuli.

U vzdálenějších míst existuje mnoho způsobů, jak zamýšlenou lokalitu prozkoumat. Snad všechna místa lze najít na Instagramu nebo v Google Images, takže si o něm můžete udělat první dojem a pochopit, s jakým světlem byste tam nejspíš pracovali. Když si chci prohlédnout nějaké zapomenuté místo, používám aplikaci Google Earth. Jsem schopný trávit hodiny pouhým listováním a prohlížením lokalit, které bych mohl fotografovat. Když se pak na dané místo dostanu, často pátrám po tom nejlepším místě pomocí dronu. Ušetřím tak spoustu času a energie.

Abych docílil správných barev, potřebuji vědět, jaké tam bude světlo. Musím vědět, kdy a kde slunce nebo měsíc vychází a zapadá. Používám hlavně aplikaci PhotoPills, která ukazuje pohyb měsíce a slunce. Tomu pak přizpůsobím svůj itinerář.

albert dros sony alpha 7RIII vzdálený maják s vycházejícím sluncem v pozadí

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 13 s @ f/10,0, ISO 200

Vždy sleduji počasí, které velmi ovlivňuje barevnost fotografie. Když se zdaří plán a počasí je na mé straně, uvítá mě to nejlepší světlo těsně východem slunce nebo těsně po jeho západu. V těchto časech se nebe může zbarvit do mých oblíbených sytých barev – do červena, růžova nebo purpurova. Fotografuji také v noci. Noční nebe má mnoho barev, které lze zachytit dlouhou expozicí, a to nejlépe v oblastech bez světelného smogu.

Dá se říci, že hledám hlavně barvy, které se vzájemně doplňují. Jednou z mých oblíbených barevných kombinací je modrá a oranžová. Modré moře s oranžovým nebem vypadá vždycky dobře. Barvu nebe lze ale výborně doplnit i jen nějakým malým předmětem v popředí, například malou kytičkou nebo kamenem. Takové věci vyhledávejte a používejte ve svých kompozicích.

albert dros sony alpha 7RIII vzdálené hory se odrážejí na klidné hladině jezera s purpurovými květinami v popředí

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/4s @ f/11,0, ISO 200

Ke zdůraznění malých barevných subjektů v popředí používám velmi širokoúhlé objektivy. Často používám objektiv 12–24 mm f/4 G nastavený na ohniskovou vzdálenost 12 mm. Když se s touto ohniskovou vzdáleností přiblížíte k zemi, uvidíte najednou všechny linie a detaily, které můžete použít jako subjekty v popředí. Při ohniskové vzdálenosti 12 mm se popředí tak zvětší, že budete mít pocit, jako byste byli do snímku vtaženi.

Dalším objektivem, který používám často, je FE 100–400 mm f/4,5–5,6 OSS G Master. To je jeden z nejostřejších objektivů se zoomem, jaký jsem kdy použil, a jsem na něm úplně závislý! Když fotografujete krajinu s ohniskem 400 mm, musíte být velmi kreativní. Musíte se dívat velmi daleko do dálky a sledovat, jak budou dohromady působit odlišné prvky v krajině. Fotografování s extrémními ohniskovými vzdálenostmi vás ke kreativitě přímo vybízí. Výsledkem je fotografie, kterou lze považovat za větší unikát, než kdybyste fotografovali s běžnou ohniskovou vzdáleností.

Dříve jsem používal své objektivy s fotoaparátem Sony α7R II, teď jsem ale povýšil na Sony α7R III. Díky rozlišení 42,4 megapixelů zachytím všechny podrobnosti, které potřebuji, a díky dynamickému rozsahu je možné vytáhnout detaily ze stínů. Kromě fotoaparátu, objektivů a stativu s sebou nosím také několik filtrů. Málokdy ale používám přechodové ND filtry, spíš se snažím expozici nastavit podle jasných prvků. Vím, že fotoaparát α7R III téměř vždy zachytí i ve stínech spoustu detailů, které pak mohu při úpravě snímků zdůraznit.

albert dros sony alpha 7RII kostelík ve stínu hory s vrcholky zbarvenými do zlatě oranžové

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/1,6s @ f/11,0, ISO 100

Úprava fotografie

Při úpravách fotografií se snažím z dané scenérie vytěžit maximum. Nicméně snímek nikdy nefalšuji například změnou nebe. Používám různé techniky zpracování obrazu k tomu, abych co nejlépe představil to, co skutečně bylo na scéně. Ke katalogizaci fotografií využívám software Adobe Lightroom. Pak používám Adobe Photoshop, kde na snímcích dále upravuji barvy, kontrast a podexponovaná nebo přeexponovaná místa.

Lidé často říkají, že fotografie se příliš upravují nebo že snímek může dokonce působit falešně, zejména když se díváte na východy nebo západy slunce. Jenže i přírodní světlo a barvy mohou působit neuvěřitelně a někdy se stává, že je musím na některých místech fotografie oslabit. Vstávejte brzy ráno a staňte se svědky toho, co dokáže sama příroda.

albert dros sony alpha 7RII barevné přístavní město za soumraku s pruhy červených mraků osvícených zapadajícím sluncem jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24–70mm f/2,8 GM | 15 s @ f/9,0, ISO 50

Několik tipů na závěr:

Jděte do extrému. Vyzkoušejte širokoúhlé záběry i teleobjektiv. Vaše snímky pak budou výmluvnější a předčí jiné tradičně pojaté fotografie krajiny.

Držte se při zemi. Používejte širokoúhlé objektivy blízko u země. Zdůrazníte tak popředí.

Hledejte barvy, které se doplňují. Dobře spolu fungují oranžový západ slunce a modré moře. Snažte se ale najít také malé plošky barev v popředí – zde pomohou například rostliny nebo kameny.

Před a po. Západy a východy slunce vypadají dobře. Nejlepší barva bývá těsně před nimi a po nich.

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

SEL100400GM

Teleobjektiv se superzoomem řady G Master FE 100–400 mm

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Nizozemsko

„Jsem posedlý touhou pořídit dokonalý snímek.“

Zobrazit profil


x