Detail příběhu ze světa Alpha Universe
V čele smečky

Dominic Fraser

Může vám fotoaparát dodat kuráž? A pokud ano, co tím myslíme?

Pro Dominica Frasera je to odhodlání neustále posunovat hranice technických i vizuálních možností a pořizovat fotografie automobilů, které jsou stále dynamičtější a dynamičtější. Protože auta jsou koneckonců určena k pohybu a v pohybu vypadají nádherně, je úkolem fotografa, aby to dokázal zachytit, stejně, jako je úkolem závodníka, aby se držel nejrychlejší stopy a klopil zatáčky.

dominic fraser sony alpha 7RIII šedý vůz rychle jedoucí po horské silnici

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/20 s při f/11, ISO 50

Jedoucí auta lze fotografovat různými způsoby. Mezi ty nejdynamičtější patří fotografování z jiného vozu: fotograf fotí jedoucí vůz z jiného jedoucího vozu, takže objekt je ostrý, zatímco pozadí je rozmazané. Výsledná fotka pak má atmosféru, působí skutečným dojmem rychlosti.

 

dominic fraser sony alpha 7III vůz zatáčí na poušti a zvedá oblaka prachu

© Dominic Fraser | Sony α7 III + FE 70–300 mm f/4,5–5,6 G OSS | 1/1000 s při f/5,6, ISO 160

„Při fotografování aut, ať už pro výrobce nebo pro časopis, jde především o to, aby vynikl vůz,“ říká Dominic. „Člověk přece jen nejdřív vidí obrázky a teprve potom čte text. A když budete fotit jedoucí auto z jiného jedoucího auta a využijete automatické sledování subjektu, podaří se vám to. Pořídíte snímek, na němž bude vůz celý v pohybu – a auta, i když třeba vypadají jako úžasná umělecká díla, jsou navrhována hlavně proto, aby jezdila a někdo je řídil. A přesně to lidé chtějí vidět.“

dominic fraser sony alpha 6400 starý závodní vůz bugatti jede po cestě lemované zelení

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/1000 s při f/5,6, ISO 640

V jeho vybavení značky Sony se sešlo hned několik funkcí, které to usnadňují. Jednou z těch hlavních je integrovaná stabilizace obrazu. Je to funkce, kterou Dominic považuje za velmi důležitou, a to už od okamžiku, kdy v roce 2009 začal používat digitální zrcadlovku Sony α900.

 

Vysvětluje: „Když jste fotili jedoucí vůz z druhého auta na film při 1/60 s, vypadaly snímky skutečně dobře. Ale s tehdejšími digitálními fotoaparáty by tentýž záběr z nějakých důvodů působil daleko statičtěji, takže jste museli fotit s mnohem delším časem, třeba 1/20 s. Jenže když nadskakujete v zadní části jedoucího vozu, je při takové době expozice téměř nemožné pořídit ostrý snímek bez stabilizace obrazu. α900 mi to umožnila a α7 III to teď zvládá ještě lépe.“

dominic fraser sony alpha 6400 aston martin zachycený zezadu při jízdě po horské silnici

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/30 s při f/10, ISO 100

„Ještě lépe“ znamená stabilizaci obrazu, která umožňuje fotit s časem o 5 nastavení pomalejším, zkombinovanou se stabilizovaným objektivem, jako je FE 24–105 mm f/4 G OSS.

„Jeden z těch snímků tady, červený Aston Martin Vantage AMR, vznikl při 1/8 s. O tom bych dřív vůbec neuvažoval. Povrch vozovky byl nepochybně dobrý a to je důležité, protože záleží nejen na tom, že vy se nepohnete, ale také na prostředí a relativní rychlosti vozů. Stabilizace, kterou α7 III má, mi dodává kuráž. A šanci na úspěch zvyšuje i snímková frekvence aparátu α7 III, vysoká citlivost ISO, dynamický rozsah, automatické ostření, elektronický hledáček atd.“

„Elektronické hledáčky jsem začal používat jako jeden z prvních,“ říká Dominic. „Ty se sice od té doby hodně změnily, ale jejich výhoda je pořád stejná – okamžitá reakce znamená, že se nemusím starat o expozici.“ Totéž platí pro dynamický rozsah aparátu α7 III, protože „obloha je téměř vždy světlejší než vůz, který fotíte, a s šedými přechodovými filtry se za daných okolností moc párat nemůžete, nebo jedete za jasného slunečného dne po cestě lemované stromy, což způsobuje velký kontrast. Ale nemusíte mít obavy, protože α7 III dokáže příliš osvětleným oblastem ubrat na jasu.“

dominic fraser sony alpha 7RIII starý závodní vůz aston martin za rychlé jízdy v dešti

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/20 s při f8,0, ISO 100

„Celý systém je velice spolehlivý. To je skvělé, protože nikdy nemusíte pochybovat o výsledku,“ shrnuje. „Prostě dělám svoji práci a aparát dělá svoji práci, a to i tehdy, když fotíte za strašných podmínek. Dokonalým příkladem toho je Aston Martin Ulster vyfocený v dešti na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Měli jsme na to jen tři hodiny. Jakmile jsme začali, spustil se liják a působením aerodynamiky jsem si na zadních sedadlech druhého vozu připadal jako v pračce. Ale museli jsme to zvládnout a fotoaparát α7 III uspěl a pořídil pár skutečně skvělých snímků. Přesně jak jsem očekával.“

Uvedené produkty
ILCE-7M3
Alpha 7 III s 35mm senzorem typu Full-Frame

ILCE-7M3

ILCE-7RM3
Fotoaparát Alpha 7R III 35 mm se senzorem Full-Frame a automatickým ostřením

ILCE-7RM3

ILCE-6400
Fotoaparát Sony E Alpha 6400 se senzorem APS-C

ILCE-6400

SEL24105G
Objektiv FE 24-105mm F4 G OSS

SEL24105G

SEL100400GM
Teleobjektiv se superzoomem řady G Master FE 100–400 mm

SEL100400GM

SEL70300G
FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Související články
Dominic Fraser
Alpha Universe

Dominic Fraser

Velká Británie

„I když jsem si digitální fotografii osvojil velmi brzy, stále se snažím fotografovat převážně na film. Chci, aby fotografie zůstala fotografií, a ne digitální kompozicí. Nechci klamat digitální manipulací.“

Zobrazit profil


x