Detail příběhu ze světa Alpha Universe

Portréty, které mají styl a pravdivost

Laerke Posselt

Je-li fotografie cestou, možná je její destinací styl – suma všech zkušeností, která určuje vzhled vašich obrázků a způsob, jakým vidíte svět.

Vizuální styl byl pro fotografy vždy důležitý a ve světě, kde jsou snímky početnější, než kdy dříve byly, a zázračně jednoduše se sdílejí, je naprosto zásadní. Ale jak dosáhnete toho, abyste měli styl? Vede k němu nějaká zřejmá cesta, jako kdybyste sledovali mapu?

laerke posselt sony alpha 7R II portrét blonďaté dámy s tváří jasně osvětlenou sluncem

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/2.8, ISO 100

I pro oceňovanou fotografku, jako je Laerke Posselt, je někdy obtížné to definovat. Její práce, jak ona sama říká, je záležitostí „spojení, emocí, pocitu autenticity, reprezentace a identity.“ A pokračuje: „Možná je pro ostatní jednodušší mluvit o mém stylu, ale pro mě vyvěrá fotografování z potřeby vzbuzovat v lidech určité pocity a vyjádřit, co vidím a cítím.“

Její snímky jsou působivou směsí citu pro estetiku a upřímnosti – jako momentky nafocené pomocí vysoce uměleckého filtru. Možná, že pochopit styl skutečně znamená ohlížet se do minulosti a zároveň se dívat vpřed.

laerke posselt sony alpha 7R II portrét dámy s pomalejší rychlostí závěrky a pohybovou neostrostí

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 2s @ f/10, ISO 100

„Začínala jsem s uměleckou fotografií,“ vysvětluje Laerke, „ale pak jsem se věnovala dokumentárnímu a reportážnímu focení a strávila tím několik let. Teď mají na mou práci a nápady vliv oba tyto světy.“

In 2012 Laerke získala první cenu v kategorii portrétů na výstavě World Press Photo a v soutěži Pictures of the Year International (POYi), a to dokonce ve stejný den. „Ten okamžik definitivně určil, že jsem portrétní fotografka,“ říká. „Ještě pořád zjišťuji, že je v tomto žánru co nového nacházet a objevovat.“

laerke posselt sony alpha 7R II portrét dámy v přirozeném osvětlení vrhajícím silný stín na zeď za modelem

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/60s @ f/9.0, ISO 640

Laerke pokračuje: „Přitom, jak se v práci posouvám dopředu, mě průběžně a neustále inspirují interakce mezi lidmi, společenské normy, identita a reprezentace. Proto se právě tyto aspekty odrážejí v mém díle.“

Jak lze očekávat od fotografky, která se zabývá dokumentární a reportážní fotografií, dává Laerke přednost práci s dostupným světlem. Má to svůj důvod: „Přirozené světlo skýtá autentickou atmosféru mým fotografiím i prostředí, v němž snímky pořizuji.“

Například raději pracuje v prostředí, kde je osoba sedící modelem doma nebo kde to dobře zná, a využívá světlo, které tam je, protože je to mnohem přirozenější než ve studiu s reflektory, fotografickými deštníky a softboxy. Přirozené světlo stimuluje její představivost a nutí ji hledat zajímavé záběry.

laerke posselt sony alpha 7R II portrét muže s nerovnoměrným světlem z listoví na zdi

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/4.5, ISO 200

Zachycení správného světla vyžaduje nástroj, který takový úkon zvládne Laerke jej našla ve fotoaparátech Sony. První model značky Sony, který použila, byl α7R II, a teď začíná zkoušet pracovat s fotoaparátem α7R III.

Malé lehké modely bezzrcadlovek v porovnání s většími digitálními zrcadlovkami vyhovují jejímu dokumentaristickému přístupu. Hlavně proto, že takový fotoaparát „může fotografované osoby děsit méně,“ vysvětluje. „Moje tvář za ním není ukryta a model vidí mě, ne jen pouze přístroj. Tato komunikace ovlivňuje jeho pocity a výraz, což se na výsledných snímcích projeví.“

laerke posselt sony alpha 7R II portrét muže před vínově červenou zdí

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

Práce s otevřenými clonami kvůli maximálnímu využití dostupného světla znamená malou hloubku ostrosti, proto Laerke u fotoaparátů Sony často spoléhá na režim Continuous Eye AF.

„Vědět, že zaostření bude perfektní, je velký luxus,“ konstatuje, „zejména když pracuji s osobami, které jsou na začátku nervózní. Jsou to skuteční lidé a focení jim není vždycky pohodlné, proto jsou občas neklidní a nevydrží bez pohybu. Ale díky α7R II jsou snímky perfektně ostré.“

Navíc se Laerke neobává nastavit na svém α7R II vyšší hodnotu ISO, protože ví, že tak dosáhne potřebné expozice.

laerke posselt sony alpha 7R II dáma stojící na větrném útesu hledící do objektivu

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/9.0, ISO 160

„Vím, že dokonce i při velmi vysokých hodnotách ISO se detaily na snímku nerozmažou a neztratí v šumu a nepřirozených barvách,“ říká. „Ostrost se vždy zachová velice dobře, takže někdy vlastně používám vysoké hodnoty ISO i ve světelných podmínkách, které to nevyžadují, prostě proto, že chci dosáhnout přirozeně vypadající zrnitosti, která na α7R II vypadá jako filmový negativ.“
 
S ohledem na různé minulé úseky své fotografické pouti si Laerke ke svému α7R II obvykle bere klasickou sadu portrétních a dokumentárních objektivů, včetně „FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS pro záběry zblízka, FE 85 mm f/1,4 G Master pro snímky obličejů a portréty s trochou pozadí, Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA když chci zabírat trochu zeširoka a Distagon T* FE 35 mm f/1,4 ZA když je okolí skutečně důležité.“
 

laerke posselt sony alpha 7R III portrét dámy při slabém osvětlení kdy měkké hřejivé světlo osvětluje tvář modelu

© Laerke Posselt | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/2.8, ISO 100

Podobně jako fotoaparáty a objektivy, které používá, i Laerke sama urazila dlouhou cestu. Ta cesta za to stála. Kdo ví, kam ji zavede práce s fotoaparátem α7R III.

Uvedené produkty

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL35F14Z

Objektiv Distagon® T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL90M28G

Objektiv FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM

FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

Související články

Lærke Posselt
Alpha Universe

Lærke Posselt

Dánsko

Fotografování portrétů je intenzivní zkouškou interakce mezi lidmi. V nejlepším případě se mi podaří s fotografovanou osobou navázat vztah mnohem rychleji, než kdyby mezi námi nebyl fotoaparát.

Zobrazit profil


x