Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Jak fotografuji
Vytváření kinemagrafů s Virgem Haanem 

S kinemagrafy jsem se poprvé setkal, když jsem četl článek o Jamie Beck a Kevinu Burgovi, dvou fotografech z New Yorku, kteří se inspirovali pohyblivými obrázky v novinách z filmů o Harry Potterovi. Ty filmy jsem také viděl a říkal jsem si, že by bylo fajn, kdyby se takové pohyblivé obrázky staly realitou. Po několika měsících pokusů a omylů jsem své první kinemagrafy zveřejnil na Facebooku. Začalo to jednoduchými věcmi, například že vše bylo v klidu a pohybovaly se jen ručičky hodin, ale pak jsem své nápady začal rozvíjet.

Nápad

Klíčem ke vzbuzení pozornosti je skvělý nápad. Aby však nápad fungoval, je nutné vědět, kde bude kinemagraf vystaven. Pokud půjde na Instagram, musí být pohyb velmi viditelný a nápadný a musí začínat okamžitě, aby lidi stihl zaujmout dříve, než budou listovat dál. Pokud však má být zobrazen na větší obrazovce, například v reklamě, může být pohyb nenápadnější, protože stejně bude snadno viditelný.

© Virgo Haan | Model: Lisete Altma | Makeup and Hair: Triin Lepp | Stylist: Konstantsija Ivanova

Modul Flixel

K upoutání pozornosti diváků musí být přítomen i prvek překvapení. Často například volím kontrast mezi pohyblivou a statickou částí obrázku. Statické třeba zůstane to, u čeho byste normálně očekávali pohyb, například vodní kapky vznášející se ve vzduchu, a vlasy modelky přitom vlají ve větru.

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Modul Flixel

Momentu překvapení lze dosáhnout i tím, že snímek vypadá jako statický – například jako portrét – a pak, třeba za sekundu, postava náhle mrkne. Tak jako na tomto kinemagrafu. Po takovém překvapení se divák zarazí a začne se na obrázek skutečně soustředit, protože čeká, jestli se to stane znovu.

Jak vytvořit kinemagraf

Může to vypadat jako samozřejmost, ale zásadní je mít fotoaparát v naprostém klidu, takže se neobejdu bez stativu. Fotografuji na Sony α7R III s objektivem FE 24–70 mm f/2,8 G Master, protože jsem zjistil, že tento fotoaparát umí všechno, co potřebuji pro statické snímky i video, a objektiv mi poskytuje velkou flexibilitu pro pořízení správného záběru.

© Virgo Haan | Client: Alexela | Agency: Age Creative | Lights: Heiki Laan |
Cat: Igor | Art Department: Viktoria Martjanova and Elisa Vesterinen

Modul Flixel

Při snímání kinemagrafů je důležité zachovat pro fotografii i video stejné nastavení expozice, aby se pak v postprodukci daly snadno spojit. Proto se pokaždé ujistím, že mám fotoaparát nastavený na plně manuální expozici a vyvážení bílé.

Udržet fotoaparát v klidu je snadné, ale pokud máte na svém záběru člověka, musí i on zůstat co nejvíce v klidu. Takže objekt posadím, o něco ho opřu... cokoliv, aby bylo zaručeno, že se objekt bude co nejméně hýbat. 

© Virgo Haan | Client: Rohujuur Bakery

Modul Flixel

To platí i pro předměty, jako na tomto kinemagrafu. Objekt drží bagel, právě přetržený v půli, ale už nevidíte, že aby všechno zůstalo v přesně stejné poloze, jsou uvnitř ukryty špejle, které vše drží pohromadě. Z bagelu odkapávají kapky a stoupá pára, a to je jediné, co se na tomto obrázku hýbe. Zbytek je statická fotografie. 

Abych z pohyblivé části dostal maximum, pořizuji video rychlostí 120 FPS. Tento režim zpomalených záběrů vytváří plynulejší a jemně působící pohyb, který skutečně vynikne. Často při fotografování využívám i další funkce, například časosběrný režim, který přidá další surreální rozměr. 

Postprodukce

Při sestavování výsledného kinemagrafu mi pomáhá nejrůznější software. Nejdřív pomocí nástrojů Adobe After Effects nebo Flixel Cinemagraph Pro vytvořím smyčku videa. Cílem je upravit klip tak, aby počáteční a koncový bod tvořily souvislou smyčku, kterou lze přehrávat donekonečna, bez cuknutí mezi posledním a prvním záběrem. Někdy si musím pomoci nějakým trikem, například že na konci klip otočím nebo vytvořím prolínačku, ale většinou se už při fotografování snažím, aby každý pohyb začínal a končil přesně stejně. 

© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan

Modul Flixel

Potom udělám fotografii a upravím ji v Adobe Photoshopu. Někdy je potřeba lehce doladit barvy, aby odpovídaly videosekvenci, nebo na snímku něco upravit. Když je fotografie upravená, nahraji ji společně s videosekvencí do Adobe After Effects nebo Flixel Cinemagraph Pro, kde se části umístí do vrstev. 

© Virgo Haan | Client: Solaris keskus

Modul Flixel

Horní vrstvu tvoří fotografie, smyčka je pod ní. Potom opatrně vymažu část vrstvy fotografie, jako bych dělal okno, takže se objeví část s videosmyčkou ve spodní vrstvě. A to je v podstatě celý postup tvorby kinemagrafu.

Uvedené produkty
ILCE-7RM3
fotoaparát α7R III s 35mm senzorem typu full-frame

ILCE-7RM3

SEL85F14GM
FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Související články
Virgo Haan
alpha universe

Virgo Haan

Estonsko

„Dělám vše pro to, abych tvořil díla, která jsou větší, než je každodenní život.“

Zobrazit profil


x