Pastva pro oči

Pablo Gil

„Všechno začalo požadavkem zákazníka, aby byly na fotografii vidět všechny ingredience hamburgeru, aby bylo vidět, že všechno je přírodní a čerstvé.“

Tento jednoduchý požadavek přivedl fotografa Pabla Gila k výbornému nápadu. Existuje snad nějaký lepší způsob, jak ukázat, co je uvnitř hamburgeru, než když všechny součásti oddělíme a necháme poletovat ve vzduchu?

Pro pouhou fotografii hamburgeru to byla dost dramatická vize. Ve vysoce kompetitivní branži kulinářské fotografie ale vyniknete právě imaginací.

pablo gil sony alpha 7RII ingredience hamburgeru vznášející se ve vzduchu.

© Pablo Gil | Sony α7R II + FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS | 1/125 s @ f/5,0, ISO 200

„Obecně se snažím o to, abych divákovi svými fotografiemi něco řekl. Nejedná se pouze o jednotlivé snímky, ale o celý příběh. Pokouším se při využití správné kompozice a osvětlení vytvořit takový obrázek, který ve vás vyvolá pocit, že jídlo je hlavní postavou příběhu. Není pouze námětem nebo rekvizitou, je hlavním hrdinou.“

Začalo to hamburgerem a nedávno pokračovalo druhou sérií fotografií, které předvádějí řadu nápojů a které byly vytvořeny stejnou technikou. Tentokrát se nejednalo o pokrmy vznášející se ve vzduchu, ale o dokonalé zachycení tekutiny v pohybu. Mnozí si myslí, že se v případě tekutiny nejedná o nic víc než o počítačový efekt. Ve skutečnosti je to ale reálná záležitost, 100% zachycená fotoaparátem dlouhým a pracným postupem.

pablo gil sony alpha 7RIII ingredience mléčného koktejlu vznášející se ve vzduchu

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS | 1/250 s @ f/2,8, ISO 100

„Vytvoření fotografie vyžaduje mnoho repetitivních úkonů. Nejdříve vytvoříme náčrtek, který ukazuje, jak by měla finální fotografie vypadat včetně tekutiny pohybující se směrem ven ze zdánlivě se pohybujícího poháru. Pak nasnímáme možná 100 až 150 fotografií, přičemž pohybujeme sklenicí a zkoušíme imitovat úhel jejího pádu. Chceme imitovat úhly pádu, takže pád opakujeme v úhlu, který je pokud možno co nejblíže úhlu finálnímu. Opakujeme to tolikrát, kolikrát je to zapotřebí, než se nám podaří zachytit tvar tekutiny, který vypadá co nejreálněji. Pohár ponecháme v pohybu a pořizujeme snímky, dokud se nám nepodaří docílit přesně takového pohybu tekutiny a kapek, který si přejeme.“

Všechny Pablovy fotografie jsou nasnímány fotoaparátem Sony α7R III. „Fotoaparát pomáhá mnoha různými způsoby. Protože musím často nasnímat mnoho fotografií v nejrůznějších úhlech, potřebuji fotoaparát, který je velice lehký, abych ho udržel dlouhou dobu. Také výklopný displej je vynikající, protože mi umožňuje fotografovat pohodlně z vysokých úhlů při pohledu dolů na jídlo. Fotoaparát mě nejprve zaujal zejména fantastickými barvami a dynamickým rozsahem. Nejenže jídlo vypadá báječně, fotoaparát mi také dává volnost při úpravě fotografií při postprodukci.“

pablo gil sony alpha 7RIII pohár horké čokolády ve vzduchu obklopený vznášejícími se sušenkami

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100 mm f/2,8 STF GM OSS | 1/250 s @ f/5,6, ISO 100

K vytvoření efektu levitace zavěšují Pablo a jeho asistentka Monica Sanz dané objekty na rám, čímž dosahují perfektní polohy před pozadím.

„Pozadí je velmi důležité, je to třetí část příběhu. Vytváří pro danou fotografii správné prostředí. Říká divákovi, zda se jedná o modernistickou fotografii či o fotografii klasickou nebo rustikální. Pozadí dává snímku rámec,“ říká Pablo.

Pozadí je pro Pabla tak důležité, že se svojí asistentkou každé ručně vyrábí. Cílem je získat přesně takové pozadí, které daná fotografie vyžaduje. „Používáme dřevo, textil, karton – cokoliv, co nám pomůže vytvořit správná pozadí pro různé fotografie.“

pablo gil sony alpha 7RIII nádobka s mlékem zavěšená ve vzduchu s dortem vznášejícím se kolem ní

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS | 1/250 s @ f/3,2, ISO 100

Vybavení má velký význam: „Objektivy jsou při fotografování jídla důležité, protože pokrmy nemohou vypadat zdeformovaně nebo zkresleně. Z tohoto důvodu nepoužívám širokoúhlé objektivy. Kdysi jsem používal makroobjektiv Sony 90 mm f/2,8. Byl to můj oblíbený objektiv mnoho let. Nedávno jsem ale začal používat objektiv 100 mm STF f/2,8. Bokeh vypadá neuvěřitelně – vypadá velmi bio. Je to moje nové dítě, můj oblíbený objektiv!“

Každou fotografii lze doladit v postprodukci, ale perfektní světlo je nezbytné získat hned při pořízení snímku. Jako u mnoha jiných kulinářských fotografií je u série Levitation světlo celkem nekomplikované. K vytvoření měkkého přirozeného světla jsem použil softbox, přičemž protější reflektor pomohl změkčit některé stíny.

Kombinace světla, dramatičnosti, pozadí a barvy vytváří sérii fotografií, které v divákovi vyvolávají chuť na zachycený pokrm, tedy v tomto případě nápoj.

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

SEL90M28G

Objektiv FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

SEL100F28GM


FE 100 mm F2,8 STF GM OSS

SEL100F28GM

Pablo Gil
Alpha Universe

Pablo Gil

Španělsko

Obraz nikdy nelže, mé snímky možná

Zobrazit profil


x