Život na hraně

Marek Arcimowicz

„Pojmenování „fotograf extrémních projektů“ není z mé hlavy,“ směje se Marek Arcimowicz, „spíše si mě to pojmenování našlo. Dala mi ho marketingová ředitelka společnosti Alpinus, která prodává outdoorové oblečení. Fotil jsem pro ně a prostě mi to zůstalo.“

Zůstalo mu to, protože ho to dokonale vystihuje. Na Markově práci je vidět, že se vydal do většiny nejdrsnějších míst světa, ne-li do všech.

„Začal jsem fotografovat v místech a podmínkách, kde by řada lidí nemohla nebo nechtěla dělat,“ vysvětluje. „Jako když jsem fotil v poušti Gobi v zimě při 20 stupních pod nulou. Je to drsné pro vás i pro fotografickou výbavu.“

marek arcimowicz sony alpha 6500 koně v dálce křižují poušť zalitou světlem

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70–200mm f/4 | 1/800 s, f/11, ISO 400

Na těchto drsných místech našel nejpůsobivější subjekty. „Skutečně zajímavé věci najdete v extrémech,“ vysvětluje. „Průměr není tak vzrušující. Chcete-li dělat fotografie, které zapůsobí na lidi, musíte dělat věci, které zapůsobí na vás – věci, které vás zasáhnou.“

marek arcimowicz sony alpha 6500 tábor na úpatí hory

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 18–55 mm f/3,5-5,6 | 1/200 s, f/13, ISO 800

Nejtěžší výzvě čelil ve Venezuele. Zúčastnil se expedice, jejímž cílem byl dosud nedobytý vrchol v džungli Tramen Tepui. „Tato hora,“ vysvětluje Marek, „na mapách neexistovala. Byly tam tak náročné podmínky, že ani NASA ji nedokázala vyfotografovat z vesmíru, protože byla zahalená v dešťových mracích. Stálo to však rozhodně za to! Vystoupili jsme na vrchol, pomohli jsme horu zmapovat a ještě jsme cestou objevili tři nové druhy motýlů a novou žábu. Taková místa se těžko hledají,“ pokračuje. „Je to radost.“

Velikost a kvalita fotoaparátů Sony, které nyní používá, byly v době jeho začátků z říše snů, říká Marek. Kdysi slezl horu Ama Dablam v Himálaji s fotoaparátem formátu 6 x 7, objektivy a stativem. Dohromady to všechno vážilo kolem 15 kg. Vysvětluje, že dnes, s jeho foťákem α7R II, „je to zjevení. Mohu dosáhnout stejnou kvalitu nebo dokonce lepší než na snímku 6 × 7, a to s pouhými 2 kg výbavy.“

marek arcimowicz sony alpha 7RII noční pohled na horský tábor pod hvězdnou oblohou

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16–35 mm f/4 | 25 s, f/4,5, ISO 12 800

Důmyslná příprava výbavy na expedice, jako jsou ty Markovy, je životně důležitá. Významnou částí expedice je chůze nebo horolezectví a vyčerpání by nemělo ohrozit fotografie ani bezpečnost účastníků.

Jde o nalezení rovnováhy, což také znamená znát své tělo. Říká: „V té době jsem na tom byl mnohem lépe, takže 20 kg výbavy nebyl takový problém. Teď mi je skoro 50, takže už nemám stejnou sílu, ale mám místo toho dokonalé objektivy a fotoaparáty – robustní, odolné proti počasí a taky lehké. Beru si jedno tělo Alpha a dva nebo tři objektivy a to je vše, co potřebuji.“

marek arcimowicz sony alpha 7RII zamrzlé horské jezero

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16–35 mm f/4 | 1/1250 s, f/10, ISO 400

„Kvalita nejnovějších snímačů Sony je úžasná a takové věci, jako je rychlost a přesnost automatického zaostřování, nás opravdu rozmazlují. Pro mě je ale důležitý systém jako celek. Fotoaparáty α7R II a III dokonale využívají skvělé objektivy.“

Vedle fotoaparátů α7R II a α6500 obvykle používá „objektivy FE 16–35 mm f/4 ZA, FE 70–200 mm f/4 G a něco jako FE 35 mm f/1,4 ZA či 55 mm f/1,8 ZA. Pokud nechci měnit objektivy, abych nebyl jako fotograf tak nápadný, pak většinou používám 35mm objektiv, ale pokud fotím spíše portrét, může to být 50 mm.“

marek arcimowicz sony alpha 6500 krajina s jezerem a zasněženými horami v dálce

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70–200 mm f/4 | 1/160 s, f/11, ISO 250

Markovy napínavé cesty a extrémní snímky mají svůj původ v omezeních, kterým čelil, když v době studené války vyrůstal za železnou oponou v Polsku. „Bylo skoro nemožné jen vystrčit nos z domu, takže jsem snil o dobrodružství, horách, pólech, pouštích jako Sahara, Kalahari, Gobi… Když to bylo konečně možné, bylo mi 18 nebo 19 letech. Prostě jsem musel vyrazit do světa. Nejprve do Francie, Španělska, Maroka, Číny, Tibetu… Dnes to není tak šokující, ale v dobách, kdy ještě nebylo možné vše si na internetu zarezervovat, to bylo, jako kdybyste šli jen s kompasem. Skutečné dobrodružství.“

marek arcimowicz sony alpha 7RII malé děti s obličeji od bláta

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 | 1/200 s, f/6,3, ISO 800

V dnešní době, kdy stále více fotografů fotografuje to samé, hledá Marek další extrém, nové vzrušení. „Myslím,“ vysvětluje, „že to, co jsem dříve dělal, už není tak zajímavé. Dnes můžete používat akční kameru a kolem je tolik úžasných záběrů snowboardingu, surfování, lyžování nebo parašutismu. Nechci být součástí davu, proto vyprávím více příběhů, které zajímají lidi – o ekologii a měnících se společnostech. To, co děláte, na vás jako na umělce musí působit. K tomuto poznání dospívám posledních pět let, kdy jsem vyfotil několik velmi drsných snímků o obchodování s lidmi, zneužívání a hladu, o všech těch věcech, kterým musíme čelit. Je to jiný typ extrému.“

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-6500

Fotoaparát α6500 Premium APS-C s bajonetem E

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM3

Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL70200G

FE 70–200 mm F4 G OSS

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL1855

Ekviv. 18–55 mm, F3,5–5,6 OSS

Marek Arcimowicz
Alpha Universe

Marek Arcimowicz

Polsko

„Dobrý cestovatel nemá žádné pevné plány, a netrvá na svém návratu“ – 老子 (Lao-c'; 6.– 5. století př.n. l.)

Zobrazit profil


x