Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Tajemství půvabu: Obrázky z Říma 

Massimo Siragusa 

„Osobně zastávám názor, že ošklivost a zmatek v sobě mají zvláštní druh krásy – jen je třeba ji hledat.“ To říká Massimo Siragusa o svém dvouletém projektu ‚borgate‘ (italsky ‚předměstí‘).

Při dokumentování chaotického rozvoje obytné výstavby na periferiích Říma vznikla poutavá a podnětná kolekce snímků zobrazujících, jak se neuspořádaná předměstí rozrůstají do záměrně přeplněných struktur.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 prázdná scéna s oprýskanou červenou zdí s okny

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/125 s @ f/11,0, ISO 400

Nesourodá a neuspořádaná architektura posetá graffiti je fotografována skrz pletivo plotů. Změť městského mobiliáře a sloupů pouličního osvětlení se proplétá se zaparkovanými auty namačkanými v těsných ulicích a historická architektura naráží na moderní výškové budovy. První dojem, který tyto kombinace vyvolají, může být dusno a nesnesitelný nepořádek. Když se však podíváte pozorněji, získá celá kolekce určitou soudržnou krásu. I v takovém chaosu se dá najít vyváženost a šarm.

„Fotografování je jazyk, a jako každý jiný jazyk má svá pravidla,“ vysvětluje Massimo. „Ve fotografii jsou tato pravidla málokdy oddělena od touhy vytvořit formální harmonii a nejsou závislá na tom, čemu se říká ‚krása‘ objektu. Jako fotograf si z toho vezmete, co potřebujete.“

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 nástěnná malba tří tančících dam

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/200 s @ f/11,0, ISO 400

Massimo se ve svých fotografiích zaměřuje na „zobrazení transformace místa prostřednictvím dlouhodobých projektů, ze kterých často vznikne kniha nebo výstava“, a tento projekt je pro něj typický.

Realizace však nebyla snadná. Massimo musel za pomoci přístrojů α7R II a α7R III překonat během projektu několik problémů. „Například v některých konkrétních oblastech je mimořádně vysoká zločinnost. Takže své snímky musím často pořídit velmi rychle, abych se vyhnul reakcím lidí, kteří si všimli mé přítomnosti.“

„V takových situacích obzvlášť vynikly dvě přednosti fotoaparátů Alpha,“ říká. „Jejich malé rozměry a nenápadný vzhled mi umožnily pracovat, aniž bych byl při fotografování moc vidět, a díky pětiosému stabilizátoru SteadyShot Inside jsem také mohl snímat relativně dlouhou expozicí bez nutnosti používat stativ. Při práci s fotoaparátem v ruce můžu prostě zmáčknout spoušť a jít dál.“

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 cedule fyzioterapeuta v římě

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/60 s @ f/11,0, ISO 400

Pro Massimovu touhu mít záběr co nejdetailnější má velký význam také stabilizace SteadyShot. Vytáhnout detaily z vysoce strukturované scény mu umožňují v kombinaci s vysokou clonou také snímače s vysokým rozlišením, kterými jsou fotoaparáty řady α7R vybaveny.

„Obvykle používám vysoká clonová čísla, protože chci mít maximální hloubku ostrosti a objekt dokonale ostrý,“ vysvětluje. „Chci, aby každý jednotlivý detail byl na mých snímcích rozpoznatelný. Všechny části objektu, každé graffiti, každá reklama, každá SPZ, to vše jsou nezbytné součásti přispívající k pochopení daného místa.“

Velký dynamický rozsah snímače fotoaparátů řady α7R hraje pro Massima také důležitou roli. Umožňuje mu ovládat souhru různých světel a stínů, které jsou u snímků architektury časté a římské slunce je ještě zvýrazňuje. „Soubory z fotoaparátu α7R mají takovou kvalitu, že jejich následné zpracování je velmi snadné,“ vysvětluje. „Není problém zachovat detaily, které jsem pořídil za jasného světla nebo v hlubokém stínu.“

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 nástěnná malba dámy v masce

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/200 s @ f/11,0, ISO 400

Na Massimových snímcích se nevyskytují živí lidé a lidi, kteří na daných místech žijí, zastupují pouze graffiti a sochy. Massimo říká: „Věřím, že místo nám často může říci o naší kultuře a společnosti víc, když je ukázáno v nepřítomnosti lidí.“ A na jeho snímcích, i když jsou prázdné, je lidský duch skutečně nepopiratelně přítomen.

Je to také proto, že Massimo důsledně používá standardní objektiv, jehož přirozené zobrazení je blízké pohledu lidského oka. Objektiv FE 55 mm f/1,8 ZA, se kterým pracuje, je podle něj ideální pro ‚vstup na scénu‘ a zároveň slouží i k udržení určitého odstupu. „U projektů, jako je tento, mi připadá důležité zvyknout si na jednu ohniskovou vzdálenost,“ dodává Massimo. „Umožňuje mi to soustředit se na objekt a okamžitě najít správný úhel pohledu.“

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 nástěnná malba těhotné wonder woman

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/200 s @ f/11,0, ISO 400

Je na rozhodnutí pozorovatele, z jakého úhlu pohledu se na snímky bude dívat. Zda v nich uvidí prostou, i když třeba smutnou krásu, nebo dokument o společenských a ekonomických změnách, nebo pro něj budou představovat hlubší vhled do lidské povahy. Massimo říká: „Jsem přesvědčen, že tento způsob vizuálního průzkumu je důležitý na cestě k poznání místa a k tomu, abyste si své místo v něm našli jako fotografové.“

Uvedené produkty
ILCE-7RM2
α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Související články
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Itálie

„Fotografování je pro mě hlavním a nejdůležitějším způsobem vyjádření.“

Zobrazit profil


x