Detail příběhu ze světa Alpha Universe

Let a přistání

Uros Podlogar

„Pocházím ze Slovinska. Je to malá země a helikoptér tam moc není. Když jsem byl mladší, helikoptéry mě fascinovaly a vždy jsem s nimi chtěl pracovat.“ 

O rok později se Podlogarovo přání splnilo a mohl svou lásku k fotografování skloubit s vášní pro helikoptéry.

uros podlogar sony alpha 7RM3 dvě helikoptéry letí nízko nad pláží na pozadí hor

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uros proslul akčním fotografováním, když pořizoval snímky osob provozujících extrémní sporty v extrémním terénu. Stejný přístup uplatňuje při leteckém fotografování helikoptér.

„Krajina je na mých snímcích jedním z nejdůležitějších prvků. Tvoří pozadí obrázku helikoptéry,“ vysvětluje. „Najít jedinečný a úžasný prvek krajiny je velice důležité. Díky tomu bude fotografie mimořádná.“ Bez krajiny, věří Uros, by obrázek nebyl ničím.

uros podlogar sony alpha 9 černá helikoptéra prolétá himálaj v nepálu

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

Když Uros řekne „skvělá krajina,“ nijak nepřehání. Díky spolupráci s firmou Bell Helicopters se dostal na některá z nejikoničtějších míst na planetě. „Jeden z největších projektů, které jsem dělal, byl v Nepálu, létali jsme kolem Mount Everestu.Také jsem létal kolem hory Fudži v Japonsku a v jižní Africe jsem létal nad stády zeber.“ Jeho poslední cesta ho zavedla do Vietnamu do úžasné krajiny mořského pobřeží.

Každé místo je velmi odlišné, každému projektu proto předchází spousta plánování. Krajinu je nutné prozkoumat, aby Uros mohl zjistit, kde přesně potřebuje s helikoptérou být a kde pořídí nejlepší snímky. U každého fotografování krajiny záleží především na denní době a směru a intenzitě slunečního světla. „Světlo je extra důležité, snímek buď udělá, nebo zničí,“ konstatuje.

uros podlogar sony alpha 7RM3 dvě helikoptéry prolétají nízko nad pláží na pozadí vietnamských hor

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Jak si jistě každý dokáže představit, létání helikoptérou není nejlacinější koníček, takže je důležité, aby se vše odehrálo přesně a rychle. Uros vysvětluje dva způsoby, jak fotografovat helikoptéry: jeden znamená fotit ve vzduchu za letu z druhé helikoptéry, druhý ze země. „Někdy mě helikoptéra vysadí na úžasném místě a vzlétne, abych mohl pořídit snímky. Ale většinou fotím letící helikoptéru z druhé letící helikoptéry,“ dodává.

uros podlogar sony alpha 7RM3 helikoptéra letící vysoko nad mořem a v dálce viditelné čluny

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

Urosovy fotografie helikoptér pořízené za letu jsou jiné, než snímky pořízené ze země oproti modré obloze. Jenže když nestojíte na pevné zemi, fotografování je daleko náročnější. Z jednoho pohybujícího se objektu fotíte druhý pohybující se objekt a práci navíc znesnadňují vibrace od rotorů helikoptéry, ve které letíte.

„Nemáte moc času, takže si musíte být jistí. V tomto případě nemáte druhý pokus,“ říká Uros. A pokračuje: „Spoléhám se na stabilizaci obrazu, kterou Sony α7R III nabízí. Protože výdrž baterie je solidní, nemusím ztrácet čas její výměnou za letu. Potřebuji vybavení, na které se lze spolehnout.“

Když fotografujete pohybující se objekt, obvykle potřebujete co nejrychlejší závěrku, aby nebyl rozmazaný. Při fotografování helikoptéry by se však mohlo stát, že se na snímku lopatky rotoru vůbec nepohybují. Vypadalo by to, že se helikoptéra jen tak vznáší ve vzduchu. Uros musí najít tu správnou rychlost závěrky, aby sama helikoptéra rozmazaná nebyla, ale lopatky rotoru lehce ano. Je to ten náznak pohybu, díky němuž snímek působí živě.

uros podlogar sony alpha 7RM3 širokoúhlý snímek 2 pilotů helikoptéry zevnitř kokpitu

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Nejen fotografování exteriérů může těžit z úžasné krajiny. K fotografování helikoptér Uros obvykle používá objektiv Sony 24–70 mm f/2,8 GM nebo 70–200 mm f/2,8 GM, nicméně esem ukrytým v rukávu je objektiv Sony FE 12–24 mm f/4 G.

Uros může použít tento extra širokoúhlý objektiv k focení zevnitř kokpitu helikoptéry a ukázat, jaký um pilotování vyžaduje, a také, což je ještě důležitější, to, jak nádhernou krajinu vidí sám pilot. Díky tomu vznikají snímky, které divákovi umožní se do situace vcítit, představit si, že v kabině je, a uvědomit si, jak neuvěřitelně nádherná je krajina, nad kterou helikoptéra přelétá.

To, že si mohl splnit sen létat a pracovat s helikoptérami, nepokládá Uros za žádnou samozřejmost: „Jsem hrdý na to, že jsem mohl spolupracovat s piloty. S každým takovým projektem se naučím něco nového, co využiji při příštím projektu. Neustále se zlepšuji.“

Uvedené produkty

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

ILCE-9

Model α9 vybavený složeným obrazovým snímačem Full-Frame CMOS

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Související články

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Slovinsko

„Není to práce. Je to vášeň, vlastně láska. Najděte něco, co vám nedá spát a z čeho se vám rozbuší srdce. Pak se do toho vrhněte hlava nehlava.“

Zobrazit profil


x