G Master

Rozhovory s konstruktéry

Konstruktéři společnosti Sony poodhalují koncept objektivů řady G Master, jehož základem jsou technologické inovace a optika nekompromisní kvality.

Vize řady G Master

Nová řada G Master usiluje o umělecké využití vysokého rozlišení a efektu bokeh, a s jasnou vizí tak dláždí cestu fotoaparátům budoucnosti. 

Projektování produktů

Akira Širaiši

Akira Širaiši

Širaiši:

Když byla v roce 2013 uvedena řada α7 na trh, upřednostňovali jsme koncept vysokého výkonu v malém provedení. Proto jsme se soustředili na objektivy F4 se zoomem a relativně malé objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností. Mnoho zákazníků si však žádalo objektivy F2,8 se zoomem a objektivy F1,4 s pevnou ohniskovou vzdáleností.

Současně jsme pracovali na vylepšení těl fotoaparátů a posunuli se od řady α7R s rozlišením přibližně 36,4 MP k řadě α7R II s rozlišením přibližně 42,4 MP a pětiosou stabilizací obrazu.

Vývoj probíhá také na poli obrazových snímačů a věříme, že vysoké rozlišení, jako univerzální prvek, bude stále důležitější. Tento prvek spolu s efektem bokeh budou i nadále žádané. V tomto duchu jsme vyvinuli objektivy F2,8 se zoomem a objektivy F1,4 s pevnou ohniskovou vzdáleností a uvedli na trh novou řadu, která se soustředila na efektivní kombinaci vysokého rozlišení a efektu bokeh.

Společnost Sony zná budoucnost snímačů obrazu, takže tento objektiv je připravený na budoucí vývoj výkonu fotoaparátů 

V rámci řady G Master jsme přišli se třemi modely: 1) Objektiv se standardním zoomem FE 24–70 mm F2,8 GM poskytuje rozlišení jako u objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností při jakékoli ohniskové vzdálenosti. 2) Portrétní objektiv FE 85 mm F1,4 GM skvěle zaostří na fotografovaný objekt a současně vykreslí nádherný efekt bokeh na pozadí. 3) Teleobjektiv se zoomem FE 70–200 mm F2,8 GM OSS poskytne špičkové rozlišení při dlouhé ohniskové vzdálenosti a rovněž vykreslí efekt bokeh při portrétní fotografii.

Tyto objektivy využívají řadu inovativních technologií, včetně nově vyvinutých vysoce asférických členů. Společnost Sony je předním výrobcem obrazových snímačů a má jasnou představu, jakým směrem se bude ubírat jejich vývoj do budoucna. Jsem přesvědčený, že povinností řady G Master je předjímat budoucí vývoj a nabízet objektivy, které nezastarají.

Objektiv G Master

Špičkové asférické členy

Masanori Kiši

Bez tohoto klíčového prvku by řada G Master nikdy nevznikla.

Zástupce generálního ředitele – oddělení mechanické konstrukce objektivů

Masanori Kiši

Kiši:

Při vývoji řady G Master jsme využili vysoce asférický člen s povrchem přesným na 0,01 mikronu. Už samotná výroba těchto členů je oříšek, takže před námi stála výzva, nakolik dokážeme zvýšit přesnost jejich povrchu.

Během vývoje této technologie jsme spolupracovali s technology v továrně společnosti Sony Global Manufacturing & Operations Corporation v japonské prefektuře Aiči. V tomto závodě už disponovali potřebnou technologií výroby asférických členů, my jsme pak vše přezkoumali a přišli s novými výrobními procesy.

Jsem přesvědčený, že výsledné objektivy s vysoce asférickými členy mají nejvyšší kvalitu na světě. Takto vysoké kvality jsme dosáhli díky tomu, že jsme mohli využít patentově chráněnou technologii společnosti Sony a vylepšit ji v úzké spolupráci s výrobním závodem.

Přesnost povrchu běžného objektivu
PŘESNOST POVRCHU BĚŽNÉHO OBJEKTIVU
Přesnost povrchu objektivu s vysoce asférickými členy
PŘESNOST POVRCHU OBJEKTIVU S VYSOCE ASFÉRICKÝMI ČLENY (0,01 μm)
Objektiv s vysoce asférickými členy

Vysoce asférické členy maximalizují výkon ostatních členů objektivu a pomáhají dosáhnout vysokého rozlišení a přirozeného efektu bokeh.

Při konstrukci našich modelů nepoužíváme stejně efektivní a citlivé členy objektivu. Místo toho raději přiřadíme každému členu vlastní účel a optimalizujeme tak konstrukci objektivu. Když tedy řada G Master využívá vysoce asférický člen se špičkovou přesností povrchu, může nabídnout vynikající citlivost, kompenzaci aberace a další kvalitní funkce. Výsledkem pak je objektiv s vyšším rozlišením než kdy dříve.

Podle mého názoru stojí právě vysoce asférické členy s povrchem přesným na 0,01 mikronu za špičkovým rozlišením v celém záběru a krásně přirozeným efektem bokeh řady G Master. Nepřeháním, když vám řeknu, že bez našich vysoce asférických členů by řada G Master nikdy nespatřila světlo světa.

Vysoké rozlišení a bokeh: konečně spolu

Dosáhli jsme efektivnější kombinace vzájemně neslučitelných prvků při frekvenci 50 párů řádků na milimetr jako základ modulační přenosové funkce

Masanori Kiši

Kiši:

Protože vysoké rozlišení a nádherný efekt bokeh jsou ze své podstaty dvě protikladné věci, je velice složité je ve špičkové podobě zakomponovat do jednoho objektivu. Abychom dosáhli vysokého rozlišení, využíváme modulační přenosovou funkci 1 s prostorovou frekvencí 50 párů řádků na milimetr, což je nejnáročnější standard v historii.

Čím vyšší prostorová frekvence, tím lépe dokáže objektiv zachytit jemné změny kontrastu. Abychom dosáhli daného cíle, tak jsme již v konstrukční fázi naprosto odstranili chromatickou, komatickou a další optické aberace. Zvláště k odstranění aberace v rozích záběru jsme provedli mnoho simulací a postupovali krok za krokem, dokud jsme nepřišli s konečnou optickou konstrukcí bez aberace.

Jen vysoká prostorová frekvence však dobrý objektiv nedělá, protože na fotografované scéně se může nacházet mnoho prvků s nízkou frekvencí. Konečným cílem jsou krásné fotografie, takže jsme museli ideálně vyvážit poměr mezi nízkými a vysokými frekvencemi.

Když byl objektiv ještě na rýsovacím prkně, museli jsme při zvyšování rozlišení neustále kontrolovat výsledný efekt bokeh. S využitím simulací jsme sledovali, jestli na efekt bokeh nemá negativní vliv zlepšený výkon modulační přenosové funkce.

Dovedete si tedy představit, jak je efekt bokeh složitý a také rozmanitý – například přední nebo zadní a blízký či vzdálený. Jak ale efekt bokeh závisí na ohniskové vzdálenosti, jen simulace k jeho kontrole nestačí.

Efekt bokeh musíme šikovně sledovat s využitím mnohaletých zkušeností a know-how společnosti Sony. Jen tímto způsobem budou zákazníci s efektem bokeh našich modelů spokojení.

Ukázky efektu bokeh

Ukázky efektu bokeh

Kruhová clona s 11 lamelami

Širaiši:

V rámci optické konstrukce má na efekt bokeh vliv několik prvků, avšak během konstrukční fáze je složité všechny tyto prvky vyladit. Každý výsledný produkt vyžaduje individuální úpravy, a proto objektivy řady G Master během výroby kontrolujeme jeden po druhém, aby po dodání k zákazníkům vykreslovaly ideální efekt bokeh.

K provedení těchto úprav jsme museli vyvinout nové speciální vybavení a také jsme museli do samotného objektivu zakomponovat seřizovací mechanismus. Implementace těchto procesních kroků si žádala důkladné plánování v dlouhodobém horizontu. Díky tomu můžeme zákazníkům nabídnout špičkové objektivy a věřím, že právě tento přístup je důležitou součástí charakteru řady G Master.

Objektivy FE 85 mm F1,4 GM a FE 70–200 mm F2,8 GM OSS jsou prvními objektivy řady α, které využívají kruhovou clonu s 11 lamelami. Za vývojem této clony stála potřeba udržet při efektu bokeh kruhové obrysy v co největším možném rozsahu při nízkých clonových číslech. Další výhoda vysokého počtu lamel spočívá ve zvýšení světelnosti i při velice kompaktní konstrukci clony.

Během výroby je každý objektiv speciálně seřízen, aby dokázal vykreslit dokonalý efekt bokeh

Bokeh se clonou s 11 lamelami

Bokeh se clonou s 11 lamelami

Bokeh se clonou se 7 lamelami

Bokeh se clonou se 7 lamelami

Inovativní mechanismus motoru

Při konstrukci naší optiky optimalizujeme rozlišení a efekt bokeh a výsledek poté testujeme s využitím technologie pohonu společnosti Sony 

Kruhový motor SSM a lineární motor

Kiši:

I když dokážete najít rovnováhu mezi vysokým rozlišením a efektem bokeh a dosáhnete špičkového výkonu, budete si ho moci užít až s odpovídající precizností ostření. Proto jsme museli rovněž zajistit vynikající přesnost. Poté, co se konstruktérům povedlo vylepšit optiku maximálním možným způsobem, chtěli jsme z objektivů vytěžit co nejvíce. Zkombinovali jsme inovativní motory, které využívají patentově chráněnou technologii společnosti Sony, a mechanismy optimalizované pro optické vlastnosti jednotlivých objektivů. Řadě G Master jsme tak dali do vínku neuvěřitelné možnosti ostření.

Aby se objektiv FE 70–200 mm F2,8 GM OSS vyrovnal s hmotností ostřicího mechanismu, rozdělili jsme ho do dvou skupin ostření a lépe tak rozložili hmotnost. Když jsme pak navíc každé této skupině dali samostatně ovládaný motor, dosáhli jsme plynulejšího zaostřování jak u fotografování, tak i u záznamu videa. Výsledkem rozdělení ostření na dvě skupiny je také plovoucí systém, který umožňuje efektivně bojovat s aberací při fotografování různě vzdálených objektů. Tento systém dokáže nezávisle ovládat pozici jednotlivých členů a umístit je do ideální polohy, čehož dřívější systémy nebyly schopné. Ve výsledku tedy tento objektiv dokáže plně využít svých přirozených vlastností.

1. Kruhový motor SSM 2. Lineární motor

Inovativní technologie pohonu nabízí zcela nový styl fotografování

Objektivy FE 85 mm F1,4 GM a FE 70–200 mm F2,8 GM OSS jsou osazené systémy kruhového motoru SSM nové generace. Tyto systémy optimalizují původní motory objektivů s bajonetem A pro kontrastní automatické ostření bezzrcadlových fotoaparátů s výměnnými objektivy. Tento typ fotoaparátu se při ostření neobejde bez malé kmitající jednotky, takže plynulá rotace je pro něho nezbytností.

Kruhový motor SSM poprvé v historii využívá kuličková ložiska, čímž dosahuje plynulého otáčení. Objektiv FE 85 mm F1,4 GM má rovněž dva snímače polohy, které přímo sledují a ovládají ostření. Vynikající kruhový motor SSM, dva snímače polohy a pokročilý algoritmus pohonu společně umožňují ovládat polohu členů objektivu s přesností na 1 mikron. Výsledkem je vysoce přesné automatické ostření.

Systém kruhového motoru SSM
Masanori Kiši

Kiši:

Opravdu doufám, že si lidé oblíbí nejen řadu α7 a objektiv FE 85 mm F1,4 GM, ale i jeho funkci automatického zaostření na oči. Až se tak totiž stane, ocení uživatelé opravdu vysokou přesnost ostření tohoto objektivu. Tradiční 85mm objektivy F1,4 mají poměrně mělkou hloubku ostrosti, a mívají tak při automatickém ostření problém zaostřit na oči.

Profesionálové při fotografování s těmito objektivy často sahají po ručním ostření. Já jsem si však řekl, že by bylo skvělé pomoci i ostatním dosáhnout podobné přesnosti prostřednictvím automatického ostření. I když má 85mm objektiv F1,4 velice mělkou hloubku ostrosti, dosáhli jsme dostatečné úrovně přesnosti, aby fotografové podle svého kreativního záměru mohli zaostřit nejen na zorničku, ale i na oční víčka, povrch oka, konce řas nebo na odraz lesknoucí se v oku.

Takovéto úrovně přesnosti jsme dosáhli díky inovativní technologii pohonu našich objektivů. Věřím, že tato technologie převratným způsobem změní styl fotografování. Fotografové se již nebudou muset tolik soustředit na přesné ostření a udrží zaostřené zorničky fotografované osoby, i když se bude pohybovat nebo když budou hledat jiný úhel pohledu.

Akira Širaiši

Poselství od Akiry Širaišiho

Zvláštní slabost mám pro objektiv FE 85 mm F1,4 GM. Před deseti lety jsem v jednom rozhovoru mluvil o 85mm objektivu F1,4 s bajonetem A. Tento model je díky svým výjimečným vlastnostem legendou mezi objektivy řady α. Podle mého názoru skvěle odráží to, čím tato řada je.

Když jsme tento nový 85mm objektiv F1,4 konstruovali, chtěl jsem vytvořit model, který předčí všechny své předchůdce. A myslím, že se to podařilo. Moc bych si přál, abyste můj názor sdíleli i vy. Názory našich zákazníků totiž nebereme na lehkou váhu a už jsme je například využili ke zlepšení výkonu modelů FE 24–70 mm F2,8 GM a FE 70–200 mm F2,8 GM OSS z řady G Master. Doufám, že fotografové, kteří již pracují s naší řadou F4, vyzkouší i naše objektivy F2,8.

Poselství od Masanori Kišiho

Naši vývojáři neustále zvedali laťku a snažili se do každého objektivu zakomponovat co nejvíce prvků, včetně jemné kresby. Výsledkem byly tři výjimečné objektivy řady G Master. Od uvedení řady α7 na trh jsme od mnoha profesionálních uživatelů získali celou řadu cenných názorů a postřehů.

Než se tyto produkty dostaly do prodeje, vypilovali jsme každičký detail s ohledem na ovládání, výkon a další funkce, přičemž jsme bedlivě naslouchali potřebám uživatelů. Jsem přesvědčen, že jsme vytvořili objektivy, které můžu s klidným svědomím doporučit. Vždy pak mám velkou radost, když vidím někoho, jak s těmito modely fotografuje a náramně si to užívá. Věřím, že si lidé vychutnají nebývalé spojení vysokého rozlišení a nádherného efektu bokeh, které nová řada G Master nabízí.

Masanori Kiši

Objektivy zítřka již dnes se Sony

Objektivy poskytují vysoké rozlišení a skvělý efekt bokeh pro špičkový výkon v na dlouhou dobu nejpokročilejších fotoaparátech.